10.12.2024 Ajoneuvot Mercedes-AMG Purespeed tuo tunnelmavalaistuksen formuloiden halo-turvakaareen 250 kappaleen tuotantoerässä Teksti Benjamin Helander Kuva Mercedes-Benz Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-AMG SL:ään perustuvassa Purespeedissä ei ole tuulilasia eli voimassa on ainakin de facto -kypäräpakko. Etenkin joulun aikaan toiveet tapaavat käydä toteen, ja niin tekee myös Mercedes-AMG:n 250 supersitoutuneen superautoasiakkaan viime kesänä syttynyt toive. Tuolloin saksalaisvalmistaja esitteli F1-tunnelmissa Monacossa tulevan Mythos-sarjansa ensimmäisen jäsenen, jonka tuotantoversio on silmiemme edessä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaikki perustuu haloonSe varsinainen juttu SL:ään perustuvassa Purespeedissä on kuitenkin katon ja kaikkien ikkunoiden puuttuminen. Niiden sijaan ohjaamon yllä kaareutuu Formula ykkösissä muutaman vuoden ajan käytössä ollut halo-turvakaari. Turvakaari on toki myös Purespeedissä lakisääteinen turvaelementti, A-pilareiden korvaaja, mutta koska kyseessä on sentään Mercedes, on yksinkertaisen kaaren omanlaistaan rujoutta pehmennetty tunnelmavalaistuselementillä. Mitään varsinaista tuulilasia ei siis ole. Koska kukaan ei todennäköisesti halua kokea lähellekään auton 315 km/h huippunopeuden tuomaa ilmavirtaa kasvoillaan - saati ötökän iskeytymistä naamatauluun siinä nopeudessa - auton mukana tulee kaksi ajokypärää puhelulaitteineen. Todellakin, hulppean huippunopeuden mahdollistava voimalinja on sekin selvillä. Mercedes-AMG SL 63:lta perustansa lainaava Purespeed tukeutuu 430 kilowatin eli 585 hevosvoiman sekä 800 newtonmetrin 4,0-litraiseen tuplaturbo-V8:aan. Kun nämä voimavarat välitetään neljälle pyörälle, Purespeed kiihtyy nollasta sataan 3,6 sekunnissa ja huippunopeus yltää mainittuun 315 kilometriin tunnissa. Mercedes-AMG Purespeed on täten kaikkien aikojen nopeimpia katottomia ja tuulilasittomia katulaillisia autoja. Hopeanuoli on punanuoli syystäPurespeedille on löytynyt inspiraation lähteitä aina 1950-luvulta asti ja tyylimielessä jopa sadan vuoden perästä. Istuinten takaa löytyvät spider-pilarit ovat nimittäin tuttuja tuon aikakauden Le Mans -kilpureista, ja Mercedeksen tapauksessa tietenkin 300 SLR:stä. Hopeanuolen punaiset osuudet juontavat puolestaan juurensa sinne sadan vuoden taakse, vuoden 1924 Targa Florioon Sisiliassa. Paikalliset fanit vetivät ilmeisesti sata vuotta sitten aika paljon kotiinpäin, sillä Mercedeksen oli maalattava autonsa Alfa Romeon kanssa samanväriseksi, jotteivät sisilialaiset hoksaisi häiritä saksalaisen kulkua tien varressa. Hämäys kannatti, sillä Mercedes toi tuon vuoden Targa Floriosta kotiin kultaa. Lähde: Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 19.2.2025 Uutinen Yksi maailman tunnetuimmista ja plagioiduimmasta tavaramerkeistä syntyi 100 vuotta sitten 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?