19.12.2022 Ajoneuvot Suomen sähköautoilijoista noin puolet tänä talvena talviajossa ensikertalaisia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautojen määrä on vuodessa tuplaantunut, joka tarkoittaa sitä, että puolet sähköautoilijoista on tänä talvena talviajossa ensikertalainen. Sähköautojen autokanta on tuplaantunut vuodentakaisesta. Viime vuoden lopulla Suomessa oli Traficomin tilastojen mukaan liikennekäytössä reilut 20 000 täyssähköautoa ja tämän vuoden marraskuussa niitä on jo yli 40 000. Tämä tarkoittaa sitä, että sähköautokanta Suomessa on tuplaantunut, mutta myös sitä, että joka toinen eli puolet sähkäautoilijoista lähti ensikertalaisena sähköautolla talviajoon.Sähköautossa on ominaisuuksia, joihin autoilija ei välttämättä ole tutustunut aiemmin. Sähköauto kiihtyy nopeammin kuin polttomoottoriauto. Tämän lisäksi sähköauto on myös painavampi kuin polttomoottoriauto ja tämän vuoksi esimerkiksi jarrutusmatka saattaa olla liukkaalla pidempi. Vakuutusyhtiöt ovat todenneet, että sähköautoilla tapahtuu enemmän onnettomuuksia kuin polttomoottoriautolla. Pieni tuntuman otto sähköautoilua aloitellessa ei siis ole pahitteeksi.– Ajamiseen kannattaa talvella totutella, vaikka kesäkuukausilta olisikin jo sähköautoilukokemusta. Liukkaat kelit tuovat oman haasteensa, muistuttaa Ifin ajoneuvovakuutuksista vastaava johtaja Eero Färkkilä.Färkkilä sanoo, että talvirenkaiden valintaan on hyvä myös kiinnittää huomiota, sillä sähköautojen tehokkuuden ja painon takia myös renkailta vaaditaan paljon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJos akku loppuu niin vakuutus korvaa hinauksenSähköautoissa on talvella kuitenkin huomattavia ja käytännöllisiä mukavuuksia polttomoottoriautoihin verrattuna.– Nopea lämpiäminen, esilämmitystoiminnallisuudet ja luotettava käynnistyminen tekevät sähköautosta hyvän kulkupelin talviolosuhteissakin, Färkkilä lisää.Sähköautoilijan on myös hyvä muistaa, että sähköauton toimintasäde laskee pakkasen vaikutuksesta eikä se ole talvisin yhtä hyvä kuin kesällä. Sähköauton ajoakku antaa virtaa yhtä lailla pakkasellakin, mutta sähköä kuluu enemmän esimerkiksi auton sisätilojen lämmityksen takia. Sähköauto ei lämpene moottorin hukkalämmöllä kuten polttomoottoriautot vaan matkustamon lämmittämiseen tarvittava energia otetaan ajoakusta.Monet vakuutusyhtiöt ovat laittaneet sähköautot myös "samalle viivalle" polttomoottoriautojen kanssa siinä, jos matka katkeaisikin polttoaineen loppumisen vuoksi.– Jos akku kuitenkin sattuisi loppumaan kesken ajon, kaskovakuutuksiimme kuuluu hinaus lähimmälle latausasemalle, kertoo Färkkilä.Latureilla joululiikenteessä voi olla ruuhkaaSähköautoilijan on myös hyvä muistaa, että sähköauton lataaminen on myös jonkin verran hitaampaa talvella, joten esimerkiksi joulun pidemmille ajomatkoille kannattaa varata ylimääräistä aikaa lataustauoille, latureilla voi olla myös ruuhkaa. Lisäksi oman sähköauton mahdolliseen akun esilämmitykseen ennen latausta on hyvä perehtyä etukäteen, jotta lataaminen on ripeää ja tehokasta talvipakkasillakin. Sähköautojen akun esilämmitys käynnistyy monessa autossa, esimerkiksi siten, että autolla navigoidaan latausasemalle.On myös mahdollista, että pakkasella luminen latausjohto jäätyy autoon kiinni.– Tämä ei ole kovin tavallista, mutta silloin tällöin näitäkin tilanteita tulee vastaan. Silloin ei johtoa kannata itse yrittää riuhtoa väkivalloin irti, vaan kutsua apuun ammattilainen, kommentoi Färkkilä.Lähde: If Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa