4.12.2023

Suomessa myyty ainakin kahta laitonta nastarengasta usean vuoden ajan

Moottorin selvityksen mukaan kahdella Suomessa myydyllä nastarenkaalla ei ole tyyppihyväksyntää. Tämä tarkoittaa, että kyseiset renkaat ovat laittomia. Kumpaakin rengasta on myyty suomalaisille autoilijoille usean vuoden ajan.

Suomessa on myyty ainakin kahta tyyppihyväksymätöntä nastarengasmallia autoilijoille. Toisen tyyppihyväksymättömän nastarenkaan malli on Winrun Winter-Max WR60 S1 ja toisen Maxtrek Trek M900 Ice.

Kun renkaalla ei ole tyyppihyväksyntää, se tarkoittaa sitä, että rengas on laiton. Traficomin liikennekelpoisuus- ja valvontatiimin ylitarkastaja Mika Loponen sanoo, että ajoneuvolaki on varsin selkeä asian osalta. Ajoneuvolain mukaan tuotetta, joka on hyväksyntävaatimuksen alainen, ei saa käyttää liikenteessä, jollei tuotetta ole asianmukaisesti hyväksytty liikenteeseen.

Loponen sanoo, että ajoneuvolain mukaan myöskään tuotetta, joka ei ole tämän lain ja sen nojalla annettujen säännösten ja määräysten mukainen, ei saa tie- tai maastoliikennekäyttöön tarkoitettuna tuoda maahan myyntitarkoituksessa eikä valmistaa Suomessa myytäväksi. Tällaista tuotetta ei myöskään saa pitää kaupan, myydä eikä muuten luovuttaa.

Winrun-rengasta on myyty kuluneen syksyn lisäksi myös ainakin syksyllä 2022 suomalaisille rengaskauppiaille sekä kuluttajille. Maxtrek-rengas on puolestaan ollut Moottorin tietojen mukaan Suomessa kaupan ainakin vuodesta 2021.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tyyppihyväksymättömiä renkaita löytyy joka talvi

Tyyppihyväksymättömät renkaat nousivat esiin, kun Moottori alkoi selvittää, onko Suomessa myytävänä tyyppihyväksymättömiä renkaita enemmänkin, kun Moottorin nastarengastestissä kävi syyskuussa jälleen ilmi, että yhdellä testiin osallistuneella renkaalla ei ollut tyyppihyväksyntää.

Syksyllä 2021 Moottorin tekemässä pakettiautojen nastarengastestissä tavattiin myös tyyppihyväksymätön rengas. Lisäksi Traficom tiedotti viime talvena, että se on kieltänyt yhden renkaan myynnin Suomessa sen tyyppihyväksymättömyyden vuoksi.

Traficomin ylitarkastaja Mika Loposen mukaan renkaita, joista selvityksiä vaaditaan, tulee vastaan lähes joka talvi.

Tyyppihyväksyntä ei välttämätön tietyin edellytyksin

Moottorin selvityksessä pyrittiin selvittämään mahdollisimman kattavasti, onko Suomessa myytävänä tyyppihyväksymättämiä renkaita enemmänkin. Selvityksessä tutkittiin noin 130 Suomessa myytävää nastarengasta, joista kaikista ei saatu selville, onko niillä tyyppihyväksyntää.

Suomen lainsäädännön mukaan auton nastarenkaassa saa olla enintään 50 nastaa renkaan vierintäkehän yhtä metriä kohti. Jos tällainen rengas on varustettu hyväksytyllä niin sanotulla yleisnastalla, rengasta ei tarvitse erikseen tyyppihyväksyttää. Jos nastoja on enemmän kuin 50 vierintäkehän metriä kohti, rengas täytyy erikseen tyyppihyväksyttää.

Käytännössä tämä tarkoittaa renkaalle tehtävää yliajokoetta, jossa todetaan, että renkaan yli 50 nastan määrä ei kuluta tietä liikaa. Moottorin selvityksessä pyrittiin selvittämään myös ne renkaat, joita ei tarvitse erikseen tyyppihyväksyttää, mutta ovat alhaisen nastamääränsä ja luvallisen nastan vuoksi luvallisia käyttää Suomessa.

Koko selvityksen tulos selviää Moottorin uusimmasta numerosta 12/2023. Voit tilata Moottorin täältä. Saat Moottorin myös liittymällä Autoliiton jäseneksi. Lehti on myös luettavissa sähköisesti Lehtiluukussa.

Teksti Manu Tuppurainen Kuvat Ville-Veikko Heinonen

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat