21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa Teksti Marko Jokela Kuva Onnettomuustietoinstituutti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lasten eli 0–14-vuotiaiden kuolemat lisääntyneet selvästi tänä vuonna. Lasten kuolemat tieliikenteessä ovat tänä vuonna olleet hälyttävässä kasvussa. Niitä on tähän mennessä tullut tietoon jo 9 kappaletta, kun vuosina 2019–2023 lapsia (ikä 0–14 vuotta) kuoli keskimäärin 4,4 henkilöä / vuosi.Erityisasiantuntija Riikka Rajamäki liikenne- ja viestintävirasto Traficomista tuo esiin, että lapsia kuoli tammi–lokakuussa seitsemän ja marraskuussa sattui uutisointien mukaan tieliikenteessä kaksi lasten kuolintapausta lisää.Tänä vuonna tähän mennessä tieliikenteessä menehtyneiden lasten kulkutavat olivat seuraavat:1 kävelijä 2 polkupyöräilijää 2 sähköpotkulautailijaa 4 henkilöauton matkustajaaOnnettomuustietoinstituutin (OTI) Lasten liikenneonnettomuudet -raportti 2022 käy lävitse lasten vakavien onnettomuuksien eri tekijöitä. Raportin mukaan vuosina 2011–2020 tapahtui 40 sellaista tutkijalautakuntien tutkimaa kuolemaan johtanutta moottoriajoneuvo-onnettomuutta, jossa kuoli vähintään yksi 0–14-vuotias lapsi.Näissä onnettomuuksissa kuoli kaikkiaan 46 alle 15-vuotiasta lasta. Lapsista 44 oli matkustajia ja kaksi kuljettajia. Viidessä onnettomuudessa kuoli useampi kuin yksi alle 15-vuotias lapsi.Samainen raportti tietää, että ajoneuvoissa matkustajina olleista 44 lapsesta 25 kuoli sellaisessa onnettomuudessa, jossa lapsen lisäksi ei kuollut muita samassa ajoneuvossa olleita henkilöitä.Kahdeksassa tapauksessa kaikki lapsen kanssa samassa ajoneuvossa olleet kuolivat.Niissä tapauksissa, joissa ajoneuvossa kuoli vain lapsi, lapsen kuolemaan myötävaikutti yleensä se, että törmäys kohdistui ajoneuvossa juuri lapsen istumapaikan kohdalle, lapsella ei ollut käytössään mitään turvalaitetta tai lapsen turvalaite ei ollut asianmukainen tai oikein kiinnitetty.Raportin läpikäymistä vuosien 2011–2020 onnettomuuksissa kuolleista lapsista suurin osa (n=34) matkusti henkilöautossa.Lapsista viisi oli matkustajana kaksipyöräisessä moottoriajoneuvossa, kolme traktorissa (yksi näistä oli traktorimönkijä) ja kaksi perävaunullisessa kuorma-autossa. Kuljettajina toimineet ja itse onnettomuudessa kuolleet kaksi alle 15-vuotiasta lasta ajoivat henkilöautoa ja moottoripyörää.Lapsen kuolemaan johtaneista onnettomuuksista 11 (28 %) oli yksittäisonnettomuuksia eli onnettomuuksia, joissa oli mukana vain yksi ajoneuvo, kerrotaan raportissa.OTIn raportin mukaan onnettomuuksista 29 (73 %) oli moottoriajoneuvojen välisiä yhteenajoja.Yhteenajo-onnettomuuksista 12 oli henkilöautojen välisiä yhteenajoja, ja kymmenen oli yhteenajoja raskaan ajoneuvon kanssa. Yhteenajoissa onnettomuuden pääaiheuttaja oli 72 %:ssa tapauksista sen ajoneuvon kuljettaja, jonka kyydissä lapsi oli.Lähteet: Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, OTIMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 30.3.2025 Autoilu Autoilija, näin voit välttää ruuhkat ja kiertää tietyöt 28.3.2025 Autoilun hinta Uudet autot turvallisempia, 1000–2000 euron kierrätyspalkkion ideoijat muistuttavat 26.3.2025 Autoilu Kesällä on tarkoitus korjata peräti noin 150 siltaa – 20 miljoonaa euroa lisärahaa 26.3.2025 Liikenneturvallisuus Moni ajaa tietämättään vaarallisilla renkailla – tiedätkö sinä renkaidesi kunnon? 25.3.2025 Liikenne Näin vaihdat renkaasi itse 22.3.2025 Autoilun hinta Suomalaisautoilijat ovat pihiä porukkaa – kolmannes ajaa renkaansa sakkorajalle 17.3.2025 Liikenneturvallisuus Kevätaurinko häikäisee – ja on vaikuttamassa kuolonkolareihin 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle