21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa Teksti Marko Jokela Kuva Onnettomuustietoinstituutti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lasten eli 0–14-vuotiaiden kuolemat lisääntyneet selvästi tänä vuonna. Lasten kuolemat tieliikenteessä ovat tänä vuonna olleet hälyttävässä kasvussa. Niitä on tähän mennessä tullut tietoon jo 9 kappaletta, kun vuosina 2019–2023 lapsia (ikä 0–14 vuotta) kuoli keskimäärin 4,4 henkilöä / vuosi.Erityisasiantuntija Riikka Rajamäki liikenne- ja viestintävirasto Traficomista tuo esiin, että lapsia kuoli tammi–lokakuussa seitsemän ja marraskuussa sattui uutisointien mukaan tieliikenteessä kaksi lasten kuolintapausta lisää.Tänä vuonna tähän mennessä tieliikenteessä menehtyneiden lasten kulkutavat olivat seuraavat:1 kävelijä 2 polkupyöräilijää 2 sähköpotkulautailijaa 4 henkilöauton matkustajaaOnnettomuustietoinstituutin (OTI) Lasten liikenneonnettomuudet -raportti 2022 käy lävitse lasten vakavien onnettomuuksien eri tekijöitä. Raportin mukaan vuosina 2011–2020 tapahtui 40 sellaista tutkijalautakuntien tutkimaa kuolemaan johtanutta moottoriajoneuvo-onnettomuutta, jossa kuoli vähintään yksi 0–14-vuotias lapsi.Näissä onnettomuuksissa kuoli kaikkiaan 46 alle 15-vuotiasta lasta. Lapsista 44 oli matkustajia ja kaksi kuljettajia. Viidessä onnettomuudessa kuoli useampi kuin yksi alle 15-vuotias lapsi.Samainen raportti tietää, että ajoneuvoissa matkustajina olleista 44 lapsesta 25 kuoli sellaisessa onnettomuudessa, jossa lapsen lisäksi ei kuollut muita samassa ajoneuvossa olleita henkilöitä.Kahdeksassa tapauksessa kaikki lapsen kanssa samassa ajoneuvossa olleet kuolivat.Niissä tapauksissa, joissa ajoneuvossa kuoli vain lapsi, lapsen kuolemaan myötävaikutti yleensä se, että törmäys kohdistui ajoneuvossa juuri lapsen istumapaikan kohdalle, lapsella ei ollut käytössään mitään turvalaitetta tai lapsen turvalaite ei ollut asianmukainen tai oikein kiinnitetty.Raportin läpikäymistä vuosien 2011–2020 onnettomuuksissa kuolleista lapsista suurin osa (n=34) matkusti henkilöautossa.Lapsista viisi oli matkustajana kaksipyöräisessä moottoriajoneuvossa, kolme traktorissa (yksi näistä oli traktorimönkijä) ja kaksi perävaunullisessa kuorma-autossa. Kuljettajina toimineet ja itse onnettomuudessa kuolleet kaksi alle 15-vuotiasta lasta ajoivat henkilöautoa ja moottoripyörää.Lapsen kuolemaan johtaneista onnettomuuksista 11 (28 %) oli yksittäisonnettomuuksia eli onnettomuuksia, joissa oli mukana vain yksi ajoneuvo, kerrotaan raportissa.OTIn raportin mukaan onnettomuuksista 29 (73 %) oli moottoriajoneuvojen välisiä yhteenajoja.Yhteenajo-onnettomuuksista 12 oli henkilöautojen välisiä yhteenajoja, ja kymmenen oli yhteenajoja raskaan ajoneuvon kanssa. Yhteenajoissa onnettomuuden pääaiheuttaja oli 72 %:ssa tapauksista sen ajoneuvon kuljettaja, jonka kyydissä lapsi oli.Lähteet: Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, OTIMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 11.1.2025 Kuolonkolarit Arvaatko, moniko olisi selvinnyt hengissä vakavassa kolarissa käyttämällä turvayötä? 10.1.2025 Autoilu Osaatko pysäköidä oikein tien vasempaan reunaan? 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 7.1.2025 Liikenneturvallisuus Asiantuntija Säynätsalon siltavaurioista: ”Riippusiltojen kuntoon pitää kiinnittää huomiota.” 17.12.2024 Autoilu Avustinkatras kasvaa 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin 16.12.2024 Liikenne Rekisterikilpiin näkyviä muutoksia – Y-kirjain uusiksi, traktorimönkijöille uusi kilpityyppi 12.12.2024 Uutinen Siltarikko jätti saarelaiset pulaan – Autoliiton tiepalvelu auttaa sillan yli vuorokauden ympäri Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa