3.12.2019 Liikenne Talvi sähköpyörällä: kolmen tonnin työmatkaratsu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Koeajossamme on seuraavan kolmen talvikuukauden ajan Helkama SE10 -sähköpyörä. Työmatkapyöräilyn kokemukset ovat jaossa viikoittain, tervetuloa mukaan! Kolmen talvikuukauden mittaisen uuden nettijuttusarjan alkajaisiksi on syytä esitellä työmatkaratsu eli Helkaman sähköpyörä.Koeajossa oleva Helkama SE10 -kaupunkisähköpyörä on varustettu taakkatelineellä ja lokasuojilla. Pyörässä on valkoinen etuvalo ja punainen takavalo. Moni pyörän osa kuten runko vaihteet, jarrut, akku ja sähkömoottori ovat ulkomaista alkuperää. Kaikki Helkama-sähköpyörät kootaan Suomessa. Sähköpyörä on tavallista pyörää työläämpi koottava: siinä ajassa missä valmistuu viisi Jopoa, valmistuu yksi sähköpyörä.Vaihteita pyörässä on kymmenen ja hintaa sillä on 2 799 euroa. Pyörällä voi edetä helpohkossa maastossakin kuten tasaisilla metsäpoluilla, mutta jousittamattomana ja renkaidensa puolesta haastavaan maastoon tällä pyörällä ei ole asiaa. Tähän ei omilla työmatkoilla ole tarvettakaan. Eteen sattuvat soralla olevat osuudet ja rotvallin reunat vankkarakenteinen pyörä toki selvittää kunniakkaasti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolme avustustasoaSähköavustuksen siivittämänä pyöräily on juuri niin kevyttä kuin polkija itse valitsee. Helkaman sähköavustuksessa on kolme tasoa Eco, Normal ja High. Tarjolla olevissa sähköpyörissä, vähän mallista ja hintaluokasta riippuen, voi olla neljä tai viisikin eri avustustasoa.Pyörä ei liiku itsestään. Sähköavustus on mukana talkoissa vain, jos polkee ja 25 kilometrin tuntivauhtiin asti. Tätä lujempaa haluavan täytyy sotkea tiuhemmin.Valittu sähköavustuksen taso vaikuttaa suoraan siihen, pitkällekö akun lataus riittää. Sähköä riittää parhaimmillaan jopa 180 kilometriin asti. Jos Eco-asetuksella sähköavusteisia kilometrejä on luvassa 180, näytön lupaama toimintamatka Normal-asetuksella on 128 kilometriä ja tehokkaimmalla High-asetuksella 91 kilometriä.Vaivatonta lataustaTyömatkan pituudesta riippuen akun lataustarve ei ole päivittäinen, pikemminkin viikoittainen vaiva. Akku latautuu tyhjästä täyteen noin neljässä tunnissa.Akku on lukittu pyörän runkoon ja helposti irrotettavissa ja kannettavissa sisälle ladattavaksi. Akun lukitus on tärkeätä, sillä akku on kallis osa ja ilman lukitusta pitkäkyntisten ulottuvilla. Helkama SE10 Runko alumiini Satula Selle Royal Optica Athletic Skin Gel Koko miehet 52 cm ja 58 cm, naiset 48 cm ja 54 cm Renkaat Schwalbe Marathon Winter Plus S-Guard 7. Ensiasennusrengas Schwalbe Energizer Plus 40-622 28” Etuhaarukka alumiini Takavaihtaja Shimano Deore RD-M610 10v Jarrut Shimano MT400, hydrauliset levyjarrut 160/180mm Moottori Shimano Steps E6100, 250W/60Nm Akku Shimano Li-Ion 504Wh, 36V, 14Ah Laturi Shimano E6000 Latausaika noin 4 tuntia Toimintamatka jopa 180 km Paino 22 kiloa Hinta 2 799 euroa Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kolmen kuukauden koeajo Talvi sähköpyörällä -juttusarja ilmestyy Moottorin netissä viikoittain. Juttusarjan aikana käydään lävitse talvisen työmatkapyöräilyn iloja ja haasteita sähköavusteisen pyöräilyn näkökulmasta. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi 25.6.2025 Liikenne Päivän kuva: pelastustien merkitys 25.6.2025 Uutinen Länsi-Uudenmaan poliisi: tehovalvonta paljasti noin 40 rattijuopumusta juhannusliikenteessä 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 20.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Grand Canyon:On – laadukasta ajokokemusta kohtuuhintaan 17.6.2025 Liikenne Näin vältät juhannusruuhkat 6.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Reany W1 – keveyttä kaupunkiin 23.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: R Raymon Tarok Ultra – suoraan huipulle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 27.6.2025 Lentokoneet Airbus voitti Air Indian turman vakavasti varjostaman Pariisin ilmailunäyttelyn tilauskilpailun murskalukemin 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 22.6.2025 Laivat Ja taas romutetaan: entinen Silja Linen ruotsinlaivapioneeri Finlandia purettavana Turkissa 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin