21.10.2021 Ajoneuvot Tässäkö tulevaisuuden polttoaine Porschelta? Synteettinen eFuel tuotantoon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusiutuvasta tuulivoimasta ja hiilidioksidista voidaan saada synteettistä polttoainetta. Tuore eFuel tahtoo tulevaisuuden ratkaisuksi. Saksalaisvalmistaja pyrkii vähentämään paikallispäästöjä sähköistämällä, mutta haluaa samalla tukea päästövähennyksiä myös toisaalla. Porsche on ollut vahvasti mukana kehittämässä uutta synteettistä polttoainetta, jonka lopputuloksena on eFuel.Porschen välittämien arvioiden mukaan vuonna 2030 maailman autokannasta vasta noin 20 prosenttia on täyssähköisiä. Siksi lopuille tarvitaan vähempipäästöisiä ja kestävän kehityksen mukaisia ratkaisuja. Juuri siitä on nyt kyse.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyeFuel on synteettistäVain muutama viikko takaperin rakennustyöt aloitettiin lähes hiilineutraalia polttoainetta tuottavan tehtaan valmistamiseksi. Haru Oni -projekti on Porschen ja Siemensin lisäksi usean kansainvälisen yrityksen yhteistyöprojekti. Valmistuessaan kyseessä tulee olemaan maailman ensimmäinen synteettisen, mahdollisimman hiilineutraalin, polttoaineen ison mittakaavan kaupalliseen tuotantoon tähtäävä tehdas.Tämä eFuel luodaan hyödyntämällä uusiutuvaa tuulivoimaa, jonka sähköstä saadaan aikaan puhtaasti tuotettua vetyä. Sen kaveriksi kaapataan ilmasta hiilidioksidia. Tämä on sitä samaa hiilidioksidia, jota autojen pakoputkista gramman tarkkuudella nykyään mitataan.Nämä yhdistetään metanoliksi kemiallisen synteesin avulla. Lopputuloksena on Porschen projektin kielellä eMethanol, jonka kemiallinen kaava on CH3OH. Tätä polttoainetta on tarkoitus voida käyttää useissakin eri voimanlähteissä eikä suinkaan vain autojen polttomoottoreissa.Tuota syntynyttä Porsche eFuel -polttoainetta on tarkoitus sekoittaa ja jalostaa, kunnes se täyttää nykyisen DIN EN 228 -polttoainestandardin. Näin sitä olisi mahdollista käyttää nykyisissä polttomoottoreissa ja sekoittaa fossiilisiin polttoaineisiin.Jo ensi vuoden tuotantotavoitteeksi on asetettu 130 000 litraa eFuel-polttoainetta. Porsche ostaa tuon kokonaisuudessaan käyttääksen sitä moottoriurheiluun. Tämä mahdollistaa kehitystyön sekä moottoreiden että polttoaineen osalta suljetussa ympäristössä, josta saadaan kerättyä valtavasti dataa tulevaisuutta varten.Tuotantopaikka tärkeäTarvittava tuulienergia on järkevintä tuottaa hyvin kaukana etelässä alueilla, jossa tuulee tilastollisesti kaikkein eniten. Samaan aikaan on hyödynnettävä alueita, jossa on helposti saatavilla uusiutuvan sähkön ylituotantoa.Esimerkiksi Saksassa tuotettavaa sähköä ei ole millään tavoin järkevää käyttää synteettisen polttoaineen valmistamiseen – se voidaan hyödyntää huomattavasti tehokkaammin.Paikaksi on valikoitunut Chile, jonne aiemmin mainittu tuotantolaitos on rakenteilla. Edellä mainittujen asioiden lisäksi Chilessä on pieni väestöntiheys, joten paikalliset eivät kykene hyödyntämään kaikkea tuulivoimaa.Porschen mukaan Eurooppa ei tule tulevaisuudessa pärjäämään vain itse tuottamallaan uusiutuvalla energialla, sillä se ei yksinkertaisesti riitä kaikkiin tarpeisiin. Loput energiatarpeesta on hoidettava muilla tavoin ja nestemäinen synteettinen energia on merkittävästi sähköä helpommin laivattavissa. Toisaalta tuotettu vety voitaisiin jo sekin kuljettaa sellaisenaan, mutta haasteita toki on senkin suhteen olemassa.Sähköistäminen ja eFuelAiemmin mainittu yhteistyöprojekti ei suinkaan kehitä tätä polttoainetta vain Porschea varten. Tulevaisuudessa ratkaisua on tarkoitus skaalata ja muovata soveltumaan mahdollisesti vaikka laiva- tai lentoliikenteen käyttöön.Tämä Porschen kehitysaskel ei myöskään millään tavoin hidasta tai pysäytä sähköistämistä. Realistisesti maailmassa tulee olemaan liikenteessä vielä pitkän aikaa valtava määrä vanhoja polttomoottoriautoja, joten näiden päästöjen pienentäminen on sekin tärkeä asia paikallispäästöttömien uusien vaihtoehtojen rinnalla. Ja sitä paitsi, Porsche 911 tulee olemaan tulevaisuudessakin varustettu polttomoottorilla.Vielä siirtymävaiheen jälkeenkin synteettinen polttoaine voi tarjota hyväksyttävän, tai ainakin hyväksyvättävämmän, ratkaisun vanhoilla harrastekäyttöön siirtyneillä polttomoottoriautoilla ajamiseen tai vaikkapa kilpailemiseen. Erityisesti polttomoottoreita rakastavalle kansanosalle tällä on merkitystä.Teksti: Henri Posa, Kuvat ja lähde: PorscheMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Sähköautot BYD lisää lataushybridit Euroopan tehtaiden valikoimaan – taustalla kasvanut kysyntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Lynk & Co 01 - Volvo XC40 vähän erikoisemman näköisissä kuorissa 19.5.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 27: MV Agusta on taidetta prätkän muodossa – millainen on italialaisvalmistajan tulevaisuus? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?