31.7.2021 Ajoneuvot Saisiko olla täyssähköinen Citroën DS? Electrogenic hoitaa klassikon muutostyön Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alkuperäisestä klassikosta on nyt mahdollista muovata täyssähköinen Citroën DS. Saarivaltiossa sijaitseva Electrogenic hoitaa halutun muutostyön. Ikonin ajattoman kaunis ulkonäkö yhdistettynä modernin voimalinjan äänettömyyteen ja päästöttömyyteen voi kuulostaa houkuttelevalta reseptiltä. Alkuperäisestä klassikosta muuttamalla on nyt mahdollista rakentaa täyssähköinen Citroën DS. Saarivaltion puolella sijaitseva Electrogenic on sellaisen jo tehnyt.Kaikkia klassikoita ei kannata mennä sörkkimään. Citroën DS kuitenkin vaikutti jo uutena avaruusajan autolta, jota lähinnä sen tavanomainen nelisylinterinen polttomoottori piteli planeetallamme. Tästä syystä se lienee paremmasta päästä tämänkaltaisen konversion kohteeksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTäyssähköinen Citroën DSElectrogenic nappasi lähtökohdaksi vuoden 1971 Citroën DS:n, joka edustaa siten enemmänkin automallin tuotannon loppu- kuin alkupäätä. Vuosimallista riippumatta DS on kiistaton automaailman ikoni sekä muotoilullisesti että tekniseltä edistyksellisyydeltään.Oxfordissa sijaitseva yritys kertoo säilyttäneensä kaasunestejousituksen mahdollistaman taikamattomaisen etenemisen, mutta yhdistänyt sen nyt äänettömään ja paikallispäästöttömään täyssähköiseen voimalinjaan. Itse asiassa yritys on ottanut jopa askeleita tuon kaasunestejousituksen kehittämiseksi – ymmärrettävistä syistä.Valmistaja uskoo kyseessä olevan ensimmäinen ammattimaisesti täyssähköiseksi muutettu Citroën DS. Auton alkuperäinen 2,0-litrainen nelisylinterinen polttomoottori on korvattu harjattomalla Hyper 9 -sähkömoottorilla.Sähkömoottori tuottaa noin 90 kilowattia (120 hv) huipputehoa ja 235 newtonmetriä huippuvääntöä. Sinällään varsin vaatimattomat luvut ovat kuitenkin merkittävästi suuremmat kuin auton alkuperäisen voimanlähteen vastaavat. Voima välitetään etupyörille alkuperäisen käsivalintaisen vaihteiston kautta, joten tässä suhteessa voimalinjaa ei ole muutettu.DS:n koriin on asennettu 48,5 kilowattitunnin verran akkua, joiden avulla on saavutettavissa noin 225 kilometriä sähköistä toimintamatkaa yhdellä latauksella. Lisähinnasta saatava suurempi akku voi mahdollistaa toimintamatkan jopa yli 320 kilometrin matkalle. Tiedote ei tosin kerro mihin akusto on sijoitettu.Auton sisäinen laturi on 29 kilowatin tehoinen ja se mahdollistaa siten teoriassa akun lataamisen noin kahdessa tunnissa. Electrogenic lupaa kuitenkin sekä akun koon, että laturin olevan muutettavissa asiakkaan tarpeiden mukaan.Kaasunestejousitus määrittää, tai ainakin aikanaan määritti, isoa kissaa. Se mahdollistaa pehmeän kyydin lisäksi muun muassa aina saman maavaran kuormasta riippumatta. Tuon vaatima hydraulipumppu on ollut mekaaninen, mutta Electrogenic on korvannut sen tässä tapauksessa, ymmärettävistä syistä, hiljaisella sähköisellä pumpulla.Muutenkin muutostyön tehnyt yritys kyllä painottaa tahtovansa säilyttää alkuperäisen auton kauneuden ja siksi ulkokuoreen ei ole tehty muutoksia. Pakoputkisto on poistettu, joten sen ulostulojen puuttumisen saattaa havaita. Ainoa ulkoinen lisätty yksityiskohta on "DS EV electronique” -mallimerkintä takaluukussa.Kovin suuria muutoksia ei varmaankaan tarvittaisi, jotta täyssähköinen Citroën DS olisi tänäkin päivänä aikaansa edellä. Moderni kolariturvallisuus sekä tietoviihdejärjestelmä veisi pitkälle. Jotakin sen tapaista voi vain unelmoida näkevänsä ranskalaiselta viiksimerkiltä joka on jo ehtinyt paloitella ikonisen klassikon automerkin ja -mallin kahdeksi eri brändiksi.Kuvat ja lähde: Electrogenic Lue lisää Kaikki artikkelit 15.6.2025 Sähköautot Kiinan sähköautot vyöryvät Britanniaan – Tesla jää jalkoihin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 12.6.2025 Uutinen Kiina ja EU sopimassa tariffit korvaavasta minimihintajärjestelmästä – mutta neuvoteltavaa on vielä 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 15.6.2025 Laivat Päivän kuva: Saksan oma "Lemmenlaiva" nähty Helsingin Katajanokalla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster