6.2.2016 Ajoneuvot Suomalainen Ajo Motorsport kilpailemaan MotoGP-luokkaan kaudeksi 2017? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Aki Ajon tiimit kilpailevat tällä kaudella Moto3- ja Moto2 -luokissa, mutta eniten tallipäällikön aikaa kuluu kuninkuusluokan eli MotoGP:n parissa. Miksi? Ratamoottoripyöräilyn MM-sarjan kahdessa alemmassa luokassa kilpailevalla Ajo Motorsportilla on taskussaan neljä maailmanmestaruutta. Menestys tällä tasolla ei tule sattumalta, vaan rautaisella ammattitaidolla ja siihen liittyy yleensä myös vaikeneminen tulevaisuuden suunnitelmista ja neuvottelupöydällä olevista asioista.MP16-näyttelyssä Aki Ajo tekee poikkeuksen ja kertoo yllättävän avoimesti Ajo Motorsportin tulevaisuuden suunnitelmista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMaailmalla arvostetaan, Suomessa eiAivan aluksi Aki Ajo haluaa korjata pari päivää sitten julkisuuteen tulleen tiedon KTM:n mukaantulosta Moto2-luokkaan.- Kyllä se oikeammin on jousitusvalmistaja WP:n projekti, ei KTM:n. Toki molempien takana on sama omistajaryhmä, joten KTM on vedetty tähän mukaan lähinnä PR-mielessä tuomaan nimeään julki. Todellisuudessa projektista vastaa WP.Samalla Ajo korjaa myös virheellisen käsityksen eri kilpailuluokkien arvostuksesta maailmalla.- Monien suomalaisten mielestä vain F1, rallin MM-sarja ja MotoGP ovat jotain ja muilla ei ole merkitystä. Ei se niin mene, ratamoottoripyöräilyn pienemmät MM-luokat Moto2 ja Moto3 ovat maailmalla isoja juttuja.Uusia Moto2- ja MotoGP-kytköksiä?Ajo Motorsport laajensi kilpailutoimintaansa Moto2-luokkaan kaudella 2015 ja sen ranskalaispilotti Johann Zarco voitti sensaatiomaisesti heti ensimmäisellä kaudella kuljettajien maailmanmestaruuden. Onko Ajolta jo kyselty halukkuutta osallistua KTM/WP Moto2-projektiin?- Kyllä he haluavat että ajaisimme Moto2 MM-sarjassa KTM:llä kaudella 2017.Toisaalta KTM tekee samaan aikaan tuloaan sekä MotoGP- että Moto2-luokkiin. Jos KTM:ltä nyt soitettaisiin ja kysyttäisiin halukkuuttasi lähteä projekteihin mukaan, niin kumpi luokka kiinnostaisi enemmän?- Päätös riippuisi tietysti monista yksityiskohdista. Mutta jos oletetaan että soitto tulisi juuri tällä hetkellä, niin vastaus olisi Moto2.Oman tiimin johtamisen ohella Ajo manageroi MotoGP-luokassa ajavia Maverick Vinalesia ja Jack Milleria. Onko Ajo Motorsportilla tarkoitus siirtyä myös kilpailemaan MotoGP-luokkaan?- Ei ole mikään salaisuus, että tällä hetkellä neuvotellaan siitä että olisimme mukana kilpailemassa MotoGP:ssä kaudella 2017.Ei vain yhden merkin miesJa koska yhteistyö KTM:n kanssa on tiivistä, niin kyseessä ilmeisesti olisi itävaltalaismerkki?- Minua virheellisesti pidetään yhden merkin miehenä, vaikken ole sitä. Esimerkiksi tänä aamuna tulin Sepangista ja siellä olin tavallaan Suzukin hommissa. Liittyy siihen että toimin Suzukilla ajavan Maverick Vinalesin managerina ja mentorina, joten aikaa kuluu paljon sillä rintamalla. Itse asiassa näiden kahden MotoGP-kuljettajan manageroinnin ja mentoroinnin takia käytän yli 50 prosenttia ajastani MotoGP-luokan parissa.Suomalaistiimin kuljettajina on viime vuosina nähty varsin kansainvälistä joukkoa. Milloin nähdään seuraava suomalaiskuljettaja kilpailemassa MM-sarjassa Ajo Motorsportin väreissä, ja kuka hän voisi olla?- Nuorista kuljettajista Patrik Pulkkinen olisi hyvä veikkaus, tai miksei nykykuljettajista Mika Kallio tai Niklas Ajo voisi yhtä hyvin ajaa meidän tiimissä. Tai Niki Tuuli. Ehkä realistisin vaihtoehto on 14-vuotias Patrik Pulkkinen, joka kilpailee nyt toista kauttaan kansainvälisessä Red Bull MotoGP Rookies Cupissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMukavuudenhaluiset suomalaisetAjo Motorsportin tiimin väestä vain Aki Ajo ja vaimo Hanna Hakkarainen sekä Sami Haanpää ja mekaanikko Jorma ”Purkke” Saarinen ovat suomalaisia. Mistä johtuu suomalaisten pieni osuus tiimissä?- Tuntuu pahalta sanoa, mutta suomalaiset ovat ehkä liian mukavuudenhaluisia. Kilpatiimissä työskentely tarkoittaa suurta määrää matkapäiviä ja työpäivät ovat pitkiä. Nukutaan jos ja kun keritään. Suomessa on pitkään mennyt hyvin ja on totuttu pääsemään helpolla. Esimerkiksi tänään päättyneellä Sepangin matkalla tein 20 tunnin työpäiviä ja nukkumiseen jäi noin kolme tuntia yössä. Harva on valmis sellaiseen.Teksti ja kuvat Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 2.1.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit jäivät peräti 30 prosenttia pitkän ajan keskiarvoa alhaisemmaksi: ”Pahin kuitenkin ohi” 2.1.2025 Ajoneuvot Frauscher x Porsche 850 Fantom on paras keino nauttia Porsche Macan Turbosta vetten päällä 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Uutinen Suomen sähköautokanta vastatuulessa – kasvu lepää käytettyjen tuontiautojen varassa 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta