16.5.2017 Liikenne Sakko jo 1 km/h ylinopeudesta? Uusi tieliikennelaki voi muuttaa puuttumiskynnystä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Valmisteilla oleva uusi tieliikennelaki saattaa vaikuttaa myös ylinopeuksien puuttumiskynnyksiin sekä niistä jaettaviin rangaistuksiin. Autoliitto pelkää, että aiempia lievempiin ylinopeuksiin keskittyminen johtaa rahastusautomaattiin. Liikenne- ja viestintäministeriössä valmisteilla oleva tieliikennelain kokonaisuudistus koskettaa myös ylinopeuksia ja niistä annettavia rangaistuksia.Nykyisin poliisin valtakunnallinen linjaus ohjeistaa antamaan sakon 7 km/h tai sitä suuremmasta ylinopeudesta. Todellinen, mitattu nopeus on tätä korkeampi, sillä siitä vähennetään aina laitteiden mittaustarkkuuteen liittyvä 3 km/h tekninen varmuusvähennys.Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kuljettaja saa rikesakon, jos hän ajaa ylinopeutta tuon 3 km/h vähentämisen jälkeen 7–20 km/h. Tätä suuremmasta ylinopeudesta määrätään päiväsakkoja, joiden suuruuteen vaikuttavat kuljettajan henkilökohtaiset tulot.Hyvin lievästä, jopa 1 km/h ylinopeudesta voidaan toki nytkin teoriassa antaa sakko. Käytännössä tällainen on kuitenkin harvinaista, eikä siihen ole muun muassa automaattisessa liikennevalvonnassa lähdetty.Sen sijaan poliisi on jakanut näistä pienistä, alle 7 km/h ylityksistä huomautuksia, joista ei tule autoilijoille muita seuraamuksia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaikki ylinopeudet mukanaTieliikennelain kokonaisuudistuksessa esitetään käyttöön otettavaksi niin sanottua liikennevirhemaksua, joka korvaisi rikesakon lievempien liikenteen rikkomusten seuraamuksena.Hallituksen esityksessä virhemaksut on dokumentoitu selvästi aivan pienimpiä ylinopeuksia myöten. Enintään 5 km/h ylinopeudesta määrättäisiin 70 euron virhemaksu, jos nopeusrajoitus on enintään 60 km/h, ja siitä korkeammilla rajoituksilla samasta ylityksestä rapsahtaisi 50 euron maksu.Maksu nousisi siitä eteenpäin 5 km/h portain sen perusteella, kuinka suuri ylinopeus on. Päiväsakkoja määrättäisiin vasta 30 km/h ylityksen jälkeen.Hallituksen esitysluonnoksen mukaan ylärajan nostaminen helpottaisi poliisin työtä, sillä päiväsakkorangaistus on menettelyltään huomattavasti raskaampi. Uuden lain myötä poliisi voisi puuttua samoilla resursseilla nykyistä useampiin ylinopeuksiin.Myös sakkojen alaraja muuttuisi. Kun nykyään ylinopeudesta annettava rikesakko on pienimmillään 140 euroa, uuden lain myötä se olisi edellä mainitut 50 euroa. Maksimissaan ylinopeudesta perittäisiin virhemaksua 400 euroa ennen päiväsakkoihin siirtymistä.– Suomessa ylinopeuksiin puuttumiskynnys ja toisaalta myös seuraamus ovat olleet korkeat. Tässä mentäisiin lähemmäs yleiseurooppalaista käytäntöä, eli molemmat olisivat matalampia, poliisiylitarkastaja Samppa Holopainen pohjustaa.Se, rangaistaisiinko pienistä ylinopeuksista uudenkaan lain myötä, ei ole vielä selvillä. Poliisi voisi määritellä puuttumiskynnyksen edelleen haluamakseen, ja jakaa sen alapuolella huomautuksia entiseen tapaan.Kortti kuivumaan eri tavoinLiikennesääntörikkomukset, jotka ovat omiaan