14.7.2025

Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta – ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia

Kuva Royal Caribbean International

Erittäin lapsiperheystävällinen jättialus aloittaa Karibian-risteilynsä elokuussa.

Royal Caribbean International on virallisesti vastaanottanut Meyer Turun telakalta toisen Icon-luokan jättiristeilijän, joka on samalla jaetusti kaikkien aikojen suurin risteilyalus maan päällä. Ennätyksen jakava alus on luonnollisesti Star of the Seasin sisaralus, noin puolitoista vuotta aiemmin samalta telakalta Suomen Turusta luovutettu Icon of the Seas.

Sisaruksilla on pituutta 365 metriä, leveyttä 65 metriä ja matkustajakapasiteettia maksimissaan 7 600 henkilön edestä. Luvut tekevät aluksista jaetulla ykkössijalla kaikkien aikojen suurimmat risteilyalukset maan päällä.

Icon-luokka ei ole suinkaan ensimmäinen Royal Caribbeanin risteilyalusluokka, joka saa kantaa maailman suurimman titteliä. Monesti aiemmin, kun amerikkalaisvarustamo on lanseerannut uuden maailman suurimman risteilyalusluokan, luokan avausaluksen jälkeisistä aluksista on tehty aina muodollisesti vähän edellistään suurempia, lisäämällä esimerkiksi kokonaispituuteen muutama jalka lisää.

Icon-luokan tapauksessa Star of the Seas kuitenkin jakaa mittansa luokan avausaluksen Icon of the Seasin kanssa, eikä ole edes muodollisesti sisartaan suurempi. Aivan identtinen sisarensa kopio Star ei kuitenkaan ole, minkä huomaavat ehkä parhaiten juuri matkustajat.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kasvojentunnistushyttejä, eri Broadway-musikaali!

Itse asiassa bruttovetoisuudella mitattuna Star of the Seas on noin 2 000 GT suurempi kuin sisarensa (248 663 GT vs. 250 800 GT), mutta tämä johtuu lähinnä Starin yltäkylläisestä viihdemaailmasta, jota on Iconista saatujen kokemusten perusteella vielä hiukan laajennettu.

Starissa on otettu käyttöön muun muassa vesipuistoissa osia, joita ei Iconin rakennusvaiheessa uskallettu rakentaa liikapainon pelossa, mutta joiden Iconin koeajojen perusteella todettiin sittenkin mahtuvan Icon-luokan jätteihin.

Teknisessä mielessä Starin ja Iconin välillä ei luonnollisestikaan ole mitään suuria eroavaisuuksia, mutta joitain ratkaisuja esimerkiksi ilmastoinnissa ynnä muissa monimutkaisissa järjestelmissä on päästy toteuttamaan paremmin puolentoista vuoden Icon-kokemusten perusteella. Molemmat alukset kulkevat nesteytetyllä maakaasulla, ja Star on Royal Caribbeanin kolmas LNG-käyttöinen laiva, Iconin ja Oasis-luokan viimeisimmän tulokkaan Utopia of the Seasin jälkeen.

Star of the Seasissa kokeillaan myös uutta lukitusratkaisua hytteihin. Perinteiset hyttikortit saattavat jäädä Royal Caribbeanin laivoilla jossain vaiheessa historiaan, mikäli muutamissa Starin hyteissä pilotoitava kasvojentunnistus todetaan toimivammaksi ratkaisuksi.

Matkustajat tulevat kokemaan Starilla myös Iconista poikkevan ravintolamaailman. Niin ikään Starilla esitettävä Broadway-musikaali on eri. Jos Iconilla on nähty Ihmemaa Oz, nousevat Starilla näyttämölle Paluu tulevaisuuteen -trilogian hahmot musikaalisovituksessa.

Broadway-musikaalit eivät tietysti ole kaikille perheenjäsenille sitä parasta viihdettä, mutta onneksi Star of the Seasia markkinoidaan maailman lapsiperheystävällisimpänä risteilijänä. Laiva on jaettu Iconin tavoin kuuteen eri "kaupunginosaan", joista löytyy varmasti mielekkäitä toimintoja jokaiselle perheenjäsenelle.

Siinä missä Icon of the Seas aloittaa Karibian-risteilynsä Miamista, muodostuu Star of the Seasin kotipaikaksi Orlandon Port Canaveral, josta käsin se tulee toteuttamaan hieman Iconia monipuolisempaa risteilyreittivalikoimaa.

Meyer Turun seuraava, kovaa vauhtia valmistumassa oleva projekti Royal Caribbeanille on Icon-luokan kolmas alus, Legend of the Seas. Kuten jo aiemmin on tullut uutisoitua, Legendin on määrä aloittaa uransa vuonna 2026 Karibian sijaan Vanhan mantereen vesiltä, Välimereltä.

Lähteet: Royal Caribbean, Meyer Turku, Cruise Industry News

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat