14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään Teksti Benjamin Helander Kuva Kia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia paljasti monilta osin uudistuneen EV6:n ensi alkuun kotimaassaan Etelä-Koreassa. Kian ensimmäinen pitkästä tehty sähköauto EV6 on vasta kolme vuotta vanha malli, ja ikäänsä nähden se on saamassa melko tuntuvankin päivityksen. Asiasta kannattaa puhua vielä tässä vaiheessa ikään kuin futuurimuodossa, sillä tätä artikkelia kirjoitettaessa uutuus on julkistettu vasta Etelä-Koreassa, ja vain ihmeellinen Internet tuo sen meidän silmiemme nähtäväksi. Kotimarkkinoiden suosiminen tällä tavoin ei ole korealaisvalmistajille Kialle ja Hyundaille lainkaan uusi tapa. Päivityksen tarkoitus on tuoda EV6 aivan kärkikastiin sekä Kian sähköautona että tietenkin sähköautona yleensäkin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUudesta naamasta sen erottaaKia EV6 on melko villi tulkinta crossoverin käsitteestä, ja sellaisena se pysyy uudistuksen jälkeenkin. Ulkonäöllisesti katsoen tämä päivitys on perinteinen facelift, joka näkyy keulassa, ja tarkemmin sanottuna lähinnä ajovaloissa. EV6 on saanut EV9:ssä alun perin nähdyt ja nyt kovaa vauhtia koko Kia-mallistoa valloittavat tähtikuvioita mukailevat huomiovalot, jotka kietovat sisäänsä myös varsinaiset ajovalot. Kokonaan uusiksi menneet etuvalot tuovat EV6:een lisää angstia. GT-linen tapauksessa valot yhdistää toisiinsa keulan poikki kulkeva ledinauha. Kori saa päivityksen myötä myös vahvemmat B-pilarit, jotka lisäävät korin jäykkyyttä. Samalla uudelleensäädettyjen iskunvaimentimien pitäisi parantaa omalta osaltaan EV6:n ajettavuutta. Isompi akku kasvaa 84-kilowattituntiseksiVirtalähde on merkittävimpiä ellei jopa merkittävin EV6:n uudistuskohteista eli toimintamatkaan on lupa odottaa parannusta. Uusi 84 kilowattitunnin akku korvaa aiemman 77,4 kWh:n yksikön suurempana akkuvaihtoehtona. 84-kilowattituntinen on konsernin uusin iso akku, ja sen voimalla takavetomallin pienemmillä 19 tuuman vanteilla (Long Range) pitäisi päästä eteläkorealaisella syklillä 494 kilometriä eli parisenkymmentä kilometriä aiempaa pidemmälle. WLTP-tuloksia saamme todellakin vielä odottaa, mutta eurooppalainen standardi on huomattavasti optimistisempi, sillä se antaa vastaavalle mallille vanhalla 77,4 kWh:n akulla jo nyt 528 kilometrin lukeman. Tuohon sitten uudella akulla vähintään se 20 kilometriä lisää, ja olemmekin jo 550 kilometrin paremmalla puolella. Uusi 84 kilowattitunnin akku on ladattavissa akkukemialle terveellisellä 10 ja 80 prosentin varausvälillä 18 minuutissa, kun käytössä on 350 kilowatin laturi. Kia on onnistunut saamaan EV6:sta aiempaa hiljaisemman lisäämällä takamoottoriin uuden äänieristyskerroksen sekä samalla myös sisätilan materiaalivalinnoilla. Sormenjäljellä liikkeelleEV6:n uudistus koskettaa myös sisätiloja eri puolilla. Yksi uusi avaus on konsernin hiljalleen käyttöön ottama sormenjälkitunnistus, jolla auton voi rekisteröityneenä - vähintään nyt Etelä-Koreassa - käynnistää ilman avainta. Kojelautanäkymästä bongaa helpoiten uuden ohjauspyörän, kameralla toteutetun taustapeilin sekä hieman kaarevaan muotoon rakennetun näyttökompleksin, joka vastaa kooltaan aiempaa. EV6:n tietoviihdejärjestelmä ottaa vastaan over-the-air -päivityksiä laajemmin kuin aiemmin, ja Apple Carplayn ohella myös Android Auto toimii langattomasti. Kia on myös parantanut EV6:n HUD-näyttöä, ja navigaattorin näytössä on mukana lisättyä todellisuutta eli esimerkiksi nuolia saadaan tienäkymään vahvistamaan navin sanomaa. Uudistunut EV6 menee Etelä-Koreassa myyntiin jo kesäkuussa. Sen sijaan Euroopan esittelyä, Suomen esittelyä, Suomen maahantuontiohjelmaa ja Suomen hintoja saamme vielä jonkin aikaa odottaa. Lähde: KiaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 3.3.2025 Ajoneuvot Kia PV5 tuo Kian Euroopan hyötyajoneuvomarkkinoille – veitset on teroitettu muita sähköpakuja ja -buzzeja varten 28.2.2025 Ajoneuvot Kahta eri korimallia tarjoava Kia EV4 on korealaisvalmistajan ensimmäinen Euroopassa valmistettava sähköautomalli 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 7.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: Advntr, Wkndr, Zeus, Thetis ja Gaia – Kia vie tulevaisuuden maastoon 31.10.2024 Ajoneuvot Kia Tasman on korealaisvalmistajan ensimmäinen raavas avolava – se on niin oudon näköinen, että Kia tarjoaa siihen ”korjaussarjaa” 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 22.5.2024 Ajoneuvot Uudistunut Kia Sorento: vihaisen näköinen lataushybridimaasturi lähtee 58 790 eurolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”