1.12.2016 Ajoneuvot Koeajo: ison karhun syleilyssä – Škoda Kodiaq Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Kodiaq on odotettu tulokas mallistoon. Katumaasturissa yhdistyvät huljakat tilat fiksuihin yksityiskohtiin. Hyvää: runsaat tilat, ajettavuus, käytännölliset yksityiskohdat, näkyvyys ulos. Huonoa: kolmas istuinrivi vain lapsille, lyhyt takuu, vain polttomoottoreita. Uusi Škoda Kodiaq on kiinnostava ja kookas tuttavuus. Pikkuveli Yeti jää lähes puoli metriä lyhemmäksi. Kodiaq on eurooppalaisittain iso katumaasturi, vaikka rapakon takana 4,70-metristä pidetään vasta keskikokoisena.Škoda on jälleen kerran onnistunut raivaamaan kohtuullisiin ulkomittoihin luokkaa suuremmat sisätilat. Kodiaq on ensimmäinen Škoda, jonka saa myös seitsenpaikkaisena.Matalat, tavaratilan alle taitettavat takimmaiset istuimet on suunniteltu lasten käyttöön, joskin pääntila riittää vielä 175-senttiselle. Polvet ulottuvat kuitenkin niin eteen, että liu'utettava keskirivi pitää vetää miltei kiinni etuistuimiin. Muutoin jalka- tai pääntila eivät lopu kesken. Vaikka etuistuimet siirtää aivan taakse, on keskimmäisessä rivissä reilusti tilaa jaloille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJättimäinen konttiNäkösuojan alle laskettu tavaratila on viisipaikkaisessa versiossa jättimäiset 720 litraa ja seitsenpaikkaisessakin viiden istuimen kanssa 630 litraa. Useimmat isotkin farmariautot jäävät toiseksi. Seitsenpaikkaisessa mallissa laajennetun tavaratilan pohja on tasainen, viisipaikkaisessa kaadetuista istuimista jää porras.Seitsemän matkustajan kanssa ei suuria matkatavaroita autoon mahdu, sillä tavaratila kutistuu 270 litraan. Perässä voi vetää jopa 2 500 kilon perävaunua.Seitsenpaikkaisen auton kantavuutta on kasvatettu viisipaikkaiseen verrattuna 80 kiloa, ja auton alusta on vieläkin jämäkämpi.Toiveissa tuhti varusteluKoeajamme viisipaikkaista dieselmalliston huippuversiota, jonka kaksilitraisesta moottorista otetaan irti 190 hevosvoimaa. Kolmesta vaihtoehdosta kallein varustetaso on Style, mutta maahantuojan mukaan suomalaiset Škoda-ostajat hinkuvat vielä tuhdimpaa varustelua. Niinpä maahantuoja pyrkii rakentamaan päälle neljännen tason.Uusi vaihteistoMaahantuoja olettaa, että kiinnostus kohdistuu nimenomaan nelivetoisiin dieselautomaatteihin. Voimakkaimmissa diesel- ja bensiinimoottorissa moottorin jatkeena on uusi seitsenportainen kaksoiskytkinautomaatti, jota ei ole aiemmin Škodalla nähty.Uusi kaksoiskytkinvaihteisto on suunniteltu kestämään jopa 600 newtonmetrin vääntömomentin.Kodiaqissa vääntävin moottori on koeajettu 190 hevosvoiman turbodiesel, jossa 400 newtonmetrin vääntöpiikki on käytössä laajalla alueella.Kaksoiskytkinvaihteistot ovat saaneet vuosien saatossa maineeseensa monta kuprua. Toivoa sopii, että uusi vaihteisto on aiempia luotettavampi. Ensivaikutelman perusteella sen viiveet lähdöissä olivat lyhyempiä kuin aiemmissa vaihteistoissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTanakka ajettavaKodiaq on tanakka auto ajaa. Style-varustelun vakiokokoisilla 18-tuumaisilla renkailla epätasainen tie tuntui hivenen alustan läpi, mutta ajokokemus jää silti ehdottomasti plussan puolelle.Škoda on jo vuosia liputtanut yksinkertaisten mutta fiksujen ratkaisujen puolesta, joita on Kodiaqissakin runsaasti.Ison auton kanssa pysäköintipaikat voivat olla kiperiä, joten ovenkarmien suojaksi avatessa esiin ponnahtavat kumit säästänevät monelta naarmulta – myös vierusautot. Lisävarustelistan uusiin erikoisuuksiin kuuluvat niskoja sivuttaissuunnassa tukevat pääntuet ja torkkupeitot takaistuimilla.Hintoja odotellessaTarkkoja hintoja ei ole vielä tiedossa, mutta maalis–huhtikuussa Suomessa esiteltävä auto sijoittuu samaan hintaluokkaan Superbin kanssa. Halvin etuvetoinen manuaalivaihteinen malli 1,4-litraisella ja 125-hevosvoimaisella bensiiniturbolla maksaa noin 30 000 euroa. Nelivedon saa noin 36 000 eurolla ja dieselinä noin 38 000 eurolla.Vaihtoehtoisia voimanlähteitä ei valitettavasti ole vielä tarjolla. Škodan ensimmäinen lataushybridi saataneen kahden vuoden kuluttua.Teksti ja kuvat: Teppo Komulainen Škoda Kodiaq 2.0 TDI 190 4x4 DSG Style Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 400 Nm (1750–3250 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–3250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,6 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 150 g/km Mitat pituus 4697 mm, leveys 1882 mm, korkeus 1676 mm, akseliväli 2791 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 16.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 R Turini – R niin kuin raaseri 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa