30.6.2024 Matkailu Sinsheimin tekniikan museosta löytyy vaikuttava kokoelma toisen maailmansodan kalustoa Teksti Vesa Eskola Kuva Vesa Eskola Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saksalaisilla on – ymmärrettävästi syystä – kipeä suhde omaan historiaansa. Siksi toista maailmansotaa esittelevää historiaa on vähänlaisesti esillä. Sinsheimin museo on poikkeus tästä. Historia kiinnostaa, siksi maailma on pullollaan museoita. Toisessa maailmansodassa käytettyä kalustoa on toki maailmalla esillä runsaasti, mutta harvemmin Saksassa. Saksassa kun ei saa olla ylpeä maan sotilaallisista saavutuksista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySodilla on iso rooli teknologian kehityksessäSinsheimin upea museo, josta olemme kertoneet jo aiemmin, esittelee poikkeuksellisen kattavasti saksalaista toisen maailmansodan aikaista kalustoa. Toki näytillä on myös muiden maiden sotilasajoneuvoja.Syy on lopulta varsin yksinkertainen. Sinsheim on rahoitettu yksityisesti eli se ei saa valtion tukea. Museota on alusta alkaen tukenut voittoa tavoittelematon Auto & Technik Museum -yhdistys, jolla on noin 3500 jäsentä ympäri maailmaa.Museon toiminta rahoitetaan jäsenmaksuilla, lahjoituksilla sekä pääsylipuista kertyneillä tuloilla. Kaikki varsinaisesta museon ylläpidosta ylitse jäävä raha käytetään museon laajentamiseen ja parantamiseen.Sodat ovat aina olleet aikoja, jolloin teknologia kehittyy huimin harppauksin. Ja myöhemmin monille niistä löytyy myös käyttöä sodan jälkeen siviilipuolella. Toisessa maailmansodassa mm. ilmailu kehittyi huimin harppauksin. Kärjistäen toisen maailmansodan sodan aikana siirryttiin propellikäyttöisistä kaksitasoista suihkumoottorien aikaan.Myös avaruuden valloittaminen pistettiin tosissaan alulle toisen maailmansodan aikana. Tästä olemme kertoneet Peenemünden teknisen museon yhteydessä.Koska Sinsheim on museo, joka on ottanut tehtäväkseen esitellä kaikkea teknistä kehitystä, he antavat siksi riittävästi tilaa myös sotilasteknologialle. Museossa keskitytään ensisijaisesti asevoimien motorisointiin toisen maailmansodan aikana. Pääpaino on panssarivaunuissa, lentokoneissa, kuorma-autoissa ja traktoreissa.Kokoelmaa täydentää toki myös suuri määrä muita ajoneuvoja, pienoismalleja, univormuja, asiakirjoja ja monia arkipäiväisiä esineitä, jotka tekevät tavallisten sotilaiden arjen vaikeudet konkreettisiksi vielä nykyäänkin.Esillä olevat museokappaleet ovat pääasiassa restauroitu upeasti, mutta esillä on myös kalustoa siinä kunnossa kuin missä ne on löydetty ja toimitettu museoon. Se antaa kuvan siitä, miten valtava työ historian säilyttämisessä on.Sinsheimin pantteri ja tiikeriIlmailun ohella panssarivaunut kehittyvät huimasti toisen maailmansodan aikana. Kun Saksa hyökkäsi Puolaan syyskuussa 1939, panssarikalusto oli pääasiassa vielä kevyttä. Neuvostoliittoon suoritetun hyökkäyksen alkuvaiheessa kaksi vuotta myöhemmin saksalaiset kokivat kylmät, kun heidän 37- ja 50-millisellä tykeillä varustettuja kevyempiä panssareita vastaan tule ensi kertaa venäläinen T-34, jossa on 76,2-millinen tykki – ja jossa on myös parempi panssarointi. Se oli myös hämmästyttävän nopea.Saksalainen salamasota on kokenut shokin. Se antaa luonnollisesti ison sykäyksen panssarivaunujen vauhdikkaaseen kehitykseen. Sinsheimissa on esillä useampi Panther eli oikealta nimeltään Sonderkraftfahrzeug 171 – toki tunnettu myös nimellä Panzerkampfwagen V. Sen kehitystyö kesti 20 kuukautta. Man valmisti niitä sodan aikana yhteensä noin 6000 kappaletta.Vähintään yhtä vaikuttava on myös Panzerkampfwagen VI eli Tiger. Myös pantterin panssarintorjuntaversio eli Jagdpanther vetää hiljaiseksi. Museossa esillä oleva yksilö oli pitkään harjoitusmaali sotilasharjoitusalueella. Jagdpanther eli metsästyspantteri painaa 45,5 tonnia, on noin 10 metriä pitkä ja 3,42 metriä leveä. Korkeutta sillä on vain 2,20 metriä. Pääaseena oli 88-millinen tykki, kun pantterissa oli 75-millinen tykki. Museo on toki ehdottomasti käymisen arvoinen myös, jos pelkät autot kiinnostavat. Esillä on lukuisia Bugatteja, hienoja kompressori-Mercedeksiä, amerikkalaisia unelmia. Sinsheimissa on myös suurin jatkuvasti esillä oleva kokoelma F1-autoja. Ja mikä parasta, museo on auki kaikkina vuoden päivinä. Hyvän käsityksen museosta saa yllä olevalta videolta.Museon kotisivut: https://sinsheim.technik-museum.de/ Lue lisää Kaikki artikkelit 19.5.2025 Matkailu Dacia Duster -kierros Itä-Euroopassa: osa 3 – EU:n ulkopuolelle 18.5.2025 Matkailu Slovenia on hieno keskieurooppalainen maa 18.5.2025 Matkailu Matkavinkki Tukholma: Pohjoismaista elämää 500 vuotta – Nordiska museet ei petä 14.5.2025 Matkailu Matkavinkki: Tukholman edustan saaristo haltuun päiväretkellä 13.5.2025 Matkailu Astrid Lindgrenin maailma: huima seikkailu satujen maailmassa 13.5.2025 Matkailu Maakuntamittelö: Atomi vs. Lörtsy! 11.5.2025 Matkailu Jääkaudesta kertova museo Virossa – tällainen pitäisi olla Suomessakin 10.5.2025 Matkailu Dacia Duster -kierros Itä-Euroopassa: osa 2 – Draculan pihatielle 5.5.2025 Laivat Matkaelämys: Finnstarilla 30 tuntia Itämerellä – loppumatka junilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?