10.12.2024 Ajoneuvot Mercedes-AMG Purespeed tuo tunnelmavalaistuksen formuloiden halo-turvakaareen 250 kappaleen tuotantoerässä Teksti Benjamin Helander Kuva Mercedes-Benz Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-AMG SL:ään perustuvassa Purespeedissä ei ole tuulilasia eli voimassa on ainakin de facto -kypäräpakko. Etenkin joulun aikaan toiveet tapaavat käydä toteen, ja niin tekee myös Mercedes-AMG:n 250 supersitoutuneen superautoasiakkaan viime kesänä syttynyt toive. Tuolloin saksalaisvalmistaja esitteli F1-tunnelmissa Monacossa tulevan Mythos-sarjansa ensimmäisen jäsenen, jonka tuotantoversio on silmiemme edessä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaikki perustuu haloonSe varsinainen juttu SL:ään perustuvassa Purespeedissä on kuitenkin katon ja kaikkien ikkunoiden puuttuminen. Niiden sijaan ohjaamon yllä kaareutuu Formula ykkösissä muutaman vuoden ajan käytössä ollut halo-turvakaari. Turvakaari on toki myös Purespeedissä lakisääteinen turvaelementti, A-pilareiden korvaaja, mutta koska kyseessä on sentään Mercedes, on yksinkertaisen kaaren omanlaistaan rujoutta pehmennetty tunnelmavalaistuselementillä. Mitään varsinaista tuulilasia ei siis ole. Koska kukaan ei todennäköisesti halua kokea lähellekään auton 315 km/h huippunopeuden tuomaa ilmavirtaa kasvoillaan - saati ötökän iskeytymistä naamatauluun siinä nopeudessa - auton mukana tulee kaksi ajokypärää puhelulaitteineen. Todellakin, hulppean huippunopeuden mahdollistava voimalinja on sekin selvillä. Mercedes-AMG SL 63:lta perustansa lainaava Purespeed tukeutuu 430 kilowatin eli 585 hevosvoiman sekä 800 newtonmetrin 4,0-litraiseen tuplaturbo-V8:aan. Kun nämä voimavarat välitetään neljälle pyörälle, Purespeed kiihtyy nollasta sataan 3,6 sekunnissa ja huippunopeus yltää mainittuun 315 kilometriin tunnissa. Mercedes-AMG Purespeed on täten kaikkien aikojen nopeimpia katottomia ja tuulilasittomia katulaillisia autoja. Hopeanuoli on punanuoli syystäPurespeedille on löytynyt inspiraation lähteitä aina 1950-luvulta asti ja tyylimielessä jopa sadan vuoden perästä. Istuinten takaa löytyvät spider-pilarit ovat nimittäin tuttuja tuon aikakauden Le Mans -kilpureista, ja Mercedeksen tapauksessa tietenkin 300 SLR:stä. Hopeanuolen punaiset osuudet juontavat puolestaan juurensa sinne sadan vuoden taakse, vuoden 1924 Targa Florioon Sisiliassa. Paikalliset fanit vetivät ilmeisesti sata vuotta sitten aika paljon kotiinpäin, sillä Mercedeksen oli maalattava autonsa Alfa Romeon kanssa samanväriseksi, jotteivät sisilialaiset hoksaisi häiritä saksalaisen kulkua tien varressa. Hämäys kannatti, sillä Mercedes toi tuon vuoden Targa Floriosta kotiin kultaa. Lähde: Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 18.8.2024 Ajoneuvot Mercedes-Maybach SL 680 Monogram Series – kun avokattoisesta superautosta tuli Maybach ja toisinpäin 1.7.2024 Ajoneuvot 1 164 newtonmetrin edestä vääntävä täyssähköinen Mercedes-Benz G580 sai Suomi-hinnat – tulee olemaan ylivoimaisesti halvin G-sarjalainen 27.5.2024 Ajoneuvot Nyt on erikoista herkkua tarjolla – BMW ja Mercedes revittelevät kilpaa katottomilla 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 22.3.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Mercedes-Benz EQV – vahvasti digitalisoitunut 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa