1.12.2016 Ajoneuvot Koeajo: ison karhun syleilyssä – Škoda Kodiaq Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Kodiaq on odotettu tulokas mallistoon. Katumaasturissa yhdistyvät huljakat tilat fiksuihin yksityiskohtiin. Hyvää: runsaat tilat, ajettavuus, käytännölliset yksityiskohdat, näkyvyys ulos. Huonoa: kolmas istuinrivi vain lapsille, lyhyt takuu, vain polttomoottoreita. Uusi Škoda Kodiaq on kiinnostava ja kookas tuttavuus. Pikkuveli Yeti jää lähes puoli metriä lyhemmäksi. Kodiaq on eurooppalaisittain iso katumaasturi, vaikka rapakon takana 4,70-metristä pidetään vasta keskikokoisena.Škoda on jälleen kerran onnistunut raivaamaan kohtuullisiin ulkomittoihin luokkaa suuremmat sisätilat. Kodiaq on ensimmäinen Škoda, jonka saa myös seitsenpaikkaisena.Matalat, tavaratilan alle taitettavat takimmaiset istuimet on suunniteltu lasten käyttöön, joskin pääntila riittää vielä 175-senttiselle. Polvet ulottuvat kuitenkin niin eteen, että liu'utettava keskirivi pitää vetää miltei kiinni etuistuimiin. Muutoin jalka- tai pääntila eivät lopu kesken. Vaikka etuistuimet siirtää aivan taakse, on keskimmäisessä rivissä reilusti tilaa jaloille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJättimäinen konttiNäkösuojan alle laskettu tavaratila on viisipaikkaisessa versiossa jättimäiset 720 litraa ja seitsenpaikkaisessakin viiden istuimen kanssa 630 litraa. Useimmat isotkin farmariautot jäävät toiseksi. Seitsenpaikkaisessa mallissa laajennetun tavaratilan pohja on tasainen, viisipaikkaisessa kaadetuista istuimista jää porras.Seitsemän matkustajan kanssa ei suuria matkatavaroita autoon mahdu, sillä tavaratila kutistuu 270 litraan. Perässä voi vetää jopa 2 500 kilon perävaunua.Seitsenpaikkaisen auton kantavuutta on kasvatettu viisipaikkaiseen verrattuna 80 kiloa, ja auton alusta on vieläkin jämäkämpi.Toiveissa tuhti varusteluKoeajamme viisipaikkaista dieselmalliston huippuversiota, jonka kaksilitraisesta moottorista otetaan irti 190 hevosvoimaa. Kolmesta vaihtoehdosta kallein varustetaso on Style, mutta maahantuojan mukaan suomalaiset Škoda-ostajat hinkuvat vielä tuhdimpaa varustelua. Niinpä maahantuoja pyrkii rakentamaan päälle neljännen tason.Uusi vaihteistoMaahantuoja olettaa, että kiinnostus kohdistuu nimenomaan nelivetoisiin dieselautomaatteihin. Voimakkaimmissa diesel- ja bensiinimoottorissa moottorin jatkeena on uusi seitsenportainen kaksoiskytkinautomaatti, jota ei ole aiemmin Škodalla nähty.Uusi kaksoiskytkinvaihteisto on suunniteltu kestämään jopa 600 newtonmetrin vääntömomentin.Kodiaqissa vääntävin moottori on koeajettu 190 hevosvoiman turbodiesel, jossa 400 newtonmetrin vääntöpiikki on käytössä laajalla alueella.Kaksoiskytkinvaihteistot ovat saaneet vuosien saatossa maineeseensa monta kuprua. Toivoa sopii, että uusi vaihteisto on aiempia luotettavampi. Ensivaikutelman perusteella sen viiveet lähdöissä olivat lyhyempiä kuin aiemmissa vaihteistoissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTanakka ajettavaKodiaq on tanakka auto ajaa. Style-varustelun vakiokokoisilla 18-tuumaisilla renkailla epätasainen tie tuntui hivenen alustan läpi, mutta ajokokemus jää silti ehdottomasti plussan puolelle.Škoda on jo vuosia liputtanut yksinkertaisten mutta fiksujen ratkaisujen puolesta, joita on Kodiaqissakin runsaasti.Ison auton kanssa pysäköintipaikat voivat olla kiperiä, joten ovenkarmien suojaksi avatessa esiin ponnahtavat kumit säästänevät monelta naarmulta – myös vierusautot. Lisävarustelistan uusiin erikoisuuksiin kuuluvat niskoja sivuttaissuunnassa tukevat pääntuet ja torkkupeitot takaistuimilla.Hintoja odotellessaTarkkoja hintoja ei ole vielä tiedossa, mutta maalis–huhtikuussa Suomessa esiteltävä auto sijoittuu samaan hintaluokkaan Superbin kanssa. Halvin etuvetoinen manuaalivaihteinen malli 1,4-litraisella ja 125-hevosvoimaisella bensiiniturbolla maksaa noin 30 000 euroa. Nelivedon saa noin 36 000 eurolla ja dieselinä noin 38 000 eurolla.Vaihtoehtoisia voimanlähteitä ei valitettavasti ole vielä tarjolla. Škodan ensimmäinen lataushybridi saataneen kahden vuoden kuluttua.Teksti ja kuvat: Teppo Komulainen Škoda Kodiaq 2.0 TDI 190 4x4 DSG Style Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 400 Nm (1750–3250 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–3250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,6 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 150 g/km Mitat pituus 4697 mm, leveys 1882 mm, korkeus 1676 mm, akseliväli 2791 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 24.10.2024 Ajoneuvot Uusi Audi A3 TFSI e on arkiajossa merkittävästi lähempänä sähköautoa – 143 kilometriä sähköllä ja 50 kilowatin pikalatausteho 23.10.2024 Koeajo Koeajo: Audi A5 – entinen A4, omaa sukua 80, vaihtoi nimeä, mutta on muuten sama tuttu ja turvallinen 22.10.2024 Ajoneuvot Lasit kirkkaiksi – oikeaoppinen puhdistus on helppoa ja nopeaa 22.10.2024 Ajoneuvot Vielä ennen markkinalanseerausta: Hyundai Inster Cross söpöilee vakiovarusteisen kattotelineensä kanssa 21.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Tucson – laajalla skaalalla 21.10.2024 Ajoneuvot Benvenuta, Ferrari F80 – Maranellosta tulee lippulaiva kerran vuosikymmenessä ja aina se osaa yllättää 20.10.2024 Koeajo Maistiainen: BMW M5 ei ole paperilla edeltäjäänsä suorituskykyisempi – syynä päästörajat 19.10.2024 Koeajo Maistiainen: Renault 5 – kun chic kohtasi elektronit 19.10.2024 Ajoneuvot Audi Q6 Sportback E-Tron on hienoisella erolla Audin etevin sähköcrossover tähän asti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: "Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista" 23.10.2024 Koeajo Koeajo: Audi A5 – entinen A4, omaa sukua 80, vaihtoi nimeä, mutta on muuten sama tuttu ja turvallinen 22.10.2024 Rengastesti Rengastesti: katumaasturien nastarenkaat – ylemmän tason pitoa 24.10.2024 Ajoneuvot Uusi Audi A3 TFSI e on arkiajossa merkittävästi lähempänä sähköautoa - 143 kilometriä sähköllä ja 50 kilowatin pikalatausteho 23.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Lectric Leopard - Renault 5 oli USA:ssa jo vuonna 1978 "E-Tech" 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: "Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista" 18.10.2024 Uutinen Autoon myytiin virheellinen vannesarja – kuluttaja halusi purkaa kaupan, myyjä ehdotti virheen korjaamista levikepalalla 19.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten nelivetoisten autojen jarrut tarkastetaan katsastuksessa? 16.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Renault Duster on jatkossakin tapa viedä Dacia Dusteria sinne, jossa halpamerkkejä karsastetaan 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille?