21.10.2021 Ajoneuvot Tässäkö tulevaisuuden polttoaine Porschelta? Synteettinen eFuel tuotantoon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusiutuvasta tuulivoimasta ja hiilidioksidista voidaan saada synteettistä polttoainetta. Tuore eFuel tahtoo tulevaisuuden ratkaisuksi. Saksalaisvalmistaja pyrkii vähentämään paikallispäästöjä sähköistämällä, mutta haluaa samalla tukea päästövähennyksiä myös toisaalla. Porsche on ollut vahvasti mukana kehittämässä uutta synteettistä polttoainetta, jonka lopputuloksena on eFuel. Porschen välittämien arvioiden mukaan vuonna 2030 maailman autokannasta vasta noin 20 prosenttia on täyssähköisiä. Siksi lopuille tarvitaan vähempipäästöisiä ja kestävän kehityksen mukaisia ratkaisuja. Juuri siitä on nyt kyse. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy eFuel on synteettistä Vain muutama viikko takaperin rakennustyöt aloitettiin lähes hiilineutraalia polttoainetta tuottavan tehtaan valmistamiseksi. Haru Oni -projekti on Porschen ja Siemensin lisäksi usean kansainvälisen yrityksen yhteistyöprojekti. Valmistuessaan kyseessä tulee olemaan maailman ensimmäinen synteettisen, mahdollisimman hiilineutraalin, polttoaineen ison mittakaavan kaupalliseen tuotantoon tähtäävä tehdas. Tämä eFuel luodaan hyödyntämällä uusiutuvaa tuulivoimaa, jonka sähköstä saadaan aikaan puhtaasti tuotettua vetyä. Sen kaveriksi kaapataan ilmasta hiilidioksidia. Tämä on sitä samaa hiilidioksidia, jota autojen pakoputkista gramman tarkkuudella nykyään mitataan. Nämä yhdistetään metanoliksi kemiallisen synteesin avulla. Lopputuloksena on Porschen projektin kielellä eMethanol, jonka kemiallinen kaava on CH3OH. Tätä polttoainetta on tarkoitus voida käyttää useissakin eri voimanlähteissä eikä suinkaan vain autojen polttomoottoreissa. Tuota syntynyttä Porsche eFuel -polttoainetta on tarkoitus sekoittaa ja jalostaa, kunnes se täyttää nykyisen DIN EN 228 -polttoainestandardin. Näin sitä olisi mahdollista käyttää nykyisissä polttomoottoreissa ja sekoittaa fossiilisiin polttoaineisiin. Jo ensi vuoden tuotantotavoitteeksi on asetettu 130 000 litraa eFuel-polttoainetta. Porsche ostaa tuon kokonaisuudessaan käyttääksen sitä moottoriurheiluun. Tämä mahdollistaa kehitystyön sekä moottoreiden että polttoaineen osalta suljetussa ympäristössä, josta saadaan kerättyä valtavasti dataa tulevaisuutta varten. Tuotantopaikka tärkeä Tarvittava tuulienergia on järkevintä tuottaa hyvin kaukana etelässä alueilla, jossa tuulee tilastollisesti kaikkein eniten. Samaan aikaan on hyödynnettävä alueita, jossa on helposti saatavilla uusiutuvan sähkön ylituotantoa. Esimerkiksi Saksassa tuotettavaa sähköä ei ole millään tavoin järkevää käyttää synteettisen polttoaineen valmistamiseen – se voidaan hyödyntää huomattavasti tehokkaammin. Paikaksi on valikoitunut Chile, jonne aiemmin mainittu tuotantolaitos on rakenteilla. Edellä mainittujen asioiden lisäksi Chilessä on pieni väestöntiheys, joten paikalliset eivät kykene hyödyntämään kaikkea tuulivoimaa. Porschen mukaan Eurooppa ei tule tulevaisuudessa pärjäämään vain itse tuottamallaan uusiutuvalla energialla, sillä se ei yksinkertaisesti riitä kaikkiin tarpeisiin. Loput energiatarpeesta on hoidettava muilla tavoin ja nestemäinen synteettinen energia on merkittävästi sähköä helpommin laivattavissa. Toisaalta tuotettu vety voitaisiin jo sekin kuljettaa sellaisenaan, mutta haasteita toki on senkin suhteen olemassa. Sähköistäminen ja eFuel Aiemmin mainittu yhteistyöprojekti ei suinkaan kehitä tätä polttoainetta vain Porschea varten. Tulevaisuudessa ratkaisua on tarkoitus skaalata ja muovata soveltumaan mahdollisesti vaikka laiva- tai lentoliikenteen käyttöön. Tämä Porschen kehitysaskel ei myöskään millään tavoin hidasta tai pysäytä sähköistämistä. Realistisesti maailmassa tulee olemaan liikenteessä vielä pitkän aikaa valtava määrä vanhoja polttomoottoriautoja, joten näiden päästöjen pienentäminen on sekin tärkeä asia paikallispäästöttömien uusien vaihtoehtojen rinnalla. Ja sitä paitsi, Porsche 911 tulee olemaan tulevaisuudessakin varustettu polttomoottorilla. Vielä siirtymävaiheen jälkeenkin synteettinen polttoaine voi tarjota hyväksyttävän, tai ainakin hyväksyvättävämmän, ratkaisun vanhoilla harrastekäyttöön siirtyneillä polttomoottoriautoilla ajamiseen tai vaikkapa kilpailemiseen. Erityisesti polttomoottoreita rakastavalle kansanosalle tällä on merkitystä. Teksti: Henri Posa, Kuvat ja lähde: Porsche Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi – luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe