19.3.2018

Tasoristeysonnettomuudet kuriin: 28 miljoonaa euroa ja lisää STOP-merkkejä

Liikennevirasto reagoi tasoristeysonnettomuuksiin lisäämällä panostuksia tasoristeysturvallisuuteen.

Tasoristeyksiin kohdistetaan lisää rahaa heti, kun Liikennevirasto on päättänyt Liikenne- ja viestintäministeriön tasoristeysturvallisuuden parantamisohjelman mukaisesti kohdistaa 8 miljoonaa euroa vuodessa tasoristeysonnettomuuksien vähentämiseen. Neljävuotisen ohjelman aikana tasoristeysturvallisuuteen panostetaan 28 miljoonaa euroa.

– Tämän vuoden aikana parannamme 21 tasoristeystä. Lisäksi on ohjelmoitu saman verran toimenpiteitä ensi vuodelle, mikäli rahoitus toteutuu, johtaja Magnus Nygård Liikennevirastosta kertoo.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

35 onnettomuutta vähemmän 10 vuodessa

Liikenneviraston laatima parannusta vaativien tasoristeyksien lista kattaa 65 kohdetta ympäri Suomen. Valitut tasoristeykset, niille alustavasti suunnitellut toimenpiteet ja aikataulu löytyvät Liikenneviraston karttapalvelusta.

– Arvioimme, että näillä toimenpiteillä tasoristeysonnettomuuksien määrä vähenee 35:llä kymmenen vuoden aikana, Nygård sanoo.

Lisää STOP-merkkejä ja varoituslaitteita

Käytännössä tasoristeysturvallisuutta parannetaan Liikenneviraston mukaan sulkemalla tasoristeyksiä tai lisäämällä niihin valovaroitus- tai puolipuomilaitoksia tai tai huomiolaitteita. Lisäksi Liikennevirasto ja Trafi lisäävät yhteistyössä STOP-merkkejä niihin tasoristeyksiin, joissa Liikenneviraston mukaan pakollisella pysähtymisellä saadaan selviä turvallisuushyötyjä jo tämän vuoden aikana.

– Listallamme on myös tasoristeyksiä, joissa pelkästään näkemäalueen parantamisella pystymme lisäämään turvallisuutta. Yhteen kohteeseemme pohdimme alikulun rakentamista, rakentamisen aluepäällikkö Mikko Heiskanen kertoo.

Liikennevirasto selvittää myös, voidaanko satelliittinavigaatioon perustuvaa junien paikannusta hyödyntää tasoristeysturvallisuuden parantamisessa. Selvitys valmistuu toukokuussa 2018.

Lähde: Liikennevirasto Kuva: Moottorin kuva-arkisto

Kommentoi artikkelia