20.3.2022 Liikenne SKAL: Raskaan liikenteen hiilidioksidipäästöjä alas tiestöön panostamalla tie_kuoppa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä WSP Finland Oy:n ja Destia Oy:n toteuttaman selvityksen mukaan raskaan liikenteen hiilidioksidipäästöjä voitaisiin hillitä tiestöön vaikuttamalla. Raskaan liikenteen hiilidioksidipäästöjä voitaisiin hillitä myös tiestöön panostamalla. Näin ainakin mikäli tuoretta selvitystä on uskominen. Luvattoman heikko tiestön kunto on nostettu Autoliiton ja Moottorin toimesta jatkuvasti esille, mutta tällä kertaa on kyse laajemmasta kokonaisuudesta.Kuljetus- ja logistiikka-alaan kohdistuu merkittäviä päästövähennystavoitteita, joten Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry haluaa nostaa pinnalle hyväkuntoisen tiestön merkityksen päästöjen alentamisessa. He tilasivat tutkimuksen, jonka toteutti WSP Finland Oy yhteistyössä Destian kanssa, tarjoamaan tietoa liikenneverkon muokkaamisella ja tiestön parantamisella saavutettavista vaikutuksista päästöihin.Tutkimuksessa selvitettiin liikenteen sujuvuuden, ohikulkuteiden, ruuhkautumisen, liikenteen valo-ohjauksen ja paikallisten nopeusrajoitusten sekä tien mäkisyyden ja tien kunnossapidon vaikutuksia raskaan kaluston polttoaineenkulutukseen. Näin saatiin tietoa eri tekijöiden vaikutuksesta raskaalle liikenteelle käyttäen todellisia kuljetuskalustolla tehtyjä mittauksia sekä simulointeja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRaskaan liikenteen hiilidioksidipäästöjä vähentämään– Selvitys osoittaa odotetusti, että sujuva liikenne hyväkuntoisella tieverkolla on keskeinen tekijä kuorma-autoliikenteen energiankulutuksen ja hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä, tiivistää SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala.Sujuva liikenne on varsin loogiselta kuulostava vaatimus kuorma-autoliikenteen energiankulutuksen ja hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen. Tasainen nopeus on aina energiatehokkain tapa edetä ja suurten kokonaismassojen vuoksi raskaalle liikenteelle tällä on erityisen suuri merkitys. SKAL haluaa nostaa esille myös väyläviranomaisten vastuun raskaan liikenteen vähäpäästöisyyttä tavoiteltaessa.– On tärkeää turvata tiestön riittävä rahoitustaso, jotta tieverkkoa ja sen kunnossapidon laatua pystyttäisiin kehittämään ja tuottamaan yhä energiatehokkaampia kuljetuksia, kommentoi WSP Finlandin yksikönpäällikkö, tekniikan tohtori Jarkko Rantala.Sohjossa kulutus kasvaaMyös talvikunnossapidon laatutekijät nousivat esille tutkimuksessa. Selvitys osoittaa, että talviolosuhteet lisäsivät polttoaineenkulutusta 10–20 prosenttia verrattuna keskiarvokulutukseen. Sohjoiset ajo-olosuhteet lisäävät päästöjä kaikkein eniten.– Hyvä, tasalaatuinen talvihoito on siis yksi merkittävä tekijä päästöjen vähentämisessä, sanoo SKALin edunvalvontajohtaja Ari Herrala.Muitakin tekijöitäSelvityksestä käy ilmi, että tien mäkisyys yhdistettynä pistemäisiin nopeusrajoituksiin voi lisätä polttoaineen kulutusta yli 30 prosenttia. Vilkasliikenteisellä tiellä yhden liittymän muuttaminen eritasoliittymäksi voisi tuottaa jopa 127 tonnin hiilidioksidipäästövähennyksen.Vastaavasti esimerkiksi yhden taajaman läpi kulkevan tien tai valoliittymiä sisältävän reitin korvaaminen tasaisen ajonopeuden mahdollistavalla ohitustiellä voi tuottaa 30–40 prosentin hiilidioksidin vähenemän ja säästää samalla matka-aikaa. Ylimääräiset hidastukset ja kiihdytykset vaikuttavat kaikkein kovimmalla kädellä raskaaseen liikenteeseen.Auto- ja kuljetusala kertoo ponnistelleensa päästöjen vähentämiseksi vuosien ajan. Muun muassa moottoriteknologian kehittyminen, yhdistelmäkoon kasvattaminen ja polttoaineen bio-osuuden lisääminen ovat alentaneet päästöjä. Logistiikan digitalisaation avulla on voitu tehostaa ajoneuvojen täyttöastetta ja optimoida reittejä, kun samaan aikaan kuljetusyrityksissä on panostettu energiatehokkaaseen ajotapaan ja ennakoivaan huoltoon.– On tärkeää, että myös liikenneinfran kunnon merkitys päästöjen vastaisessa kamppailussa tunnustetaan ja ohjataan siihen riittävät resurssit, muistuttaa Kujala.Teksti: Henri Posa Lähde: Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry Kuvituskuva: Jari Saarentaus/ Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.1.2025 Liikenne Turvavyö suojaa ihmiskehoa musertavilta voimilta 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 17.1.2025 Autoilu Ladattavien hybridien suosio vakaata – mutta kuinka kauan? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 22.1.2025 Yleinen Tankkasin bensaa dieselautoon, miten tulisi toimia? 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 23.1.2025 Koeajo Maistiainen: Citroën ë-C4 X – kasvopesulla komeammaksi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa