1.12.2016 Ajoneuvot Koeajo: ison karhun syleilyssä – Škoda Kodiaq Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Kodiaq on odotettu tulokas mallistoon. Katumaasturissa yhdistyvät huljakat tilat fiksuihin yksityiskohtiin. Hyvää: runsaat tilat, ajettavuus, käytännölliset yksityiskohdat, näkyvyys ulos. Huonoa: kolmas istuinrivi vain lapsille, lyhyt takuu, vain polttomoottoreita. Uusi Škoda Kodiaq on kiinnostava ja kookas tuttavuus. Pikkuveli Yeti jää lähes puoli metriä lyhemmäksi. Kodiaq on eurooppalaisittain iso katumaasturi, vaikka rapakon takana 4,70-metristä pidetään vasta keskikokoisena.Škoda on jälleen kerran onnistunut raivaamaan kohtuullisiin ulkomittoihin luokkaa suuremmat sisätilat. Kodiaq on ensimmäinen Škoda, jonka saa myös seitsenpaikkaisena.Matalat, tavaratilan alle taitettavat takimmaiset istuimet on suunniteltu lasten käyttöön, joskin pääntila riittää vielä 175-senttiselle. Polvet ulottuvat kuitenkin niin eteen, että liu'utettava keskirivi pitää vetää miltei kiinni etuistuimiin. Muutoin jalka- tai pääntila eivät lopu kesken. Vaikka etuistuimet siirtää aivan taakse, on keskimmäisessä rivissä reilusti tilaa jaloille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJättimäinen konttiNäkösuojan alle laskettu tavaratila on viisipaikkaisessa versiossa jättimäiset 720 litraa ja seitsenpaikkaisessakin viiden istuimen kanssa 630 litraa. Useimmat isotkin farmariautot jäävät toiseksi. Seitsenpaikkaisessa mallissa laajennetun tavaratilan pohja on tasainen, viisipaikkaisessa kaadetuista istuimista jää porras.Seitsemän matkustajan kanssa ei suuria matkatavaroita autoon mahdu, sillä tavaratila kutistuu 270 litraan. Perässä voi vetää jopa 2 500 kilon perävaunua.Seitsenpaikkaisen auton kantavuutta on kasvatettu viisipaikkaiseen verrattuna 80 kiloa, ja auton alusta on vieläkin jämäkämpi.Toiveissa tuhti varusteluKoeajamme viisipaikkaista dieselmalliston huippuversiota, jonka kaksilitraisesta moottorista otetaan irti 190 hevosvoimaa. Kolmesta vaihtoehdosta kallein varustetaso on Style, mutta maahantuojan mukaan suomalaiset Škoda-ostajat hinkuvat vielä tuhdimpaa varustelua. Niinpä maahantuoja pyrkii rakentamaan päälle neljännen tason.Uusi vaihteistoMaahantuoja olettaa, että kiinnostus kohdistuu nimenomaan nelivetoisiin dieselautomaatteihin. Voimakkaimmissa diesel- ja bensiinimoottorissa moottorin jatkeena on uusi seitsenportainen kaksoiskytkinautomaatti, jota ei ole aiemmin Škodalla nähty.Uusi kaksoiskytkinvaihteisto on suunniteltu kestämään jopa 600 newtonmetrin vääntömomentin.Kodiaqissa vääntävin moottori on koeajettu 190 hevosvoiman turbodiesel, jossa 400 newtonmetrin vääntöpiikki on käytössä laajalla alueella.Kaksoiskytkinvaihteistot ovat saaneet vuosien saatossa maineeseensa monta kuprua. Toivoa sopii, että uusi vaihteisto on aiempia luotettavampi. Ensivaikutelman perusteella sen viiveet lähdöissä olivat lyhyempiä kuin aiemmissa vaihteistoissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTanakka ajettavaKodiaq on tanakka auto ajaa. Style-varustelun vakiokokoisilla 18-tuumaisilla renkailla epätasainen tie tuntui hivenen alustan läpi, mutta ajokokemus jää silti ehdottomasti plussan puolelle.Škoda on jo vuosia liputtanut yksinkertaisten mutta fiksujen ratkaisujen puolesta, joita on Kodiaqissakin runsaasti.Ison auton kanssa pysäköintipaikat voivat olla kiperiä, joten ovenkarmien suojaksi avatessa esiin ponnahtavat kumit säästänevät monelta naarmulta – myös vierusautot. Lisävarustelistan uusiin erikoisuuksiin kuuluvat niskoja sivuttaissuunnassa tukevat pääntuet ja torkkupeitot takaistuimilla.Hintoja odotellessaTarkkoja hintoja ei ole vielä tiedossa, mutta maalis–huhtikuussa Suomessa esiteltävä auto sijoittuu samaan hintaluokkaan Superbin kanssa. Halvin etuvetoinen manuaalivaihteinen malli 1,4-litraisella ja 125-hevosvoimaisella bensiiniturbolla maksaa noin 30 000 euroa. Nelivedon saa noin 36 000 eurolla ja dieselinä noin 38 000 eurolla.Vaihtoehtoisia voimanlähteitä ei valitettavasti ole vielä tarjolla. Škodan ensimmäinen lataushybridi saataneen kahden vuoden kuluttua.Teksti ja kuvat: Teppo Komulainen Škoda Kodiaq 2.0 TDI 190 4x4 DSG Style Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 400 Nm (1750–3250 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–3250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,6 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 150 g/km Mitat pituus 4697 mm, leveys 1882 mm, korkeus 1676 mm, akseliväli 2791 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?