14.3.2017 Ajoneuvot Suomalaisen suunnittelutyön hedelmä: Nuviz-heijastusnäyttö motoristin kypärään Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä HUD-näyttö tekee määrätietoisesti tuloaan prätkämaailmaan. Nuvizin suomalaisvoimin suunniteltu ratkaisu soveltuu kiinnitettäväksi lähes mihin tahansa umpikypärään. Head Up Display, eli HUD-näyttö, jossa nopeus ja ajotiedot heijastetaan suoraan tuulilasiin, on jo hyvän aikaa ollut arkipäivää automaailmassa. Alun perin hävittäjälentokoneissa käytetty järjestelmä on omiaan lisäämään turvallisuutta eri ajotilanteissa, kun katsetta ei tarvitse siirtää tiestä mittaristoon ja takaisin.Tuulilasiin, tai erilliselle lasinäytölle heijastettavat ajotiedot on verrattain helppo asentaa autoon, mutta moottoripyöräpuolella varuste on edelleen harvinainen, vaikka HUD-näytön tarpeellisuutta moottoripyöräkäytössä ei juuri tarvitse perustella.Eri valmistajien prototyyppejä aiheesta on jo nähty moneen otteeseen, mutta lopulta ne ovat tulleet haudatuiksi kaikessa hiljaisuudessa. Tyrkyllä olevat laitteet ovat suurimmaksi osaksi olleet valmiiksi kypärän sisään rakennettuja HUD-näyttöjä.Nuvizin suomalais-amerikkalaisen yhteistyön tuloksena syntynyt HUD-näyttö tarjoaa jotain ihan uutta. Kyseessä on erillinen yksikkö, joka on kiinnitettävissä melkeinpä mihin tahansa umpikypärään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMelkein valmis pakettiLaiteen ensitutustuminen onnistui taannoin Helsingissä järjestetyssä MP17-näyttelyssä. Kovin konkreettista kokeileminen ei vielä ollut, sillä esillä oli ennakkotiedoista poiketen laitteen prototyyppi. Viimeisintä versiota ei sitkeistä yrityksistä huolimatta saatu ajoissa Helsinkiin ja messuille. Nuvizin edustajan Petri Hirvosen mukaan esitelty prototyyppi on kuitenkin jo hyvin lähellä lopullista versiota.Kokonaisuuteen kuuluu kypärään kiinnitettävä laite, ohjaustankoon kiinnitettävä ohjain sekä langalliset kuulokkeet ja mikrofoni.Nuviz kiinnitetään kypärän leukaosaan, jolloin laitteen päässä olevan pieni muovinen läpinäkyvä palikka asettuu käyttäjän näkökentän alareunaan.Pikaisen kokeilun perusteella voi todeta näytön tapahtumien erottuvan muuten selkeästi, mutta numeroiden näkeminen vaatii katseen siirtämistä ja tarkentamista oikeaan kohtaan.Nuvizilla tuotehallinnassa työskentelevä Petri Hirvonen kertoo puutteen johtuvan siitä, että prototyypissä numerot on tarkennettu näkymään melko lähelle, noin parin metrin päähän.Lopullisessa versiossa lukemat on tarkennettu selvästi kauemmas, jolloin näkymän luvataan olevan oleellisesti parempi.Nuvizia on testattu Yhdysvalloissa ja Suomessa koko viime kesän. Markkinoille sen luvataan saapuvan tulevan ajokauden aikana , joten laitteen kehitystyön voi päätellä olevan loppumetreillä.Monitoimilaite näyttää, soittaa ja kuvaaNuvizin käyttöjärjestelmänä toimii Android ja siihen voi liittää bluetoothilla myös älypuhelimen.Nuviz lupaa kuljettajalle paljon muutakin informaatiota kuin pelkkiä ajotietoja. Navigoinnin, reittitietojen ja nopeuden lisäksi puheluiden soittaminen sekä puhelimeen tallennetun musiikin kuunteleminen onnistuu. Tieto laitteen käyttötilasta löytyy sen näyttöruudulta. Nuvizissa on myös HD-tasoinen 8-megapikselin videokamera.Kun tavallista action-kameraa joutuu ajon aikana kuvatessa pitämään päällä pidempiä aikoja, onnistuu Nuvizilla lyhyempien klippien ja kuvien otto nopeasti juuri silloin kun tarve vaatii.Nuviz käyttää navigoinnissa Heren karttoja, jotka ovat käytettävissä myös offline-tilassa silloin kun yhteydet eivät pelaaLaitteen eri tiloja sekä kameraa käytetään ohjaustankoon kiinnitettävällä ohjaimella, joka toimii puhelimen tapaan bluetoothin välityksellä.Uraa uurtavaa yhteistyötäSan Diegossa vuonna 2013 perustettu Nuviz on kokenut lyhyen historiansa aikana omat ylä- ja alamäkensä. HUD-näytön piti alun perin tulla markkinoille jo 2014, mutta toisin kävi.Rahoitusongelmien ja muiden mutkien jälkeen Nuvizin tuotekehitysyksikkö siirrettiin Suomeen Microsoftin Salon tehtaiden sulkemisen jälkeen. Yritys työllistää tällä hetkellä Salossa 30 entistä Nokialaista. Nuviz on käytännössä tämän ryhmän aikaan saama.Merkille pantavaa on myös se, että suomalaisissa käsissä laitteen kehitys tapahtui lopulta noin vuodessa aina laitteen nykyiseen muotoon, eli osaamista Salossa riittää edelleen.Lisävauhtia antoi osaltaan helmikuussa varmistunut Pierer Industrie AG:n tarjoama rahoitus laitteen kehitys- ja viimeistelytyöhön.Yhteistyöstä on odotettavissa hedelmällistä puolin ja toisin, sillä Pierer Industrie AG on muun muassa KTM Industriesin, Husqwarna Motorcyclesin sekä WP Suspensionin emoyhtiö.Tarkkaa päivämäärää Nuvizin markkinoille ilmestymiselle ei toistaiseksi ole kerrottu, mutta tulevan ajokauden aikana sen on luvattu tapahtuvan. Laitteen tarkka hintakin on vielä salaisuus, mutta ennakkoarvion mukaan se sijoittunee 600–700 euron välille.Teksti: Sami Puskala Kuvat: NuvizMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen 10.3.2025 Autoilu Uutta pintaa yli 3 000 tiekilometrille – tiestön nykykunnon ylläpito vaatisi enemmän Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Fiat asensi 875-kuutioisen kaksipyttyisen bensiinimoottorin seitsenpaikkaiseen tila-autoon 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 13.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötestin tähti Mercedes-Benz 250 TD myydään huutokaupalla 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija