3.10.2016 Ajoneuvot Koeajo: hiljaa hyvä tulee – Seat Ateca 1.4 TSI Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Seat Ateca ei korota ääntään, vaan antaa ominaisuuksien puhua puolestaan. Hyvää: melutaso, ajettavuus, tilat, monikäyttöisyys, tasainen kokonaisuus. Huonoa: viivyttelevä vaihteisto. Kun ulkomailla järjestetyssä lehdistötilaisuudessa tutustuttavana on uusi automalli, kuten kesäkuisessa Barcelonassa Seat Ateca, auton ominaisuudet tuntuvat usein korostetun hyviltä. Koeajettavat malliversiot ovat yleensä huippuvarusteltuja, tiet sileitä ja maisemat kauniita. Siinä saa oikein läpsiä itseään poskelle, että löytää jotain kritisoitavaa.Paluu Keski-Euroopan auringosta pilviseen Suomeen onkin sitten usein karu – paitsi toimittajalle, myös autolle. Arkinen jyristäminen karkealla asvaltilla himmentää uutuuden sädekehää, ja pienempiä sekä isompia ärsyttävyyksiä tuntuu löytyvän sitä mukaa kun koeajoviikko vanhenee.Onneksi poikkeuksiakin löytyy.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuin sukkasillaanSeat Ateca, VW-konsernin tuoreen katumaasturipaletin toistaiseksi pienin jäsen, maistui jo Espanjan ensityypeissä maukkaalta, mutta samalla takaraivossa piili ajatus, että ominaisuudet saattavat hyvinkin kantaa myös meikäläisissä oloissa. Emmekä olleet väärässä.Sattumoisin kaivoimme tämän ensimmäisen maasturi-Seatin ominaisuuksia esiin tuiki tavalliselta mökkimatkalta, joka sisälsi niin moottoritietä, maantietä, mutkatietä kuin lopun kuoppaista metsäautotietäkin. Siis koko kattaus Suomi-tapaksia samalla lautasella.Ensimmäinen hämmästys liittyi juuri siihen karkeaan tiehen. Atecan rengasmelu, tai pikemminkin sen puute, tekee matka-ajosta poikkeuksellisen miellyttävää, vaikka edettäisiin reilua 120 km/h nopeutta. Muutkaan äänilähteet eivät ylitä kuulokynnystä.Luontevaa ajettavuuttaMyös ajettavuus ihastuttaa. Matka-ajossa Ateca menee kiitettävän suoraan, mutta ohjauksen keskialueella on myös herkkyyttä, kun kuljettaja päättää vaihtaa kulkusuuntaa. Kurvikkaammalla kantatielläkin ohjautuvuus on todella luontevaa, ja jousituksessa on löydetty juuri sopiva balanssi mukavuuden ja jämäkkyyden väliltä.Voimalinja täyttää niin ikään odotukset. 1,4-litrainen turbokone on suorituskykyinen, nöyrä ja hiljainen palvelija. Vain kaksoiskytkinautomaatin miettiminen hieman haittaa hitaiden nopeuksien harmoniaa.Moottori on varustettu sylinterien lepuutustoiminnolla, joka nykymuodossaan toimii hyvin huomaamattomasti. Vaikka kaksi pyttyä putoaa pelistä pois aina sopivan tilaisuuden tullen, kone ei jyrise lainkaan, vaan toiminnon aktivoitumisen havaitsee ainoastaan näyttöön syttyvästä ilmoitustekstistä.Matkustajatkin hymyilevätKehut eivät ota loppuakseen, sillä myös Atecan korisuunnittelu on ensiluokkaista.Ajoasennon ergonomia on kunnossa, ja ohjauspyörä asettuu selvästi luontevampaan kulmaan kuin esimerkiksi konsernin vanhempaa katumaasturipolvea edustavassa Skoda Yetissä. Hiven lisää reisitukea ei tosin tekisi pahaa, vaikka tälläkin pärjätään.Kojelaudan käytettävyydessäkään ei ole moitteen sijaa: selkeät sekä loogiset säätimet ja näytöt eivät onneksi muistuta auton kotimaan villistä arkkitehtuurista. Kokonaisuus on jopa hieman karun oloinen, eli premiumia pitää etsiskellä muilta merkeiltä.Tärkeämpää on kuitenkin se, että Atecan 4,36 metrin kokonaispituuteen on onnistuttu luomaan väljät sisätilat neljälle aikuiselle, ja tavaraakin mahtuu kyytiin mukavasti. Kontti on myös helposti ja monipuolisesti muunneltavissa.Tuo edellä mainittu kokonaispituus puolestaan takaa sen, että eteneminen kaupungin ahtaikoissa on varsin kätevää. Kiitos tästä kuuluu myös hyvälle näkyvyydelle autosta ulos, johon on VW-konsernin uusimmissa tuotteissa pistetty selvästi ajatusta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVetää nöyräksiKun on pomppinut viimeistä kärrypolkua pitkin tuttuun sienipaikkaan ja pysäköinyt Atecan ojanpenkalle, olo on nöyrä. Ovat luoneet hyvän auton, jonka ominaisuudet tosiaan peittoavat myös Suomen karskit olosuhteet.Jokohan Seat nousisi meillä varteenotettavaksi vaihtoehdoksi uutta autoa ostavalle? Hinnoittelu ei ainakaan ole esteenä, sillä erittäin hyväksi arkimoottoriksi todetulla 1,0-litraisella TSI-padalla Ateca irtoaa kaupasta jo hieman päälle 23 000 eurolla.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen Seat Ateca 1.4 TSI ACT 150 hv DSG Style Hinta alkaen 30 695 € Koeajetun auton hinta varusteineen 38 579 € Moottori Bensiinimoottori 1 395 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,6 s Huippunopeus 198 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 124 g/km Mitat pituus 4363 mm, leveys 1841 mm, korkeus 1601 mm, akseliväli 2638 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen