Ajoneuvot | Koeajo | 1.12.2016

Koeajo: ison karhun syleilyssä – Škoda Kodiaq

2.0 TDI 190 4x4 DSG Style

Škoda Kodiaq on odotettu tulokas mallistoon. Katumaasturissa yhdistyvät huljakat tilat fiksuihin yksityiskohtiin. Hyvää: runsaat tilat, ajettavuus, käytännölliset yksityiskohdat, näkyvyys ulos. Huonoa: kolmas istuinrivi vain lapsille, lyhyt takuu, vain polttomoottoreita.

Jaa artikkeli

Škoda Kodiaq

Uusi Škoda Kodiaq on kiinnostava ja kookas tuttavuus. Pikkuveli Yeti jää lähes puoli metriä lyhemmäksi. Kodiaq on eurooppalaisittain iso katumaasturi, vaikka rapakon takana 4,70-metristä pidetään vasta keskikokoisena.

skoda_kodiaq_2016_tk_014Škoda on jälleen kerran onnistunut raivaamaan kohtuullisiin ulkomittoihin luokkaa suuremmat sisätilat. Kodiaq on ensimmäinen Škoda, jonka saa myös seitsenpaikkaisena.

Matalat, tavaratilan alle taitettavat takimmaiset istuimet on suunniteltu lasten käyttöön, joskin pääntila riittää vielä 175-senttiselle. Polvet ulottuvat kuitenkin niin eteen, että liu’utettava keskirivi pitää vetää miltei kiinni etuistuimiin. Muutoin jalka- tai pääntila eivät lopu kesken. Vaikka etuistuimet siirtää aivan taakse, on keskimmäisessä rivissä reilusti tilaa jaloille.

Škoda Kodiaq

Jättimäinen kontti

Näkösuojan alle laskettu tavaratila on viisipaikkaisessa versiossa jättimäiset 720 litraa ja seitsenpaikkaisessakin viiden istuimen kanssa 630 litraa. Useimmat isotkin farmariautot jäävät toiseksi. Seitsenpaikkaisessa mallissa laajennetun tavaratilan pohja on tasainen, viisipaikkaisessa kaadetuista istuimista jää porras.

Škoda Kodiaq

Seitsemän matkustajan kanssa ei suuria matkatavaroita autoon mahdu, sillä tavaratila kutistuu 270 litraan. Perässä voi vetää jopa 2 500 kilon perävaunua.

Škoda Kodiaq

Seitsenpaikkaisen auton kantavuutta on kasvatettu viisipaikkaiseen verrattuna 80 kiloa, ja auton alusta on vieläkin jämäkämpi.

Škoda Kodiaq

Toiveissa tuhti varustelu

Škoda KodiaqKoeajamme viisipaikkaista dieselmalliston huippuversiota, jonka kaksilitraisesta moottorista otetaan irti 190 hevosvoimaa. Kolmesta vaihtoehdosta kallein varustetaso on Style, mutta maahantuojan mukaan suomalaiset Škoda-ostajat hinkuvat vielä tuhdimpaa varustelua. Niinpä maahantuoja pyrkii rakentamaan päälle neljännen tason.

Uusi vaihteisto

Maahantuoja olettaa, että kiinnostus kohdistuu nimenomaan nelivetoisiin dieselautomaatteihin. Voimakkaimmissa diesel- ja bensiinimoottorissa moottorin jatkeena on uusi seitsenportainen kaksoiskytkinautomaatti, jota ei ole aiemmin Škodalla nähty.

Škoda Kodiaq

Uusi kaksoiskytkinvaihteisto on suunniteltu kestämään jopa 600 newtonmetrin vääntömomentin.

Škoda Kodiaq

Kodiaqissa vääntävin moottori on koeajettu 190 hevosvoiman turbodiesel, jossa 400 newtonmetrin vääntöpiikki on käytössä laajalla alueella.

Škoda KodiaqKaksoiskytkinvaihteistot ovat saaneet vuosien saatossa maineeseensa monta kuprua. Toivoa sopii, että uusi vaihteisto on aiempia luotettavampi. Ensivaikutelman perusteella sen viiveet lähdöissä olivat lyhyempiä kuin aiemmissa vaihteistoissa.

Tanakka ajettava

Kodiaq on tanakka auto ajaa. Style-varustelun vakiokokoisilla 18-tuumaisilla renkailla epätasainen tie tuntui hivenen alustan läpi, mutta ajokokemus jää silti ehdottomasti plussan puolelle.

Škoda on jo vuosia liputtanut yksinkertaisten mutta fiksujen ratkaisujen puolesta, joita on Kodiaqissakin runsaasti.

Škoda Kodiaq

Ison auton kanssa pysäköintipaikat voivat olla kiperiä, joten ovenkarmien suojaksi avatessa esiin ponnahtavat kumit säästänevät monelta naarmulta – myös vierusautot. Lisävarustelistan uusiin erikoisuuksiin kuuluvat niskoja sivuttaissuunnassa tukevat pääntuet ja torkkupeitot takaistuimilla.

Škoda Kodiaq

Hintoja odotellessa

Tarkkoja hintoja ei ole vielä tiedossa, mutta maalis–huhtikuussa Suomessa esiteltävä auto sijoittuu samaan hintaluokkaan Superbin kanssa. Halvin etuvetoinen manuaalivaihteinen malli 1,4-litraisella ja 125-hevosvoimaisella bensiiniturbolla maksaa noin 30 000 euroa. Nelivedon saa noin 36 000 eurolla ja dieselinä noin 38 000 eurolla.

Škoda Kodiaq

Vaihtoehtoisia voimanlähteitä ei valitettavasti ole vielä tarjolla. Škodan ensimmäinen lataushybridi saataneen kahden vuoden kuluttua.

Jaa artikkeli

Keskustelu