vaarantamaan toisen turvallisuutta, siis henkeä tai terveyttä, arvioidaan jatkossakin rikoslain liikennerikostunnusmerkistöjen mukaan eli sakolla tai vankeudella – käytännössä päiväsakoilla.Lisäksi kroonisia ylinopeudella ajavia – ja myös hyvätuloisia, joilla on rahaa maksaa toistuvia pikku sakkoja – suitsittaisiin edelleen ajokortin menettämisen pelolla.Periaate olisi sama kuin nykyään. Jos saa kolme ylinopeussakkoa vuoden sisään tai neljä kahden vuoden aikana, kortti otetaan kuivumaan vähintään yhdeksi kuukaudeksi.Uutena piirteenä ajokieltoon vaikuttaisivat sekä ylinopeuden suuruus että nopeusrajoitusalue. Enintään 60 km/h rajoitusalueilla ajo-oikeuden kannalta merkitseviä olisivat yli 10 km/h ylinopeudet, 70 km/h ja sitä korkeammilla rajoitusalueilla puolestaan päälle 15 km/h ylitykset.Näitä pienemmät ylinopeudet eivät siis vaikuttaisi kortin menettämiseen. Tältä osin käytäntö olisi jopa aiempaa höllempi, sillä nykyään ajokieltoa määrättäessä otetaan huomioon kaikki autoilijan saamat ylinopeussakot.Luonnoksessa hallituksen esitykseksi uudistusta perustellaan muun muassa sillä, että nykyinen, minkä tasoiseen ylinopeuteen tahansa perustuva ajokorttiseuraamus voi jossakin tilanteessa olla kohtuuton esimerkiksi ammatinharjoittamisen kannalta.Toleranssit pitäisi säilyttääAutoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen näkee lakiehdotukset ensisijaisesti rahastusautomaattina.– Jos jatkossa alettaisiin sakottaa näin pienistä ylinopeuksista, kiinnijääneiden määrä erityisesti automaattisessa nopeusvalvonnassa kasvaisi hurjasti. Samalla valtio saisi entistä enemmän sakkotuloja, mikä on ollut koko ajan sen tavoitteenakin, Nieminen muistuttaa.Hänen mukaansa suunta on väärä. Nykyisenkaltaiset jousto- ja puuttumiskynnykset tulisi säilyttää, käytännössä muutos vaikuttaisi liikennevirtaan kuten nopeusrajoitusten alentaminen. Ne ovat jo nyt riittävän alhaisella tasolla.– Ilman virhemarginaalia autoilijalta vaatii melkoista keskittymistä pysyä sallitussa nopeudessa, kun rajoitus vaihtuu alemmaksi.Vaarana on myös se, että säännöt kärsivät inflaation. Autoilijat eivät löydä niistä Niemisen mukaan enää liikenneturvallisuusperustetta, mikä taas johtaa siihen, että ylinopeudella ajamisesta tulee entistä hyväksyttävämpää.– Mikään valvontajärjestelmä ei korvaa sitä, että ihminen kunnioittaa sääntöjä. Erityisesti Pohjoismaissa liikennesääntöjä noudatetaan jo nyt todella hyvin, ja siitä tulisi myös pitää kiinni.Kaiken lisäksi ylinopeudella ajaminen ei ole Suomessa viime vuosina lisääntynyt, päinvastoin.– Samalla kun nopeusrajoitukset ovat alentuneet, ylinopeudet ovat vähentyneet. Näin on tapahtunut myös nuorempien autoilijoiden keskuudessa, vaikka vanhempien sukupolvien onkin sitä joskus vaikea myöntää, Nieminen painottaa.Hallituksen esitysluonnos tieliikennelain kokonaisuudistukseksi palasi lausuntokierrokselta huhtikuussa. Eduskuntakäsittely alkaa ensi syksynä, joten uusien lakien voimaan tuleminen on vielä matkan päässä.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Liikennevirasto ja Moottorin kuva-arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja