15.11.2020 Ajoneuvot Taivas salamoi – Rolls-Royce tähtää sähkölentokoneiden nopeusennätykseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähkölentokoneteknologiat ovat vielä lapsenkengissä, ja aivan kuten polttomoottorikoneilla ilmailuhistorian alkuaikoina, myös sähköpuolella kilpaillaan nyt nopeusennätyksistä. Rolls-Roycen tavoite on kunnianhimoinen. Lentokoneet kehittyivät 1920- ja 30-luvuilla kovalla tahdilla. Teknologiaa vietiin eteenpäin niin perinteisillä keinoilla. Karu totuus nimittäin on se, että sodat kehittävät teknologiaa parhaiten. Toinen hyväksi havaittu tapa hioa uutta tekniikka on kilpaileminen. Tätä edusti 1930-luvulla merkittävä yhdysvaltalainen Thompson Trophy -kilpailusarja. Siinä lentokoneet kilpailivat ennen kaikkea nopeudessa, jossa rikottiin vuosi toisensa perään ennätyksiä.Sähkölentokoneet eivät ole päätyneet sotaan, eikä niille ole omaa kilpailusarjaa, mutta se ei estä valmistajia yrittämästä maailmanennätyksiä. Viimeisimpänä ennätystavoitteeseen on tarttunut Britannian valtion tuella itse Rolls-Royce, jonka ACCEL-sähkölentokoneella tähdätään lajissaan kunnianhimoiseen 260 solmun eli noin 480 kilometrin tuntinopeuteen. Vielä tänä vuonna toteutettavassa ennätysyrityksessä valtikka vietäisiin Siemensiltä, joka latoi kolme vuotta sitten tiskiin 337 km/h huippunopeuden. Yrityksen onnistuessa vanha ennätys suorastaan murskaantuisi yli 140 km/h ylityksellä.Vertailun vuoksi polttomoottorikoneella 480 km/h vauhtiin päästiin Italiassa jo 1920-luvulla. Sen sijaan kaikkien aikojen nopeusennätys mäntämoottorikoneella tehtiin vakoilulennolla legendaarisella brittiläisellä Supermarine Spitfirella. Tuolloin syöksyssä päästiin yli 1 100 km/h nopeuteen, eli lähes äänivallin yli.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHippihävittäjäRolls-Royce ACCEL:ia voisi luonnehtia humoristisesti hippihävittäjäksi. Se toimii sähköllä, eikä todellakaan ole sotakone, mutta kuitenkin sen varsin atleettinen nokka tuo mieleen toisen maailmansodan Hawker Hurricane-hävittäjän. Kone perustuu Yhdysvalloissa hiilikuidusta rakennettuun ja hyvin aerodynaamiseen, yksipaikkaiseen Sharp Nemesis NXT -kilpalentokoneeseen. Lycomingin 350-heppaisella mäntämoottorilla kone on saavuttanut 655 km/h maksiminopeuden.Sähköinen ACCEL on varustettu kolmella YASA:n valmistamalla sähkömoottorilla, jotka yhdistetään vakiokierrospotkurille. Järjestelmän yhteisteho on 370 kilowattia eli osapuilleen 500 hevosvoimaa. Energia varastoidaan tehokkaaseen 6 000 solun akustoon, joka on sijoitettu koneen runkoon, siipien etupuolelle. Akustosta riittäisi virtaa reilun 300 kilometrin lentoon, siis hyvin esimerkiksi Helsingistä Maarianhaminaan tai vaihtoehtoisesti Englannin kanaalin yli Lontoosta Pariisiin. Sähkölentokoneiden kantamaan liityviä haasteita olemme käsitelleet aiemminkin.Jäämme mielenkiinnolla odottamaan kuinka ennätysyrityksen kanssa aikanaan käy. Odotamme myös kuinka matalaan melutasoon sähköisellä taitolentokoneella päästään. Mielenkiintoista on niin ikään se, minkälainen vaikutus Rolls-Roycen mahdollisella maailmanennätyksellä tulee olemaan sähköisen ilmailun kehittämiseen.Teksti: Benjamin Helander Lähde ja kuvat: Rolls-Royce Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Lentokoneet Boeing 787 Dreamliner saavutti merkittävän virstanpylvään – kuljettanut miljardi matkustajaa nopeammin kuin yksikään toinen laajarunkokone 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa