10.6.2019 Ajoneuvot Siinä ei kauan mennyt: BMW M8 saapui ja toi tullessaan piristetyn Competition-version Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vahvaa paluuta tekevä BMW:n 8-sarja sai kerralla peräti neljä M-versiota. BMW M8 Coupé, BMW M8 Convertible ja samat koriversiot valmiiksi piristetystä M8 Competitionista. Jos alkuperäisestä 8-sarjasta ei koskaan tullut aitoa M-versiota, korjaa BMW asian julkistamalla uudesta kasista peräti neljä M8:aa kerralla.Kun huomioidaan vielä, että perusmalleista toinen kulkee mallinimellä M850i, alkaa M-kirjaimettoman 8-sarjalaisen ostaminen olla suoranainen haaste.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy600 ja 25BMW M8:n voimanlähteenä on 4,4-litrainen ahtimin höystetty bensiini-V8. Perus-M8 (!) tuottaa 600 hevosvoimaa ja 750 Nm. Competition kiristää suoritusarvoja vielä 25 hevosvoimalla, minkä lisäksi moottoriversio pitää saman huippuväännön yllä 200 r/min (1 800 – 5 800 r/min) myöhempään.Moottorin teknologisten erinomaisuuksien lisäksi BMW mainitsee, että kirein moottoriversio on varustettu jäykemmillä moottorituilla, joka parantaa ajettavuutta ja tuo enemmän mökää matkustamoon.Vaihteistona on kahdeksanpykäläinen M Steptronic -automaatti. Vaihteiston jälkeen luvassa on sama kysymys kuin nykyisen M5:n kohdalla: neliveto vai takaveto? Voimalinja suosii oletuksenakin taka-akselia, minkä lisäksi tarjolla on vieläkin enemmän takarenkaita suosiva 4WD Sport -voimanjakotila. Kytkemällä ajonvakautus pois päältä luvassa on puhdas takaveto, taka-akselin saadessa apua vielä aktiiviselta M-tasauspyörästöltä, jonka lukkotoiminto vaihtelee 0–100 % välillä.Purjehdusta sivutuulessaBMW on luonnollisesti päivittänyt myös M8-mallien alustan vastaamaan sekä ylellistä mukavuutta että kilpa-automaista ajettavuutta vaativien asiakkaiden tarpeisiin. M-osaston insinöörit ovatkin jäykistäneet kaikkea mitä jäykistettävissä on, puslista aina tukivarsiin ja poikittaistukiin. Samalla 8-sarjan mukautuva iskunvaimennus on muuttunut M-osaston versioksi. Ajonvakautusjärjestelmä on varustettu M Dynamic -ajotilalla, joka sallii valmistajan mukaan hallitut driftit 4,87 metriä pitkällä maajahdilla.BMW M8 -malliston mielenkiintoisimpiin teknologisiin uutuuksiin kuuluu sähköisesti ohjattu jarrujärjestelmä. Valmistaja kehuu, että näin toteutettuna jarrut reagoivat nopeammin ja antavat ajonvakautuksen reagoida täsmällisemmin. Tämän lisäksi kuljettaja voi valita kahdesta selvästi erilaisesta jarrupoljintuntumasta: ikiaikainen kaksintaistelu Comfort vastaan Sport saapuu nyt myös vasemman polkimen kohdalle.Näyttää rooliltaanBMW M8 Coupe, BMW M8 Convertible, BMW M8 Competition Coupe ja BMW M8 Competition Convertible myös näyttävät mallimerkinnöiltään, sillä aerodynaamisesti optimoidut sivupeilit ja lukuisat ilmanohjaimet kertovat omaa kieltään. Lisävarustelistalta löytyy hiilikuitua suosiva M Carbon -ulkonäköpaketti.Coupe-malleissa katto on monien M-mallien tavoin vaihtunut CFRP-hiilikuitukomposiittiin painopisteen madaltamiseksi.Matkustamossa huomioitavaa on, että tarjolla on uusia nahkaverhoiluavaihtoehtoja ja lukuisilla ruuduilla näkyy M-malleissa eri tietoa kuin perusmallistossa. Keskikonsolista löytyy Setupiksi ristitty nappi, jonka takaa löytyvät auton asetukset moottorin, moottoriäänen, vaihteiston, iskunvaimentimien, ohjauksen, nelivedon, jarrujäjestelmän, ajonvakautuksen ja Start/Stop-järjestelmän osalta. Näistä asetuksista voidaan koostaa kaksi valmista asetusta tuttuihin M-nappeihin.Keskikonsolista löytyy kuitenkin M Mode -nappi, jolla kuljettaja voi vielä säätää mittariston ja tuulilasin heijastusnäytön näkymiä ja lukuisia ajoavustimia. Tarjolla ovat myös Road- ja Sport-ajotilat, jotka vaikuttavat kuljettajalle esitettyyn tietoon ja ajoavustimien tilaan. Competition-malleissa näiden lisäksi on tarjolla vielä Track-asetus, joka kytkee muun muassa liikennemerkkitunnistuksen pois päältä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPuhtaasti numeroinaBMW M8 Competition Coupe kiihtyy 0–100 km/h 3,2 sekunnissa (perusmalli +0,1 sekuntia, kangaskatto +0,1 sekuntia) ja huippunopeus on 250 km/h tai 305 km/h M Driver's Package -varustelulla. Moottorin huipputehot saadaan kierrosluvulla 6 000 r/min ja rajoitin on kohdassa 7 200 r/min.Yhdistetty kulutus NEDC-syklillä on 10,6 litraa / 100 km ja auton omamassa kirjoitetaan lukemaan 1 960 kg. Varsinaisesti BMW M8 -mallit esitellään juhannuksen jälkeen BMW:n #NextGen-tapahtumassa Münchenissä.Lähde ja kuvat: BMW Lue lisää Kaikki artikkelit 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 12.6.2025 Uutinen Kiina ja EU sopimassa tariffit korvaavasta minimihintajärjestelmästä – mutta neuvoteltavaa on vielä 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster