31.7.2021

Saisiko olla täyssähköinen Citroën DS? Electrogenic hoitaa klassikon muutostyön

Täyssähköinen Citroën DS? electrogenic

Alkuperäisestä klassikosta on nyt mahdollista muovata täyssähköinen Citroën DS. Saarivaltiossa sijaitseva Electrogenic hoitaa halutun muutostyön.

Ikonin ajattoman kaunis ulkonäkö yhdistettynä modernin voimalinjan äänettömyyteen ja päästöttömyyteen voi kuulostaa houkuttelevalta reseptiltä. Alkuperäisestä klassikosta muuttamalla on nyt mahdollista rakentaa täyssähköinen Citroën DS. Saarivaltion puolella sijaitseva Electrogenic on sellaisen jo tehnyt.

Kaikkia klassikoita ei kannata mennä sörkkimään. Citroën DS kuitenkin vaikutti jo uutena avaruusajan autolta, jota lähinnä sen tavanomainen nelisylinterinen polttomoottori piteli planeetallamme. Tästä syystä se lienee paremmasta päästä tämänkaltaisen konversion kohteeksi.

electrogenicin konversio sähkö-DS

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Täyssähköinen Citroën DS

Electrogenic nappasi lähtökohdaksi vuoden 1971 Citroën DS:n, joka edustaa siten enemmänkin automallin tuotannon loppu- kuin alkupäätä. Vuosimallista riippumatta DS on kiistaton automaailman ikoni sekä muotoilullisesti että tekniseltä edistyksellisyydeltään.

Oxfordissa sijaitseva yritys kertoo säilyttäneensä kaasunestejousituksen mahdollistaman taikamattomaisen etenemisen, mutta yhdistänyt sen nyt äänettömään ja paikallispäästöttömään täyssähköiseen voimalinjaan. Itse asiassa yritys on ottanut jopa askeleita tuon kaasunestejousituksen kehittämiseksi – ymmärrettävistä syistä.

electrogenic Citroën DS

Valmistaja uskoo kyseessä olevan ensimmäinen ammattimaisesti täyssähköiseksi muutettu Citroën DS. Auton alkuperäinen 2,0-litrainen nelisylinterinen polttomoottori on korvattu harjattomalla Hyper 9 -sähkömoottorilla.

Sähkömoottori tuottaa noin 90 kilowattia (120 hv) huipputehoa ja 235 newtonmetriä huippuvääntöä. Sinällään varsin vaatimattomat luvut ovat kuitenkin merkittävästi suuremmat kuin auton alkuperäisen voimanlähteen vastaavat. Voima välitetään etupyörille alkuperäisen käsivalintaisen vaihteiston kautta, joten tässä suhteessa voimalinjaa ei ole muutettu.

Electrogenic Täyssähköinen Citroën DS

DS:n koriin on asennettu 48,5 kilowattitunnin verran akkua, joiden avulla on saavutettavissa noin 225 kilometriä sähköistä toimintamatkaa yhdellä latauksella. Lisähinnasta saatava suurempi akku voi mahdollistaa toimintamatkan jopa yli 320 kilometrin matkalle. Tiedote ei tosin kerro mihin akusto on sijoitettu.

Auton sisäinen laturi on 29 kilowatin tehoinen ja se mahdollistaa siten teoriassa akun lataamisen noin kahdessa tunnissa. Electrogenic lupaa kuitenkin sekä akun koon, että laturin olevan muutettavissa asiakkaan tarpeiden mukaan.

Kaasunestejousitus määrittää, tai ainakin aikanaan määritti, isoa kissaa. Se mahdollistaa pehmeän kyydin lisäksi muun muassa aina saman maavaran kuormasta riippumatta. Tuon vaatima hydraulipumppu on ollut mekaaninen, mutta Electrogenic on korvannut sen tässä tapauksessa, ymmärettävistä syistä, hiljaisella sähköisellä pumpulla.

Electrogenic DS

Muutenkin muutostyön tehnyt yritys kyllä painottaa tahtovansa säilyttää alkuperäisen auton kauneuden ja siksi ulkokuoreen ei ole tehty muutoksia. Pakoputkisto on poistettu, joten sen ulostulojen puuttumisen saattaa havaita. Ainoa ulkoinen lisätty yksityiskohta on "DS EV electronique” -mallimerkintä takaluukussa.

Kovin suuria muutoksia ei varmaankaan tarvittaisi, jotta täyssähköinen Citroën DS olisi tänäkin päivänä aikaansa edellä. Moderni kolariturvallisuus sekä tietoviihdejärjestelmä veisi pitkälle. Jotakin sen tapaista voi vain unelmoida näkevänsä ranskalaiselta viiksimerkiltä joka on jo ehtinyt paloitella ikonisen klassikon automerkin ja -mallin kahdeksi eri brändiksi.

Kuvat ja lähde: Electrogenic

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat