2.8.2016 Ajoneuvot Teslan työntekijät ovat olleet epäileväisiä Autopilotin suhteen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautovalmistaja sysää epäilyt toukokuisen onnettomuuden aiheuttajasta automaattiselle jarrutusjärjestelmälle, jota se pitää erillisenä Autopilotista. Toukokuussa Floridassa tapahtunut liikenneonnettomuus, jossa ohiolaismies menetti henkensä käyttäessään Teslan Autopilotia, on herättänyt paljon keskustelua autonomisista ajoneuvoista sekä Teslan yrityskulttuurista. Teslan itsensä mukaan onnettomuus ei johtunut Autopilotista vaan automaattisen jarrutusjärjestelmän väärästä toiminnasta. Yhdysvaltalaisen kansallisen liikenneturvallisuuslautakunnan (NTSB) tutkimuksissa todettiin onnettomuusauton ajaneen Autopilotilla ylinopeutta, Model S:n ajettua 74 mailia tunnissa (119 km/t) alueella, jonka nopeusrajoitus on 65 mailia tunnissa (105 km/t). Erikoisesti Teslan mukaan sen automaattinen jarrutusjärjestelmä ei ole osa Autopilotia, joka yhtiön mukaan vastaa vain kaistalla pysymisestä ohjauspyörää kääntämällä. Yhtiö tarjosi Yhdysvaltain senaatin kauppakamarin tapaamisessa kahta teoriaa onnettomuuden syyksi: joko automaattisen jarrutusjärjestelmän tutka- ja kamerajärjestelmät eivät havainneet rekan perävaunua, tai järjestelmät luulivat perävaunua rakennukseksi. Järjestelmä on opetettu jättämään rakennukset huomiotta väärien jarrutusten välttämiseksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vanha ja uusi maailma kohtaavat CNN puolestaan haastatteli joukkoa sähköautovalmistajan nykyisiä ja entisiä työntekijöitä yhtiön kehityskulttuurista. Teslan työntekijöillä oli epäilyksiä Autopilotin toiminnasta jo reilusti ennen onnettomuutta. Sensoreiden katvealueiden lisäksi pelättiin tekniikan väärinkäyttöä. Teslan toimitusjohtaja Elon Musk kuitenkin uskoo, että automaattinen ajaminen pelastaa ihmishenkiä poistamalla inhimilliset virheet, joten murheet saivat monelta osin väistyä, jotta ominaisuus saatiin markkinoille. Teslan entinen työntekijä, Eric Meadows, oli mukana kehittämmässä Autopilotia. Hän muistelee testanneensa toimintoa muutama kuukausi ennen julkistusta. Poliisi pysäytti Meadowsin rattijuopumusepäilystä, sillä Autopilot ei meinannut selviytyä tien jyrkistä kaarteista. Meadows tiesi kokeilevansa järjestelmän rajoja, mutta arveli, että niin kuluttajatkin tekevät. – Viimeiset kaksi kuukautta pelkäsin, että joku vielä kuolee, Teslalta potkut saanut insinööri kuvailee. Toisessa anekdootissa Muskille kerrottiin, että Teslan itsepysäköinnissä käyttämät sensorit eivät välttämättä havaitse kissaa pienempiä asioita. Muskin mukaan auto liikkuu kuitenkin pysäköitäessä niin hitaasti, että ongelma koskettaisi lähinnä "koomassa olevaa kissaa". Teslan johtoryhmään kuulunut entinen työntekijä kertoo, että Musk usein jyräsi työntekijöiden turvallisuusmurheita pitämällä niitä "ylivarovaisina". Yhtiön työntekijät ovat haastateltavien mukaan sekoitus nuoria, pelkästään dataan uskovia insinöörejä ja hiukan vanhempia työntekijöitä, joilla on autoteollisuustausta. Jälkimmäisillä on useammin epäilyksiä turvallisuus- ja vastuukysymyksistä. Useiden työntekijöiden mukaan kiistatilanteet ratkaistaan Muskin ja ylimmän johdon kanssa selkeimmin näyttämällä dataa. Esimerkiksi Teslan automaattinen pysäköintitoiminto ei välttämättä havaitse jos auto on pysäköity jyrkänteelle, mutta riskiä pidetään niin epätodennäköisenä, että oli arvokkaampaa saada ominaisuus käyttöön. Työntekijöiden tunnuslauseena on "älä anna täydellisen olla paremman vihollinen", Muskin muistuttaessa, että huolet eivät saa olla kehityksen este. – On vaikea uskoa, että Toyota tai Mercedes tekisivät samoja kompromissejä. Teslan ympärillä onkin täysin eri eetos: he uskovat minimaalisimpaan riittävään tuotteeseen, joka on turvallinen, kommentoi autoteollisuuden uusia tekniikoita tutkiva apulaisprofessori David Keith MIT Sloan School of Managementista. Elon Muskin kerrotaan halunneen, että Autopilotin aikana ajoneuvon näytöltä voisi katsella videoita. Työntekijöiden vastustuksen jälkeen toiminnosta luovuttiin. Toukokuisessa onnettomuudessa epäilläänkin, että kuljettaja ei kiinnittänyt huomiota tieliikenteeseen tämän katseltua kannettavaa DVD-soitinta. Autopilotin kehittäjätiimi otti tiedon onnettomuudesta kaikkein raskaimmin. Osa puolusteli osoittamalla tilastoja, että Autopilot on edelleen ihmisajamista turvallisempi vaihtoehto, osa otti tapahtuneen raskaammin itseensä. Kriisipalaverin jälkeen tiimi palasi töihin, ideoiden uutta tutkatoimintoa, joka estäisi vastaavat onnettomuudet jatkossa. Lähde: CNN, Autoblog Kuva: Tesla Katso myös: Tesla-kuljettaja menehtyi Autopilotin toimiessa, onnettomuutta tutkitaan Saksa harkitsee autonomisille autoille lakisääteistä mustaa laatikkoa Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt