31.7.2021 Ajoneuvot Saisiko olla täyssähköinen Citroën DS? Electrogenic hoitaa klassikon muutostyön Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alkuperäisestä klassikosta on nyt mahdollista muovata täyssähköinen Citroën DS. Saarivaltiossa sijaitseva Electrogenic hoitaa halutun muutostyön. Ikonin ajattoman kaunis ulkonäkö yhdistettynä modernin voimalinjan äänettömyyteen ja päästöttömyyteen voi kuulostaa houkuttelevalta reseptiltä. Alkuperäisestä klassikosta muuttamalla on nyt mahdollista rakentaa täyssähköinen Citroën DS. Saarivaltion puolella sijaitseva Electrogenic on sellaisen jo tehnyt. Kaikkia klassikoita ei kannata mennä sörkkimään. Citroën DS kuitenkin vaikutti jo uutena avaruusajan autolta, jota lähinnä sen tavanomainen nelisylinterinen polttomoottori piteli planeetallamme. Tästä syystä se lienee paremmasta päästä tämänkaltaisen konversion kohteeksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Täyssähköinen Citroën DS Electrogenic nappasi lähtökohdaksi vuoden 1971 Citroën DS:n, joka edustaa siten enemmänkin automallin tuotannon loppu- kuin alkupäätä. Vuosimallista riippumatta DS on kiistaton automaailman ikoni sekä muotoilullisesti että tekniseltä edistyksellisyydeltään. Oxfordissa sijaitseva yritys kertoo säilyttäneensä kaasunestejousituksen mahdollistaman taikamattomaisen etenemisen, mutta yhdistänyt sen nyt äänettömään ja paikallispäästöttömään täyssähköiseen voimalinjaan. Itse asiassa yritys on ottanut jopa askeleita tuon kaasunestejousituksen kehittämiseksi – ymmärrettävistä syistä. Valmistaja uskoo kyseessä olevan ensimmäinen ammattimaisesti täyssähköiseksi muutettu Citroën DS. Auton alkuperäinen 2,0-litrainen nelisylinterinen polttomoottori on korvattu harjattomalla Hyper 9 -sähkömoottorilla. Sähkömoottori tuottaa noin 90 kilowattia (120 hv) huipputehoa ja 235 newtonmetriä huippuvääntöä. Sinällään varsin vaatimattomat luvut ovat kuitenkin merkittävästi suuremmat kuin auton alkuperäisen voimanlähteen vastaavat. Voima välitetään etupyörille alkuperäisen käsivalintaisen vaihteiston kautta, joten tässä suhteessa voimalinjaa ei ole muutettu. DS:n koriin on asennettu 48,5 kilowattitunnin verran akkua, joiden avulla on saavutettavissa noin 225 kilometriä sähköistä toimintamatkaa yhdellä latauksella. Lisähinnasta saatava suurempi akku voi mahdollistaa toimintamatkan jopa yli 320 kilometrin matkalle. Tiedote ei tosin kerro mihin akusto on sijoitettu. Auton sisäinen laturi on 29 kilowatin tehoinen ja se mahdollistaa siten teoriassa akun lataamisen noin kahdessa tunnissa. Electrogenic lupaa kuitenkin sekä akun koon, että laturin olevan muutettavissa asiakkaan tarpeiden mukaan. Kaasunestejousitus määrittää, tai ainakin aikanaan määritti, isoa kissaa. Se mahdollistaa pehmeän kyydin lisäksi muun muassa aina saman maavaran kuormasta riippumatta. Tuon vaatima hydraulipumppu on ollut mekaaninen, mutta Electrogenic on korvannut sen tässä tapauksessa, ymmärettävistä syistä, hiljaisella sähköisellä pumpulla. Muutenkin muutostyön tehnyt yritys kyllä painottaa tahtovansa säilyttää alkuperäisen auton kauneuden ja siksi ulkokuoreen ei ole tehty muutoksia. Pakoputkisto on poistettu, joten sen ulostulojen puuttumisen saattaa havaita. Ainoa ulkoinen lisätty yksityiskohta on "DS EV electronique” -mallimerkintä takaluukussa. Kovin suuria muutoksia ei varmaankaan tarvittaisi, jotta täyssähköinen Citroën DS olisi tänäkin päivänä aikaansa edellä. Moderni kolariturvallisuus sekä tietoviihdejärjestelmä veisi pitkälle. Jotakin sen tapaista voi vain unelmoida näkevänsä ranskalaiselta viiksimerkiltä joka on jo ehtinyt paloitella ikonisen klassikon automerkin ja -mallin kahdeksi eri brändiksi. Kuvat ja lähde: Electrogenic Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan