21.10.2021 Ajoneuvot Tässäkö tulevaisuuden polttoaine Porschelta? Synteettinen eFuel tuotantoon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusiutuvasta tuulivoimasta ja hiilidioksidista voidaan saada synteettistä polttoainetta. Tuore eFuel tahtoo tulevaisuuden ratkaisuksi. Saksalaisvalmistaja pyrkii vähentämään paikallispäästöjä sähköistämällä, mutta haluaa samalla tukea päästövähennyksiä myös toisaalla. Porsche on ollut vahvasti mukana kehittämässä uutta synteettistä polttoainetta, jonka lopputuloksena on eFuel. Porschen välittämien arvioiden mukaan vuonna 2030 maailman autokannasta vasta noin 20 prosenttia on täyssähköisiä. Siksi lopuille tarvitaan vähempipäästöisiä ja kestävän kehityksen mukaisia ratkaisuja. Juuri siitä on nyt kyse. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy eFuel on synteettistä Vain muutama viikko takaperin rakennustyöt aloitettiin lähes hiilineutraalia polttoainetta tuottavan tehtaan valmistamiseksi. Haru Oni -projekti on Porschen ja Siemensin lisäksi usean kansainvälisen yrityksen yhteistyöprojekti. Valmistuessaan kyseessä tulee olemaan maailman ensimmäinen synteettisen, mahdollisimman hiilineutraalin, polttoaineen ison mittakaavan kaupalliseen tuotantoon tähtäävä tehdas. Tämä eFuel luodaan hyödyntämällä uusiutuvaa tuulivoimaa, jonka sähköstä saadaan aikaan puhtaasti tuotettua vetyä. Sen kaveriksi kaapataan ilmasta hiilidioksidia. Tämä on sitä samaa hiilidioksidia, jota autojen pakoputkista gramman tarkkuudella nykyään mitataan. Nämä yhdistetään metanoliksi kemiallisen synteesin avulla. Lopputuloksena on Porschen projektin kielellä eMethanol, jonka kemiallinen kaava on CH3OH. Tätä polttoainetta on tarkoitus voida käyttää useissakin eri voimanlähteissä eikä suinkaan vain autojen polttomoottoreissa. Tuota syntynyttä Porsche eFuel -polttoainetta on tarkoitus sekoittaa ja jalostaa, kunnes se täyttää nykyisen DIN EN 228 -polttoainestandardin. Näin sitä olisi mahdollista käyttää nykyisissä polttomoottoreissa ja sekoittaa fossiilisiin polttoaineisiin. Jo ensi vuoden tuotantotavoitteeksi on asetettu 130 000 litraa eFuel-polttoainetta. Porsche ostaa tuon kokonaisuudessaan käyttääksen sitä moottoriurheiluun. Tämä mahdollistaa kehitystyön sekä moottoreiden että polttoaineen osalta suljetussa ympäristössä, josta saadaan kerättyä valtavasti dataa tulevaisuutta varten. Tuotantopaikka tärkeä Tarvittava tuulienergia on järkevintä tuottaa hyvin kaukana etelässä alueilla, jossa tuulee tilastollisesti kaikkein eniten. Samaan aikaan on hyödynnettävä alueita, jossa on helposti saatavilla uusiutuvan sähkön ylituotantoa. Esimerkiksi Saksassa tuotettavaa sähköä ei ole millään tavoin järkevää käyttää synteettisen polttoaineen valmistamiseen – se voidaan hyödyntää huomattavasti tehokkaammin. Paikaksi on valikoitunut Chile, jonne aiemmin mainittu tuotantolaitos on rakenteilla. Edellä mainittujen asioiden lisäksi Chilessä on pieni väestöntiheys, joten paikalliset eivät kykene hyödyntämään kaikkea tuulivoimaa. Porschen mukaan Eurooppa ei tule tulevaisuudessa pärjäämään vain itse tuottamallaan uusiutuvalla energialla, sillä se ei yksinkertaisesti riitä kaikkiin tarpeisiin. Loput energiatarpeesta on hoidettava muilla tavoin ja nestemäinen synteettinen energia on merkittävästi sähköä helpommin laivattavissa. Toisaalta tuotettu vety voitaisiin jo sekin kuljettaa sellaisenaan, mutta haasteita toki on senkin suhteen olemassa. Sähköistäminen ja eFuel Aiemmin mainittu yhteistyöprojekti ei suinkaan kehitä tätä polttoainetta vain Porschea varten. Tulevaisuudessa ratkaisua on tarkoitus skaalata ja muovata soveltumaan mahdollisesti vaikka laiva- tai lentoliikenteen käyttöön. Tämä Porschen kehitysaskel ei myöskään millään tavoin hidasta tai pysäytä sähköistämistä. Realistisesti maailmassa tulee olemaan liikenteessä vielä pitkän aikaa valtava määrä vanhoja polttomoottoriautoja, joten näiden päästöjen pienentäminen on sekin tärkeä asia paikallispäästöttömien uusien vaihtoehtojen rinnalla. Ja sitä paitsi, Porsche 911 tulee olemaan tulevaisuudessakin varustettu polttomoottorilla. Vielä siirtymävaiheen jälkeenkin synteettinen polttoaine voi tarjota hyväksyttävän, tai ainakin hyväksyvättävämmän, ratkaisun vanhoilla harrastekäyttöön siirtyneillä polttomoottoriautoilla ajamiseen tai vaikkapa kilpailemiseen. Erityisesti polttomoottoreita rakastavalle kansanosalle tällä on merkitystä. Teksti: Henri Posa, Kuvat ja lähde: Porsche Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan