6.2.2016

Suomalainen Ajo Motorsport kilpailemaan MotoGP-luokkaan kaudeksi 2017?

Aki Ajo

Aki Ajon tiimit kilpailevat tällä kaudella Moto3- ja Moto2 -luokissa, mutta eniten tallipäällikön aikaa kuluu kuninkuusluokan eli MotoGP:n parissa. Miksi?

Ratamoottoripyöräilyn MM-sarjan kahdessa alemmassa luokassa kilpailevalla Ajo Motorsportilla on taskussaan neljä maailmanmestaruutta. Menestys tällä tasolla ei tule sattumalta, vaan rautaisella ammattitaidolla ja siihen liittyy yleensä myös vaikeneminen tulevaisuuden suunnitelmista ja neuvottelupöydällä olevista asioista.

MP16-näyttelyssä Aki Ajo tekee poikkeuksen ja kertoo yllättävän avoimesti Ajo Motorsportin tulevaisuuden suunnitelmista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Maailmalla arvostetaan, Suomessa ei

Aivan aluksi Aki Ajo haluaa korjata pari päivää sitten julkisuuteen tulleen tiedon KTM:n mukaantulosta Moto2-luokkaan.

- Kyllä se oikeammin on jousitusvalmistaja WP:n projekti, ei KTM:n. Toki molempien takana on sama omistajaryhmä, joten KTM on vedetty tähän mukaan lähinnä PR-mielessä tuomaan nimeään julki. Todellisuudessa projektista vastaa WP.

Samalla Ajo korjaa myös virheellisen käsityksen eri kilpailuluokkien arvostuksesta maailmalla.

- Monien suomalaisten mielestä vain F1, rallin MM-sarja ja MotoGP ovat jotain ja muilla ei ole merkitystä. Ei se niin mene, ratamoottoripyöräilyn pienemmät MM-luokat Moto2 ja Moto3 ovat maailmalla isoja juttuja.

Aki Ajo

Uusia Moto2- ja MotoGP-kytköksiä?

Ajo Motorsport laajensi kilpailutoimintaansa Moto2-luokkaan kaudella 2015 ja sen ranskalaispilotti Johann Zarco voitti sensaatiomaisesti heti ensimmäisellä kaudella kuljettajien maailmanmestaruuden. Onko Ajolta jo kyselty halukkuutta osallistua KTM/WP Moto2-projektiin?

- Kyllä he haluavat että ajaisimme Moto2 MM-sarjassa KTM:llä kaudella 2017.

Toisaalta KTM tekee samaan aikaan tuloaan sekä MotoGP- että Moto2-luokkiin. Jos KTM:ltä nyt soitettaisiin ja kysyttäisiin halukkuuttasi lähteä projekteihin mukaan, niin kumpi luokka kiinnostaisi enemmän?

- Päätös riippuisi tietysti monista yksityiskohdista. Mutta jos oletetaan että soitto tulisi juuri tällä hetkellä, niin vastaus olisi Moto2.

Oman tiimin johtamisen ohella Ajo manageroi MotoGP-luokassa ajavia Maverick Vinalesia ja Jack Milleria. Onko Ajo Motorsportilla tarkoitus siirtyä myös kilpailemaan MotoGP-luokkaan?

- Ei ole mikään salaisuus, että tällä hetkellä neuvotellaan siitä että olisimme mukana kilpailemassa MotoGP:ssä kaudella 2017.

Aki Ajo

Ei vain yhden merkin mies

Ja koska yhteistyö KTM:n kanssa on tiivistä, niin kyseessä ilmeisesti olisi itävaltalaismerkki?

- Minua virheellisesti pidetään yhden merkin miehenä, vaikken ole sitä. Esimerkiksi tänä aamuna tulin Sepangista ja siellä olin tavallaan Suzukin hommissa. Liittyy siihen että toimin Suzukilla ajavan Maverick Vinalesin managerina ja mentorina, joten aikaa kuluu paljon sillä rintamalla. Itse asiassa näiden kahden MotoGP-kuljettajan manageroinnin ja mentoroinnin takia käytän yli 50 prosenttia ajastani MotoGP-luokan parissa.

Suomalaistiimin kuljettajina on viime vuosina nähty varsin kansainvälistä joukkoa. Milloin nähdään seuraava suomalaiskuljettaja kilpailemassa MM-sarjassa Ajo Motorsportin väreissä, ja kuka hän voisi olla?

Patrik Pulkkinen

- Nuorista kuljettajista Patrik Pulkkinen olisi hyvä veikkaus, tai miksei nykykuljettajista Mika Kallio tai Niklas Ajo voisi yhtä hyvin ajaa meidän tiimissä. Tai Niki Tuuli. Ehkä realistisin vaihtoehto on 14-vuotias Patrik Pulkkinen, joka kilpailee nyt toista kauttaan kansainvälisessä Red Bull MotoGP Rookies Cupissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mukavuudenhaluiset suomalaiset

Ajo Motorsportin tiimin väestä vain Aki Ajo ja vaimo Hanna Hakkarainen sekä  Sami Haanpää ja mekaanikko Jorma ”Purkke” Saarinen ovat suomalaisia. Mistä johtuu suomalaisten pieni osuus tiimissä?

- Tuntuu pahalta sanoa, mutta suomalaiset ovat ehkä liian mukavuudenhaluisia. Kilpatiimissä työskentely tarkoittaa suurta määrää matkapäiviä ja työpäivät ovat pitkiä. Nukutaan jos ja kun keritään. Suomessa on pitkään mennyt hyvin ja on totuttu pääsemään helpolla. Esimerkiksi tänään päättyneellä Sepangin matkalla tein 20 tunnin työpäiviä ja nukkumiseen jäi noin kolme tuntia yössä. Harva on valmis sellaiseen.

Jorma Purkke Saarinen

Teksti ja kuvat Janne Huhtala

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat