4.11.2023

SEMA Show 2023: Fordin osastolla hevosvoimat pauhaavat ja ahtimet vinkuvat

Fordin tämänvuotinen SEMA-kattaus sisältää merkin lähes koko Pohjois-Amerikan malliston. 800-hevosvoimaisen Mustangin lisäksi mukana on laidasta laitaan eri tavoin terästettyjä crossovereita, maastureita ja avolavoja.

USA:n "big three" eli kolme suurinta autonvalmistajaa Ford, General Motors ja Stellantis North America käyvät parhaillaan läpi haastavia aikoja United Auto Workers -autonrakentajaliiton massiivisten lakkotoimien vuoksi. UAW-lakot ovat pistäneet Stellantiksen perumaan useita osallistumisiaan autonäyttelyihin, mutta Fordin SEMA-kattaukseen se ei näytä vaikuttavan, sen verran tujusta pläjäyksestä tässä on kyse. Seuraa muutama esimerkki:

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mustang FP800S

Ehkäpä kuitenkin Fordin koko SEMA-pläjäyksen keihäänkärki on Mustang FP800S -konsepti. Ainakin se erottuu joukosta olemalla sen ainoa ei-korkean maavaran malli. FP800S enteilee normaalisti vapaastihengittävän Mustangin 5,0-litraisen V8:n tulevaa mekaanista ahdinta, ns. remmiahdinta.

Whipplen 3,0 litran mekaaninen ahdin onkin melkoinen lisäys normaalisti 480 hevosvoimaa tuottavaan V8:aan, sillä Fordin mukaan teholukemat pomppaavat mallimerkinnän mukaisesti vähintään 800 hevosvoimaan. Konsepti enteilee oikeaa virityspakettia, joka ainakin Mustangiin on tulossa. Remmiahtimen lisäksi saataville tulee muitakin tapoja ottaa enemmän irti moottorista. Myös Mustang Dark Horse on saamassa omansa.

Mustang FP800S -konsepti, johon ahdin on asennettu, käsittää muitakin jippoja tuotantomalliin nähden. Siinä on esimerkiksi jättimäiset Borla Extreme -pakoputkistot, tavallistakin matalampi maavara sekä hiilikuituiset aerodynamiikkasarjat.

Mainitsemisen arvoista lienee myös, että Ford Performance luottaa ahtimeen niin lujasti, että antaa sille peräti 58 000 kilometrin (36 000 mailin) takuun.

Off-roadia Rangeriin ja Broncoon

Eurooppalaisittain Fordin SEMA-kattauksen mielenkiintoisin malli lienee Ranger, joka tuotiin Vegasiin samantyyppisella maastoajopaketilla kuin Bronco.

Rangerin XLT- ja Lariat- sekä Broncon Base, Big Bend, Black Diamond ja Outer Banks -varustetasoihin saataville tulevat Ford Performancen Off-Road Vehicle -varustepaketit tarjoavat kättä pidempää tilanteisiin, joita tulee keskivertoautoilijalle eteen harvoin, mutta silloin kun tulee, ne ovat tarpeellisia.

Molempiin malleihin tämä tarkoittaa ensinnäkin järeämpää jousitusta ja iskunvaimennusta, korkeampaa maavaraa sekä riittävän ilmavia maastorenkaita. Puskurit on niin ikään päivitetty pahan päivän varalle eli että hinauslenkit kestäisivät kiskaisut irti pöpeliköstä. Rangerin etupuskuriin on upotettu myös rivi lisävaloja.

Vaativampiin tarpeisiin Rangerin lavalle tarjotaan vielä erikseen muun muassa ilmakompressoria ja jääkaappia.

Tarroja ja teippejä

Ford on niin ikään ensi vuodelle mahdollistamassa tehtaan puolesta huimasti lisää personointivaihtoehtoja tarrojen ja vinyyliteippausten muodossa. Niitä SEMA:ssa esitellään F-150:n, Broncon, Bronco Sportin, Mustang Mach E:n ja Mustangin kyljissä.

Broncojen raitakuvioissa on selvää retroteemaa, juontaen juurensa vähintään 1970-luvulle ja tietenkin valtameren rannalle. Vinyyliteippauksissa vaihtoehtoja on niin ikään riittämiin, sillä katalogista löytyy yli 60 matta-, kiilto- ja satiiniväriä jokaiseen makuun.

Lähde ja kuvat: Ford Teksti: Benjamin Helander

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat