4.12.2023

Suomessa myyty tyyppihyväksymättömiä nastarenkaita – saako niillä ajaa?

Moottori kertoi, että Suomessa on myyty ainakin kahta nastarengasta, millä ei ole tyyppihyväksyntää. Renkaita on myyty usean vuoden ajan.

Suomessa on myyty kahta nastarengasta, joilla ei ole tyyppihyväksyntää. Moottorin tietojen mukaan renkaita on myyty usean vuoden ajan, joka tarkoittaa sitä, että niitä voi olla useassa suomalaisessa autossa alla.

Traficomin liikennekelpoisuus- ja valvontatiimin ylitarkastaja Mika Loponen sanoo Moottorille, että ajoneuvolaki on varsin selkeä asian osalta. Ajoneuvolain mukaan tuotetta, joka on hyväksyntävaatimuksen alainen, ei saa käyttää liikenteessä, jollei tuotetta ole asianmukaisesti hyväksytty liikenteeseen.

Loponen sanoo, että ajoneuvolain mukaan myöskään tuotetta, joka ei ole tämän lain ja sen nojalla annettujen säännösten ja määräysten mukainen, ei saa tie- tai maastoliikennekäyttöön tarkoitettuna tuoda maahan myyntitarkoituksessa eikä valmistaa Suomessa myytäväksi. Tällaista tuotetta ei myöskään saa pitää kaupan, myydä eikä muuten luovuttaa.

Koska Winrun Winter-Max S1 WR60- ja Maxtrek Trek M900 Ice -renkailla ei ole tyyppihyväksyntää, se tarkoittaa sitä, että renkaat ovat hyvin yksiselitteisesti laittomia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sakkoa tai katsastuksen hylkäys

Entä jos tällaiset renkaat on kuluttajalla autossa ja autolla menee katsastukseen ja laittomat renkaat huomataan autossa? Tai poliisi huomaa liikennevalvonnassa, että renkaat ovat tyyppihyväksymättämät. Kuinka autoilijalle käy?

Traficomin Mika Loponen sanoo, että auton katsastaja tai poliisi voivat puuttua asiaan, jos he havaitsevat autossa tien päällä tai katsastuksessa tyyppihyväksymättömän renkaan. Toki Loponen myöntää, että tällaiset tapaukset voivat olla haasteellista havaita sekä poliisille että katsastusviranomaiselle.

Kuka vastaa, jos näin kuitenkin käy, että autoilijalla havaitaan katsastuksessa tai liikennevalvonnassa tyyppihyväksymättömät renkaat.

– Jos tällainen tyyppihyväksymätön rengas havaitaan, katsastus hylätään ja edellytetään jälkitarkastus vaatimukset täyttävillä renkailla, A-Katsastus Groupin tekninen johtaja Hannu Pellikka sanoo.

Hänen tiedossaan ei kuitenkaan ole, että auton katsastus olisi hylätty tyyppihyväksymättömän renkaan vuoksi.

Helsingin poliisin liikennevalvontatoiminnon johtaja, ylikomisario Dennis Pasterstein sanoo, että jos poliisi sattuisi tapaamaan tien päällä tyyppihyväksymättömän renkaan, kärsijänä olisi siinäkin tapauksessa kuluttaja.

– Siitä voidaan määrätä 70 euron liikennevirhemaksu tai jos se täyttää liikenneturvallisuuden vaarantamisen, niin normaalit 12 päiväsakkoa.

Myöskään Pastersteinin tiedossa ei ole, että Helsingin poliisi olisi kyseisessä asiassa määrännyt päiväsakkoja tai liikennevirhemaksua autoilijalle.

Autonrengasliiton Jarmo Nuora sanoo, että jos kuluttaja havahtuu esimerkiksi katsastuksen tai poliisin valvonnassa siihen, että hänen autossaan on tyyppihyväksymättömät renkaat, hänellä on oikeus vaatia rengasliikettä ottamaan renkaat takaisin ja vaihtamaan ne kelvollisiin.

– Ikävää tässä on se, että rengaskauppias ei ole velvollinen korvaamaan autoilijan saamaa sanktiota eli sakkoa tai muuta vastaavaa, koska se kohdistuu autoilijaan eikä kolmanteen osapuoleen eli rengaskauppiaaseen, Nuora sanoo.

Autonrengasliitto ry on Suomessa toimivien rengasliikkeiden ja rengaspinnoitusyritysten elinkeino- ja työmarkkinapoliittinen etujärjestö.

Koko selvityksen tulos selviää Moottorin uusimmasta numerosta 12/2023. Voit tilata Moottorin täältä. Saat Moottorin myös liittymällä Autoliiton jäseneksi. Lehti on myös luettavissa sähköisesti Lehtiluukussa.

Teksti Manu Tuppurainen Kuvat Ville-Veikko Heinonen

Luetuimmat