10.11.2018

Seuraava Mazda 3 paljastetaan Los Angelesissa – kuoret kätkevät vallankumouksellisen polttomoottorin

Mazda 3

Ei se auto, vaan sen kätkemä moottori. Seuraava Mazda 3 tuo markkinoille ennen näkemättömän polttomoottorin.

Mazda ilmoittaa paljastavansa seuraavan 3-mallinsa Los Angelesin autonäyttelyssä marraskuun lopulla. Niin näyttävältä kuin Mazda 3:n konseptimalli on aiemmissa autonäyttelyissä näyttänytkin, löytyy uutuuden päämielenkiinto kuorien sisältä.

Ensinnäkin kolmosmallissaan Mazda esittelee uuden perusrakenteensa, jonka kerrotaan olevan aiempaa kevyempi, kustannustehokkaampi ja mukavuudeltaan sekä ajettavuudeltaan parempi nykyisiä parempi. Mazda 3 siis näyttää, mitä merkin muiltakin malleilta voidaan seuraavissa sukupolvissa odottaa.

Mazda Kai -konseptiauton enteillään vihjailevan uuden Mazda 3 -mallin ulkonäöstä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uudet kuoret, uusi sydän

Uuden perusrakenteen julkaisu on toki merkittävä asia, mutta ei mitään ennen näkemätöntä.

Mazdan uusi moottori sen sijaan on. Teknisesti sitä voi hyvällä omatunnolla ja vailla markkinointilisää kutsua vallankumoukselliseksikin.

Skyactiv-X –moottoriksi nimetyn nelisylinterisen bensiinivoimanlähteen nimittäin kerrotaan yhdistävän 2,5-litraisen bensiinimoottorin suorituskyvyn 1,5-litraisen dieselin kulutukseen.

Taikatempusta ei ole kyse. Mazda nimi teknologialle on Spark Controlled Compression Ignition, eli kipinällä hallittu puristussytytys. Käytännössä kyse on puristussytytyksellä toimivan dieselin ja sytytystulpalla ilma-polttoaineseoksen räjäyttävän bensiinimoottorin välimuodosta.

Vastaavaa ei ole ennen sarjatuotantohenkilöautoon tarjottu. Koska moottori saavuttaa dieselmäisen hyvin korkean puristuksen, mahdollistaa teknologia aiempaa paremman hyötysuhteen saavuttamisen bensiinikäyttöisellä moottorilla.

Mazda lupaileekin taloudellisuuden parantuvan yli 30 prosenttia perinteiseen vastaavankokoiseen bensiinimoottoriin verrattuna. Lisätaloudellisuutta odotetaan kevythybridijärjestelmästä.

Mazda katsoo tulevaan Tokion tuplakonsepteilla

Toki vallankumouksellisen teknologian merkittävyyden ratkaisee sen tosielämässä tarjoamat hyödyt. Niitä saamme odottaa koeajoihin asti.

Myös sähköistystä

Huomattavasta polttomoottoripanostuksesta huolimatta Mazda ilmoittaa myös lisäävänsä panostusta sähköistykseen, mutta pääpainotus pysyy kevyissä hybrideissä. Erityisesti Euroopassa merkki kärsii katumaasturien korkeasta myyntiosuudesta, kun Euroopan Unioni ottaa käyttöön uudet ”95 g/km päästökeskiarvot”, joiden ylittämisestä EU rankaisee autonvalmistajia tuntuvilla sakoilla.

Sähköistetyt ajoneuvot, erityisesti virallisilta hiilidioksidipäästöiltään nollagrammaiset täyssähköautot, tarjoavat tehokkaan keinon laskea merkin myynnin hiilidioksidipäästöjen keskiarvoa.

Teksti: Lauri Ahtiainen, Lähde: Mazda ja Automotive News Europe, kuvat: Mazda ja Lauri Ahtiainen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat