31.7.2021 Ajoneuvot Saisiko olla täyssähköinen Citroën DS? Electrogenic hoitaa klassikon muutostyön Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alkuperäisestä klassikosta on nyt mahdollista muovata täyssähköinen Citroën DS. Saarivaltiossa sijaitseva Electrogenic hoitaa halutun muutostyön. Ikonin ajattoman kaunis ulkonäkö yhdistettynä modernin voimalinjan äänettömyyteen ja päästöttömyyteen voi kuulostaa houkuttelevalta reseptiltä. Alkuperäisestä klassikosta muuttamalla on nyt mahdollista rakentaa täyssähköinen Citroën DS. Saarivaltion puolella sijaitseva Electrogenic on sellaisen jo tehnyt.Kaikkia klassikoita ei kannata mennä sörkkimään. Citroën DS kuitenkin vaikutti jo uutena avaruusajan autolta, jota lähinnä sen tavanomainen nelisylinterinen polttomoottori piteli planeetallamme. Tästä syystä se lienee paremmasta päästä tämänkaltaisen konversion kohteeksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTäyssähköinen Citroën DSElectrogenic nappasi lähtökohdaksi vuoden 1971 Citroën DS:n, joka edustaa siten enemmänkin automallin tuotannon loppu- kuin alkupäätä. Vuosimallista riippumatta DS on kiistaton automaailman ikoni sekä muotoilullisesti että tekniseltä edistyksellisyydeltään.Oxfordissa sijaitseva yritys kertoo säilyttäneensä kaasunestejousituksen mahdollistaman taikamattomaisen etenemisen, mutta yhdistänyt sen nyt äänettömään ja paikallispäästöttömään täyssähköiseen voimalinjaan. Itse asiassa yritys on ottanut jopa askeleita tuon kaasunestejousituksen kehittämiseksi – ymmärrettävistä syistä.Valmistaja uskoo kyseessä olevan ensimmäinen ammattimaisesti täyssähköiseksi muutettu Citroën DS. Auton alkuperäinen 2,0-litrainen nelisylinterinen polttomoottori on korvattu harjattomalla Hyper 9 -sähkömoottorilla.Sähkömoottori tuottaa noin 90 kilowattia (120 hv) huipputehoa ja 235 newtonmetriä huippuvääntöä. Sinällään varsin vaatimattomat luvut ovat kuitenkin merkittävästi suuremmat kuin auton alkuperäisen voimanlähteen vastaavat. Voima välitetään etupyörille alkuperäisen käsivalintaisen vaihteiston kautta, joten tässä suhteessa voimalinjaa ei ole muutettu.DS:n koriin on asennettu 48,5 kilowattitunnin verran akkua, joiden avulla on saavutettavissa noin 225 kilometriä sähköistä toimintamatkaa yhdellä latauksella. Lisähinnasta saatava suurempi akku voi mahdollistaa toimintamatkan jopa yli 320 kilometrin matkalle. Tiedote ei tosin kerro mihin akusto on sijoitettu.Auton sisäinen laturi on 29 kilowatin tehoinen ja se mahdollistaa siten teoriassa akun lataamisen noin kahdessa tunnissa. Electrogenic lupaa kuitenkin sekä akun koon, että laturin olevan muutettavissa asiakkaan tarpeiden mukaan.Kaasunestejousitus määrittää, tai ainakin aikanaan määritti, isoa kissaa. Se mahdollistaa pehmeän kyydin lisäksi muun muassa aina saman maavaran kuormasta riippumatta. Tuon vaatima hydraulipumppu on ollut mekaaninen, mutta Electrogenic on korvannut sen tässä tapauksessa, ymmärettävistä syistä, hiljaisella sähköisellä pumpulla.Muutenkin muutostyön tehnyt yritys kyllä painottaa tahtovansa säilyttää alkuperäisen auton kauneuden ja siksi ulkokuoreen ei ole tehty muutoksia. Pakoputkisto on poistettu, joten sen ulostulojen puuttumisen saattaa havaita. Ainoa ulkoinen lisätty yksityiskohta on "DS EV electronique” -mallimerkintä takaluukussa.Kovin suuria muutoksia ei varmaankaan tarvittaisi, jotta täyssähköinen Citroën DS olisi tänäkin päivänä aikaansa edellä. Moderni kolariturvallisuus sekä tietoviihdejärjestelmä veisi pitkälle. Jotakin sen tapaista voi vain unelmoida näkevänsä ranskalaiselta viiksimerkiltä joka on jo ehtinyt paloitella ikonisen klassikon automerkin ja -mallin kahdeksi eri brändiksi.Kuvat ja lähde: Electrogenic Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään - kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Dacia Dusterin tietoviihde ei ole uusinta uutta – mutta haittaako se? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous