21.1.2025

Syvään vesilammikkoon ajo voi rikkoa auton – vaarana vakava moottorivaurio

Kuva Moottorin arkisto
Rengas ja vesiliirto

Veteen ajamisesta aiheutunutta teknistä vikaa ei useinkaan korvata vakuutuksesta. Autoliiton koulutuspäällikkö: ”Pahimmillaan lätäkköön ajamisesta voi seurata kalliita vaurioita auton käyttövoimasta riippumatta.”

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen on pitkin talven ajokautta havainnut, että lämpötilan muutokset ja haastavat teinkohdat ovat aiheuttaneet autoilijoiden riesaksi laajoja ja syviäkin vesilammikoita.

Vesalaisen mukaan autoilijan kannattaisi lähtökohtaisesti välttää tällaiseen tulvakohtaan ajamista.

Sulamis- ja sadevedet yhdessä jään ja sohjon kanssa koettelevat väistämättä ojien ja viemäriverkoston välityskykyä. Tiettyihin tienkohtiin, kuten siltojen alle, tunneleihin, notkoihin sekä muillekin alaville ja kosteille paikoille vettä saattaa kertyä ihan tulvaksi saakka.

– Tällainen tulvapaikka kannattaa ehdottomasti mieluummin kiertää kuin ajaa sen läpi, Vesalainen neuvoo.

– Pahimmillaan lätäkköön ajamisesta voi seurata kalliita vaurioita auton käyttövoimasta riippumatta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sähköauto ei riskittömämpi

Vesalainen ampuu alas julkisuudessa aika ajoin esiintyneitä arviot, että sähköautolla lätäkköön ajaminen olisi riskittömämpää kuin polttomoottoriautolla.

– Millään autolla ei pidä ajaa niin syvään veteen, että vesi koskettaa sen pohjaa. Sähköautoissakin tyypilliseksi akkuongelmien aiheuttajaksi osoittautuu varsin usein akkukoteloon muun muassa erilaisista läpivienneistä päässyt vesi.

Herkät tunnistimet kovilla

Myös polttomoottoriauton moottoritilassa on paljon herkkiä tunnistimia, laturi ja sähköjärjestelmän liittimiä. Pahimmillaan vesi voi polttomoottoriautossa kulkeutua imuilman mukana sisälle moottoriin ja aiheuttaa vakavan moottorivaurion.

Vastaavasti nopea lämpötilan vaihtelu, kuuman moottorin joutuessa kosketuksiin kylmän veden kanssa, saattaa aiheuttaa vaurioita.

Mistä tietää onko lätäkkö syvä?

Miten autoilija voi arvioida edessä siintävän tulvalätäkön syvyyden?

Toisten autoilijoiden esimerkin seuraaminen ei välttämättä riitä.

– Eri automallien maavarat vaihtelevat olennaisesti ja myös saman automallin eri versioissa voi olla erikorkuisia alustoja. Tämän lisäksi vastaantuleva tai edellä ajava auto saattavat aiheuttaa vesimassaan aallokkoa, jonka vuoksi veden pinta nouseekin hetkittäin korkeammalle, miltä on alun perin vaikuttanut.

Vesalaisella on järkevä vinkki, jolla voi välttää ongelmat.

– Mikäli veden syvyys arveluttaa, on parempi kääntyä turvallisessa paikassa ympäri ja palata takaisin tulosuuntaan kuin ottaa turhia riskejä

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kävelynopeudella, ei lujempaa

Jos kuitenkin päättää varoittelusta huolimatta ajaa tulvakohdan yli, kannattaa se tehdä kävelynopeudella: mitä kovempaa ajetaan, sitä enemmän vettä roiskuu. Roiskunta taa vaikeuttaa olennaisesti muiden tienkäyttäjien havainnointia. Vesimassan alla saattaa olla piilossa myös routakuoppia tai vastaavia, joihin ajamisesta aiheutuu herkästi vaurioita alustan nivelille, renkaille tai vanteille – sähköauton akkukotelosta puhumattakaan.

– Myös vaurioita välttää varmimmin käyttämällä tulvakohdan ylittämiseen enintään kävelynopeutta, Vesalainen painottaa.

Tutustu vakuutusehtoihisi

Monelle autoilijalle tulee yllätyksenä se, ettei veteen ajamisesta aiheutunutta teknistä vikaa useinkaan korvata vakuutuksesta. Vastaavasti joidenkin vakuutusten ehdoissa saattaa olla maininta, ettei vakuutus korvaa vahinkoja, jotka ovat aiheutuneet ajettaessa veden peittämällä tiellä.

– On tärkeää tutustua omien vakuutusten ehtoihin tarkasti. Eri vakuutusyhtiöiden korvauskäytännöt vaihtelevat.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat