16.3.2025

Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä

Kuva Benjamin Helander

Ison auton isosta akusta riittää muutamalle sadalle kilometrille kerrallaan virtaa ajoon, tai sitten jopa kuukaudeksi leirintäalueella asumiseen.

Nyt ei olla karavaanimessuilla, vaan Auto 25:ssä, mutta karavaani se kulkee täälläkin ainakin Mercedeksen osastolla.

Mercedes-Benz esittelee messuilla maahantuojan mukaan Euroopan ja Suomen ensimmäistä ja koko maailman toista täyssähköisestä ESprinteristä tehtyä retkeilyautoa. Yhdysvalloissa on tiettävästi rakennettu yksi esimerkki asiasta ennen tätä Carsportin Ylöjärvellä kokoamaa luomusta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

113 kilowattituntia ajamista tai asumista

Matkailu- ja retkeilyautoissa diesel jyrää edelleen, mutta valinnanvapaus se on koittamassa tähänkin ajoneuvoluokkaan. Mercedes-Benzin osastolla esiteltävä pitkäkorisesta täyssähkö-Sprinteristä rakennettu retkeilyauto tuo esiin mahdollisuuksia ja tietyllä tavalla myös rajoitteita, joita tällaiseen yhdistelmään liittyy.

Auto on tilattu Mercedeksen tehtaalta tavallisena kuorma-autoksi rekisteröitävänä tavara-autona, ja maahantuoja on järjestänyt siihen halutut muutokset vasta Suomessa. Näinhän homma toimii periaatteessa kaikkien retkeily- ja matkailuautojen kohdalla, että päällirakenteet valmistaa kolmas osapuoli. Asiakas, joka haluaa täyssähköisen retkeily-Sprinterin, voi tosin mennä tilaamaan omansa myös suoraan Mercedes-liikkeestä, joka puolestaan välittää tilauksen retkeilyautoksi muuntamisesta yhteistyökumppani Carsportille.

ESprinter-retkeilyauto on rekisteröity kuorma-autoksi, sillä ison auton, ison akun ja retkeilyautovarustuksen yhdistelmä nostaa aika lailla painoa, ja näin 4,25 tonniin nostettu kokonaismassa antaa pelivaraa esimerkiksi tavaran kuljettamiseen. Autossa onkin säästetty iso tila myös pelkälle tavaralle.

Rekisteröinti kuorma-autoksi tarkoittaa autolle luonnollisesti sitä rajoitetta, ettei se ole enää B-kortilla ajettava.

Messuilla esiteltävä ESprinter-retkeilyauto on ikään kuin vain esimerkki siitä, miten auton voi rakentaa. Asiakas voikin räätälöidä omansa omiin tarpeisiinsa ja mieltymyksiinsä sopivaksi.

Oleellisinta on se, että käytössä on 113 kilowattitunnin akku, joka tekee auton käytöstä parhaimmillaan hyvin edullista ja mutkatonta.

Yhdellä akullisella ei toki ylletä Helsingistä Lappiin, mutta ainakin kesäkeleillä auton toimintamatkaksi voi laskea nelisensataa kilometriä. Jos latauksen suorittaa oikeaan aikaan oikealla tavalla, nuo kilometrit taittuvat erittäin pienillä energiakustannuksilla, sellaisilla, joista vastaavantyyppisessä dieselautossa ei voi edes unelmoida.

Mutta sitten kun ajetaan leiripaikalle, tullaan ihan uudenlaisen mahdollisuuden eteen. Auton akkua voi nimittäin hyödyntää leiriytyessä itse leiriytymisen sähkötarpeisiin. Jos ajatellaan, että leiriytymispaikalle saavuttaessa akkua olisi jäljellä alle sadankin kilowattitunnin edestä, ja päivittäinen sähkönkulutus pyörisi vaikkapa kolmessa kilowattitunnissa, riittäisi akulta teoriassa virtaa jopa kuukauden tarpeisiin.

Messuyksilö on rekisteröity neljälle hengelle. Siinä on parvivuode, WC-istuin, pöytä sekä pieni keittiö vesipisteellä ja kaasuliedellä. Koko auto on lämpöeristetty eli siinä pysyvät talviolosuhteissakin sulana niin nesteet kuin leiriytyjätkin.

Autossa on 150 kilowatin takasähkömoottori, ja tässä yksilössä alla pyörivät tuhdit BF Goodrichin maastorenkaat. Esimerkkiyksilön kokonaishinta on 112 765 euroa, josta Carsportin tekemän korityön osuus on reilut 57 000 euroa.

Lähde: Veho

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat