17.12.2016

Škoda Kodiaqin hinnat alkavat 30 000 eurosta – mitä rahalla saa?

Kodiaqin hintoja ei voi olla vertaamatta Seat Atecaan ja Volkswagen Tiguaniin.

30 027 euroa ja 16 senttiä. Siinä summa, jolla odotettu katumaasturi Škoda Kodiaq siirtyy autoliikkeen marmorilattialta omaan kotipihaan. Mainitulla summalla saa 125-hevosvoimaisen 1.4 TSI Active -mallin etuvetoisena ja manuaalivaihteisena.

Automaattivaihteistoa vaativa joutuu investoimaan 33 980 euroa, mutta kuusivaihteisen kaksoiskytkinlaatikon mukana tulee 150-hevosvoimainen versio 1,4-litraisesta turbomoottorista. Edullisin diesel on 150-hevosvoimainen, joka Ambition-varustetasolla maksaa 36 274 euroa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nelivedot kysyttyjä

Škodan maahantuoja odottaa suurimman kysynnän kohdistuvan nelivetoisiin dieselautomaatteihin. Edullisin vaatimukset täyttävä malli on 2.0 TDI 150 4x4 Ambition DSG, ja hintalapussa komeilee 43 697 euroa.

Jos setelit suorastaan polttelevat lompakossa, löytyy Kodiaqista toki äveriäämpiäkin versioita.

Bensiiniversioista kallein on kaksilitraisen turbomoottorin 180-hevosvoimainen painos, tietenkin nelivedolla ja kaksoiskytkinvaihteistolla höystettynä. Exclusive-varusteisena tarjottava tšekkikarhu maksaa 53 835 euroa. Parantaa voi vain valitsemalla kymmenen hevosvoimaa pätevämmän dieselin, josta pyydetään saman vaihteiston ja varustetason kera 55 992 euroa.

Konsernin haastajat

Malliston yläpäähän saapunevat myöhemmin huippuvarustellut Laurin & Klement -varustetasot. Todennäköisesti Kodiaqin keulalla nähdään myös Superbista tuttu 280-hevosvoimainen bensiiniturbo – ellei se sitten astu liiaksi Tiguanin varpaille.

Kodiaqin hintoja ei voi tarkastella vertaamatta niitä juuri 211 milliä lyhyempään Tiguaniin. VW-konsernin tuotteisiin mieltynyt katumaasturishoppailija voi harkita myös peräti 334 millimetriä kompaktimpaa Seat Atecaa.

Vertailun tekee poikkeuksellisen mielenkiintoiseksi se, ettei Škoda kuulu muita VW-konsernin tuotteita tuovan VV-Auton piiriin. Siksi Kodiaq on voitu hinnoitella välittämättä Volkswagenin ja Seatin tarjonnasta.

Seuraavat hintavertailut on tehty tihrustamatta liiaksi varusteluetteloa, ellei toisin ole mainittu. Jokaisen autoilijan tarpeet vaihtelevat, mutta moottori, vaihteisto ja vetotapa asettavat perusraamit.

Tšekki vastaan Espanja

Seat Ateca

Lähes täsmälleen Kodiaqin lähtöhinnalla (30 695 euroa) Seat tarjoaa Atecan 150-hevosvoimaista Style-varusteltua mallia DSG-vaihteistolla. Tee-se-itse -vaihtajille tarjotaan samaa moottoria runsaimmalla Xcellence-varusteatsolla 31 190 euron hintaan.

Kodiaqin huippumallin kanssa saman 190-hevosvoimaisen nelivetoautomaatti -voimalinjan jakava Ateca Xcellence -varustein maksaa 42 071 euroa, eli yli 10 000 euroa Kodiaqia vähemmän.

Kompaktia ja viisipaikkaista hyvin varusteltua katumaasturia etsivälle Ateca voikin tarjota kustannustehokkaan vaihtoehdon.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pärjääkö Saksa?

Volkswagen Tiguan 2.0 TDI

Entä sitten VW-konsernin ykkösketjussa pelaava Volkswagen Tiguan? Volkswagenin viisipaikkaisen katumaasturin hinnat alkaen -malli on etuvetoinen manuaalivaihteinen ja 125 hevosvoimainen – auton keulalla on täsmälleen sama tekniikkapaketti kuin Kodiaqissa. Vaikka Volkswagen on Škodaa pienempi, pyydetään autosta 31 354 euroa. Siis 1 327 euroa enemmän.

Tiguanin dieselmoottorilla ja nelivedolla halajava joutuu raottamaan lompakkoa 42 169 euron edestä, eli 1 528 euroa Škodaa vähemmän. Hintaeron selittävät varustetasojen erot, Škoda myydään toiseksi halvimmalla Ambiente-varustetasolla, kun volkkarista tarjotaan edullisimmalla Trendline-tasolla. Kodiaq siis sisältää tarjoaa hintaeroa vastaan muun muassa ledivalot kaukovaloavustimella ja sähkötoimisen takaluukun.

Volkswagen Tiguan tarjoaa myös Škoda Kodiaqia laajemman mallivalikoiman. Tiguaniin tarjotaan bensiinimoottoreita 220 hevosvoimaan asti, dieselkoneja saa peräti 240 kappaletta. Jälkimmäisen hinta Highline-varustein ja tietysti nelivetoautomaattina on 57 133 euroa, eli vain pari tonnia huippuvarusteltua 190 hevosvoimaista Kodiaqia enemmän.

Eikä sovi unohtaa kaikkia muita katumaastureita…

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat