30.10.2018 Ajoneuvot Scramblerin ulkonäkö ja seikkailupyörän ominaisuudet – uusi Triumph Scrambler 1200 XC Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Enemmän tehoa, pitkät joustomatkat ja kattava elektroniikkapaketti tuovat Triumphin uuden Scramblerin ominaisuuksiltaan lähelle isoja seikkailupyöriä. Retropyöräbuumi on saanut moottoripyörävalmistajat kehittämään yhä lisää scrambler-malleja markkinoille. Useimmissa malleissa tärkein myyntivaltti on tähän asti ollut retro ulkonäkö. Triumph tuo uudella Scrambler 1200 XC -mallillaan retropyörän ominaisuudet kokonaan uudelle tasolle.Moottorina on 1200-kuutioinen kaksisylinterinen rivimoottori, jota brittivalmistaja käyttää myös Bonneville-malleissaan. Nyt moottorin viritysastetta on nostettu ja Bonnevillen vääntöä painottavan ”high torque”-nimen sijaan Triumph nimittääkin uutuutta ”high power” -moottoriksi. Huipputehoa on kasvatettu 12,5 prosenttia eli 90 hevosvoimaan. Tasaisen vääntökäyrän huippulukema 110 newtonmetriä saadaan jo alle 4000 kierroksen kohdalla. Moottorin maksimikierrosluku on nostettu 7500 kierrokseen.Tehokarttoja on viisi: Road, Rain, Off-Road, Sport ja Rider. Viimeksi mainitussa kuljettaja voi räätälöidä niin tehokartan, ABS-jarrujen kuin luistonestonkin asetukset mieleisekseen. Toisen polven väri-TFT-mittariston näyttöjä ohjataan ohjaustankoon sijoitetulla viiteen suuntaan liikkuvalla joystickillä. Vakiovarustukseen kuuluvat myös vakionopeussäädin, mittariston bluetooth-valmius sekä avaimeton käyttöjärjestelmä. Valmistajan mukaan Scrambler 1200 on maailman ensimmäinen tuotantomoottoripyörä, johon on integroitu GoPro-kameran ohjausjärjestelmä.Etujousituksena on Showan täysin säädettävä teleskooppi, jossa joustomatkaa on täydet 200 milliä. Takana Öhlinsin kaksoisiskunvaimentimissa joustomatka on yhtä pitkä. Jarrut ovat nekin huippuluokkaa, kahden etujarrulevyn pareina on Brembon M50 Monobloc-radiaalisatulat. Maastoajo-ominaisuuksia parantaa isokokoinen 21-tuumainen etupyörä, Triumphin mukaan ensimmäisenä luokassaan. Ensiasennusrenkaina on sekä katu- että maastoajoon soveltuvat Metzeler Tourancet.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVieläkin paremmin varusteltu Scrambler 1200 XETriumph Scrambler 1200 XE ja XC.Jos perusmallin varustetaso ei tunnu riittävältä, voi valita vieläkin paremmin varustellun Scrambler 1200 XE:n, jossa on painotettu enemmän maasto-ominaisuuksia. Jousituksen joustomatkaa on kasvatettu sekä edessä että takana 250 milliin. ABS- ja luistonesto huomioivat myös pyörän sivuttaiskallistuksen. Lämpökahvat ja säädettävät jalkatapit kuuluvat vakiovarustukseen. Kirsikkana kakussa on kuudes ajomoodi, Off-Road Pro, jolloin sekä ABS-jarrut että luistonesto kytkeytyvät kokonaan pois päältä. Triumph Scrambler 1200 XC (XE) Moottori: 1200-kuutioinen kaksisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys Teho: 90 hv (66,2 kW) / 7400 r/min Vääntö: 110 Nm / 3950 r/min Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto Renkaat: 90/90-21 ja 150/70-17 Kuivapaino: 205 kg (207 kg) Istuinkorkeus: 840 mm (870 mm) Tankin tilavuus: 16 litraa Teksti: Janne Huhtala, Kuvat: Triumph Lue lisää Kaikki artikkelit 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 23.5.2025 Uutinen Vetyauto Toyota Mirai tarjolle myös Suomessa – hinta selviää toistaiseksi vain itse kysymällä 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää