10.12.2019

Talvi sähköpyörällä: nastarenkaat alle!

Talvipyöräily_2019_AH

Pyörän talvivarustelussa ei kannata tinkiä renkaista.

Kolmen kuukauden koeajossa olevan Helkama SE10 -sähköpyörän ensiasennusrenkaat ovat Schwalben rullaavat kesärenkaat. Ne on syytä vaihtaa talvikuukausiksi nastallisiin. Alle valikoituu 240-nastaiset ja pistosuojatut Schwalbe Marathon Winter Plus S-Guard 7 -talvirenkaat.

Renkaiden vaihto hoituu Vantaan Tikkurilassa sijaitsevassa Kunnon Kauppa -pyöräliikkeessä. Renkaanvaihdon yhteydessä on kiinnostavaa myös kuulla, mitä ihmiset tietävät sähköavusteisista pyöristä.

– Tavallisia pyöriä kauramoottorilla menee kuten ennenkin, mutta yhä useampi harkitsee sähköpyörää. Ne ovat ihan selvästi lyömässä itseään läpi, arvioi yrittäjä Heikki Klemetti.

Talvipyöräily_2019_AH

Hänen mukaansa yksi asiakasryhmä ovat vuosikausien tauon jälkeen pyöräilijäksi palanneet iäkkäämmät polkijat, jotka ovat koeajon jälkeen tykästyneet sähköavusteisen pyörän vaivattomuuteen.

– Ja moni sähköpyörän hankkinut on tullut kertomaan, että heidän vuotuinen pyöräilynsä on sähköavustuksen innoittamana selvästi lisääntynyt, kausi pidentynyt, poljetut matkat kasvaneet ja kynnys lähteä pyörän selkään on laskenut, niin että reissut lähikauppaankin hoituvat nyt auton sijasta pyörällä, ainakin hyvällä säällä.

Klemetti kertoo, että viriävä kiinnostus ei vielä tarkoita kummoistakaan tietämystä. Moni liikkeeseen löytävä ja sähköpyörää harkitseva on aika lailla ulalla sähköavustuksen kyvyistä, eri pyörämallien eroista tai sähköpyörien hintatasosta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sähköpyörien päivitystä

Vaikka omat taidot riittäisivät pieniin huoltotöihin, kannattaa pyörää ainakin kerran ajokaudessa käyttää alan liikkeessä huollossa, jolloin esimerkiksi mahdolliset vanteen kieroudet tai jarruongelmat tulevat havaituiksi – oman turvallisuuden kannalta ajoissa.

Klemetti kertoo, että kausihuolto sisältää pyörän pesun, pulttien ja muttereiden kiristykset, välyksien tarkistuksen, jarrujen toiminnan tarkistuksen, mahdolliset vaijerivaihdot ja tarvittavat vanteenoikaisut. Tarvittavista osista maksetaan erikseen.

– Sähköpyörien halutaan yleensä myös päivitys, joka vaikuttaa ajoasetuksiin, moottorinohjaukseen ja akun kestoon.

Rapina alkaa

Vaikka on jo joulukuu, ei eteläiseen Suomeen saatikka pääkaupunkiseudulle ole tullut vielä pysyvää lumipeitettä. Nastarenkaat kannattaa toisaalta ajaa sisään ajoissa, jotta nastat asettuvat mahdollisimman hyvin kiinni renkaiden pintaan.

Alkutalvella ja lumettomalla asvaltilla pyöräily on kova koitos renkaille, sillä hiekoitushiekka on terävää ja renkaita kuluttavaa – etenkin jos hiekka on jäätynyt kiinni tienpintaan.

Talvipyöräily_2019_AH

Työmatkalla on paikka paikoin yön jäätämiä kohtia, joissa saa olla varuillaan. Nastarenkailla nekin kohdat hoituvat, mutta käännöksissä tulee ajettua erityisen varovaisesti, jottei liian jyrkkä ajolinja suista polkijaa.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Antti Hentinen

Kolmen kuukauden koeajo

Talvi sähköpyörällä -juttusarja ilmestyy Moottorin netissä viikoittain. Juttusarjan aikana käydään lävitse talvisen työmatkapyöräilyn iloja ja haasteita sähköavusteisen pyöräilyn näkökulmasta.

Aiheesta aikaisemmin

Talvi sähköpyörällä: kolmen tonnin työmatkaratsu

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat