11.8.2017 Liikenne Talousarvioesitys 2018: väylissä malttia, korjausvelka painopisteenä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Valtion talousarvioesityksessä noudatetaan malttia uusien väylähankkeiden suhteen, mutta liikenneverkoston korjausvelan hallinta kuuluu tulevan talousvuoden prioriteetteihin. Liikenne- ja viestintäministeriö ehdottaa ensi vuodelle yhteensä 3,37 miljardin euron rahoitusta hallinnonalalleen. Vuoden 2017 talousarvioon nähden lisärahoitusta on 144 miljoonaa euroa.Uusien väylähankkeiden suhteen noudatetaan malttia, mutta talousarvion prioriteettina on liikenneverkoston korjausvelan hallinta. Autoveron osalta puolestaan jatketaan aiemmin sovittua kehityskulkua.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLiikenneverkon väylähankkeetLiikenneverkon kehittämishankkeisiin osoitetaan 505 miljoonaa euroa. LVM ehdottaa ensi vuodelle seuraavia väylähankkeita:Kehä 1 Laajalahden kohta (20 miljoonaa euroa) Länsimetron jatkeen liityntäliikennejärjestelyt (7 miljoonaa euroa) Vuosaaren meriväylä (12,5 miljoonaa euroa) Valtatie 4 Kirri-Tikkakoski (139 miljoonaa euroa) Kokkolan meriväylä (45 miljoonaa euroa) Hailuodon kiinteä yhteys (76 miljoonaa euroa)Näistä hankkeista valtiovarainministeriön talousarvion mukaan käynnistettäisiin pääkaupunkiseudulle kohdistuvat pienemmät hankkeet, eli Kehä 1 Laajalahti, Länsimetron jatkeen liikennejärjestelyt sekä Vuosaaren meriväylä.Kehä 1 Laajalahden kohta liittyy Raide-Jokeri-pikaraitiotien toteuttamiseen, parantaen erityisesti pääkaupunkiseudun poikittaista joukkoliikennettä. Hankkeen avulla Raide-Jokeri voidaan toteuttaa suunnitellusti Helsingin Itäkeskuksesta aina Espoon Keilaniemeen. Hankkeessa sujuvoitettaan liikennettä korvaamalla tasoliittymiä eritasoliittymillä ja parannetaan liikenneturvallisuutta ajoneuvojen ja kevyen liikenteen eritasoratkaisuilla.Länsimetron jatkeen liityntäyhteyksille ehdotetaan 7 miljoonan euron määrärahan lisäksi 7 miljoonan euron sopimusvaltuutta. Hankkeessa turvataan metron liityntäliikenteen järjestelyjä erityisesti sen toisessa vaiheessa Matinkylästä Kivenlahteen. Matinkylän liikuntaliikenteen runkona toimii Länsiväylä.Vuosaaren meriväylän hankkeen tavoitteena on turvata sataman konttialusliikenteen toimintaedellytykset sekä varmistaa Äänekoske biotuotetehtaan kustannustehokkaat vesikuljetukset. Hankkeen kokonaiskustannusarvio on 25 miljoonaa euroa, jonka LVM ja Helsingin Satama maksavat puoliksi.Valtatie 4 Kirri – Tikkakoski kehityshanke parantaa alueen liikenneturvallisuutta ja liikenteen sujuvuutta. Samalla se edesauttaa alueiden maankäytön kehittymistä, sillä se kehittää liikenneyhteyksiä Jyväskylän, Tikkakosken lentokentän ja Äänekosken välillä.Kokkolan meriväylähanke parantaa Kokkolan sataman kautta kulkevien tavarakuljetusten taloudellisuutta. Hankkeeseen liittyvät myös sataman syvennys- ja laajennustyöt.Hailuodon kiinteän yhteyden hankkeessa korvataan nykyinen lauttayhteys rakentamalla Hailuotoon kiinteä yhteys, varmistaen alueen turvallinen ja toimiva liikenneyhteys mantereen kanssa. Pengertien lisäksi yhteys sisältäisi kaksi siltaa. Lauttayhteyden jatkaminen vaatisi lähivuosina lisäinvestointeja.Lisäksi Länsimetron rakentamiseen myönnetään 31,5 miljoonaa euroa, Raide-Jokeri-pikaraitiotiehen 0,3 miljoonaa euroa sekä Tampereen raitiotien ensimmäiseen vaiheeseen 15,8 miljoonaa euroa. Näiden hankkeiden valtionavustukset maksetaan jälkikäteen edellisenä vuonna aiheutuneiden kustannusten perusteella.Prioriteettina tiestön korjausvelkaUusien väylähankkeiden lisäksi perustienpitoon osoitetaan 1,4 miljardia euroa. Määrärahasta noin kolmasosa, 453 miljoonaa euroa, on hallituksen strategisten tavoitteiden mukaista korjausvelan vähentämisen lisärahoitusta. Tästä summasta 313 miljoonaa euroa on hallitusohjelman mukaista kärkihankerahoitusta.Rahoituksen avulla LVM pyrkii pysäyttämään korjausvelan kasvun. Rahalla turvataan väylien kuntoa erityisesti elinkeinoelämän tarpeisiin."Korjausvelkatoimenpiteitä kohdistetaan mm. vilkasliikenteisten seutu- ja yhdysteiden päällysteiden ja rakenteiden parantamiseen, siltojen kunnostamiseen, ratapihoihin, ratojen turvalaitteisiin ja raakapuuterminaalien kehittämiseen. Korjausvelkarahoitusta kohdennetaan myös väyläomaisuuden hallinnan kehittämiseen sekä digitalisaation ja automatisaation edistämiseen. Näillä toimilla parannetaan mm. elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä, liikenneturvallisuutta ja työmatkaliikenteen olosuhteita."Korjausvelkaohjelmassa mainitaan ylläpidon lisäksi myös liikenteen digitalisaatiohankkeiden kehittäminen, johon kohdistetaan 18 miljoonaa euroa.Autovero kehittyy suunnitellustiAlkuvuodesta puhuttaneesta liikenneverkkoyhtiöstä ei löydy talousarvioesityksestä suoraa mainintaa. Niinpä autoveron osalta valtiovarainministeriön ehdotuksessa luotetaan verotuottojen säilymiseen, eli ensi vuodelta autoverolla kerättäisiin noin 841 miljoonaa euroa. Myös myytyjen autojen määrän osoitetaan pysyvän lähes entisellään, kasvaen vain muutamalla tuhannella autolla.Talousarvioesityksessä kerrotaan autoveron kehittymisestä seuraavasti:"Seuraavat kevennykset tulevat voimaan asteittain vuosien 2018 ja 2019 alussa. Veronkevennyksen asteittaisella voimaantulolla pyritään hillitsemään käyttäytymisvaikutuksia sekä välttämään kertaluonteisen suuren veromuutoksen aiheuttamia autokaupan markkinahäiriöitä ja varastoarvojen äkillistä alenemista sekä kuluttajien kannalta epäoikeudenmukaisia vaikutuksia."Koko hallituskauden aikana autoverotusta kevennetään yhteensä noin 182 miljoonaa euroa.Talousarvioesityksessä huomautetaan, että autoverotuottojen kannalta uusien henkilöautojen myynnin kehityksellä on suurin merkitys. Ensi vuodelle arvioidaan noin 124 000 henkilöauton myynti 5 112 euron keskimääräisellä verotuksella, tuoden valtion kassaan 754 miljoonaa euroa. Automyynnin muutoksissa 10 000 autoa, suuntaan tai toiseen, vaikuttaisi tilanteeseen noin 60 miljoonalla eurolla.Vertailun vuoksi henkilöautomyynnin arvioidaan tänä vuonna olevan 120 000 henkilöautoa 5 893 euron keskimääräisellä verolla, autoverotuksen yhteissumman ollessa 774 miljoonaa euroa.Lähteet: Liikenne- ja viestintäministeriö Kuva: Roman RazinkovMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Liikenne Päivän kuva: Konginkankaan bussiturma sai viimein kunnon muistomerkin 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella