10.6.2019 Ajoneuvot Siinä ei kauan mennyt: BMW M8 saapui ja toi tullessaan piristetyn Competition-version Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vahvaa paluuta tekevä BMW:n 8-sarja sai kerralla peräti neljä M-versiota. BMW M8 Coupé, BMW M8 Convertible ja samat koriversiot valmiiksi piristetystä M8 Competitionista. Jos alkuperäisestä 8-sarjasta ei koskaan tullut aitoa M-versiota, korjaa BMW asian julkistamalla uudesta kasista peräti neljä M8:aa kerralla.Kun huomioidaan vielä, että perusmalleista toinen kulkee mallinimellä M850i, alkaa M-kirjaimettoman 8-sarjalaisen ostaminen olla suoranainen haaste.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy600 ja 25BMW M8:n voimanlähteenä on 4,4-litrainen ahtimin höystetty bensiini-V8. Perus-M8 (!) tuottaa 600 hevosvoimaa ja 750 Nm. Competition kiristää suoritusarvoja vielä 25 hevosvoimalla, minkä lisäksi moottoriversio pitää saman huippuväännön yllä 200 r/min (1 800 – 5 800 r/min) myöhempään.Moottorin teknologisten erinomaisuuksien lisäksi BMW mainitsee, että kirein moottoriversio on varustettu jäykemmillä moottorituilla, joka parantaa ajettavuutta ja tuo enemmän mökää matkustamoon.Vaihteistona on kahdeksanpykäläinen M Steptronic -automaatti. Vaihteiston jälkeen luvassa on sama kysymys kuin nykyisen M5:n kohdalla: neliveto vai takaveto? Voimalinja suosii oletuksenakin taka-akselia, minkä lisäksi tarjolla on vieläkin enemmän takarenkaita suosiva 4WD Sport -voimanjakotila. Kytkemällä ajonvakautus pois päältä luvassa on puhdas takaveto, taka-akselin saadessa apua vielä aktiiviselta M-tasauspyörästöltä, jonka lukkotoiminto vaihtelee 0–100 % välillä.Purjehdusta sivutuulessaBMW on luonnollisesti päivittänyt myös M8-mallien alustan vastaamaan sekä ylellistä mukavuutta että kilpa-automaista ajettavuutta vaativien asiakkaiden tarpeisiin. M-osaston insinöörit ovatkin jäykistäneet kaikkea mitä jäykistettävissä on, puslista aina tukivarsiin ja poikittaistukiin. Samalla 8-sarjan mukautuva iskunvaimennus on muuttunut M-osaston versioksi. Ajonvakautusjärjestelmä on varustettu M Dynamic -ajotilalla, joka sallii valmistajan mukaan hallitut driftit 4,87 metriä pitkällä maajahdilla.BMW M8 -malliston mielenkiintoisimpiin teknologisiin uutuuksiin kuuluu sähköisesti ohjattu jarrujärjestelmä. Valmistaja kehuu, että näin toteutettuna jarrut reagoivat nopeammin ja antavat ajonvakautuksen reagoida täsmällisemmin. Tämän lisäksi kuljettaja voi valita kahdesta selvästi erilaisesta jarrupoljintuntumasta: ikiaikainen kaksintaistelu Comfort vastaan Sport saapuu nyt myös vasemman polkimen kohdalle.Näyttää rooliltaanBMW M8 Coupe, BMW M8 Convertible, BMW M8 Competition Coupe ja BMW M8 Competition Convertible myös näyttävät mallimerkinnöiltään, sillä aerodynaamisesti optimoidut sivupeilit ja lukuisat ilmanohjaimet kertovat omaa kieltään. Lisävarustelistalta löytyy hiilikuitua suosiva M Carbon -ulkonäköpaketti.Coupe-malleissa katto on monien M-mallien tavoin vaihtunut CFRP-hiilikuitukomposiittiin painopisteen madaltamiseksi.Matkustamossa huomioitavaa on, että tarjolla on uusia nahkaverhoiluavaihtoehtoja ja lukuisilla ruuduilla näkyy M-malleissa eri tietoa kuin perusmallistossa. Keskikonsolista löytyy Setupiksi ristitty nappi, jonka takaa löytyvät auton asetukset moottorin, moottoriäänen, vaihteiston, iskunvaimentimien, ohjauksen, nelivedon, jarrujäjestelmän, ajonvakautuksen ja Start/Stop-järjestelmän osalta. Näistä asetuksista voidaan koostaa kaksi valmista asetusta tuttuihin M-nappeihin.Keskikonsolista löytyy kuitenkin M Mode -nappi, jolla kuljettaja voi vielä säätää mittariston ja tuulilasin heijastusnäytön näkymiä ja lukuisia ajoavustimia. Tarjolla ovat myös Road- ja Sport-ajotilat, jotka vaikuttavat kuljettajalle esitettyyn tietoon ja ajoavustimien tilaan. Competition-malleissa näiden lisäksi on tarjolla vielä Track-asetus, joka kytkee muun muassa liikennemerkkitunnistuksen pois päältä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPuhtaasti numeroinaBMW M8 Competition Coupe kiihtyy 0–100 km/h 3,2 sekunnissa (perusmalli +0,1 sekuntia, kangaskatto +0,1 sekuntia) ja huippunopeus on 250 km/h tai 305 km/h M Driver's Package -varustelulla. Moottorin huipputehot saadaan kierrosluvulla 6 000 r/min ja rajoitin on kohdassa 7 200 r/min.Yhdistetty kulutus NEDC-syklillä on 10,6 litraa / 100 km ja auton omamassa kirjoitetaan lukemaan 1 960 kg. Varsinaisesti BMW M8 -mallit esitellään juhannuksen jälkeen BMW:n #NextGen-tapahtumassa Münchenissä.Lähde ja kuvat: BMW Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous