2.2.2017 Liikenne Tieto lisää turvaa: 20-vuotias Euro NCAP -törmäystesti säästänyt 78 000 ihmishenkeä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Euro NCAP -törmäystestiohjelman aikana kolaroitu noin 1800 autoa ja julkaistu 630 tulosta. Kun Euro NCAP -törmäystestiohjelma aloitti alkuvuodesta 1997, olivat ensimmäiset testitulokset musertavia. Ensimmäiset testattavat autot olivat perheautoja myydyimmistä autoluokista, eikä niiden törmäysturvallisuudessa keskimäärin ollut kehuttavaa.Nyt kaksikymmentä vuotta myöhemmin Euro NCAP on julkaissut yli 630 törmäystestitulosta. Niiden tekoon on vaadittu noin 1800 auton törmäyttäminen, ja ohjelmaan on yhteensä kulunut yli 160 miljoonaa euroa – eikä luku kata autojen kustannuksia.Sitä voi pitää pienenä hintana, sillä törmäystestiohjelman mukaan autojen merkittävä turvallisuuskehitys on säästänyt yli 78 000 ihmishenkeä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMahdollisuus valita turvallisinRover 100 -pikkauto vuodelta 1997 musertuu pahasti osakeulatörmäyksessä, joka on nykyautoille lähes rutiinisuoritus. Avauskuva paljastaa Roverissa matkaavien testinukkien tukalat oltavat.Vuosien myötä autojen korirakenteet ovat parantuneet, turvatyynyjen kaltaiset järjestelmät ovat lisääntyneet. Viime vuosina painotus on ollut törmäystä ennaltaehkäisevissä järjestelmissä, kuten ajonvakautusjärjestelmissä ja automaattisissa hätäjarrutusjärjestelmissä.Euro NCAP -törmäystestiohjelman merkittävimmäksi ansioksi voidaankin nostaa tietoisuuden levittäminen. Ennen testiohjelmaa autojen täytyi vain täyttää viranomaisten vaatimattomat törmäysvaatimukset, joiden tuloksia ei julkistettu.Uuden auton ostajalla ei juuri ollut mahdollisuutta arvioida autoehdokkaiden turvallisuutta, eikä autonvalmistajilla ollut riippumatonta väylää todistaa törmäysturvallisuuden eteen tehtyä työtä.Töitä riittääNykyaikainen Honda Jazz käyttäytyy osakeulatörmäyksessä aivan eri tavoin, kuin kaksikymmentä vuotta vanha Rover.Kahdessakymmenessä vuodessa autojen törmäysluokitukset ovat nousseet säälittävistä muutamista tähdistä lähes selvänä pidettyyn viiteen tähteen. Ja mikä tärkeintä, tuloksia on helppo tarkistaa ja vertailla ennen ostopäätöstä.Huima passiivisen törmäysturvallisuuden kehitys on kunnioitettava saavutus, mutta kehitys ei ole pysähtynyt. Törmäystestiohjelmana alkaneen Euro NCAPin lopullinen tavoite on luopua kolareista, ei testilaboratoriossa vaan maanteillä. Turvallisin auto on kuitenkin se, joka ei edes joudu törmäykseen. https://youtu.be/Vme7y-vzBac Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat ja video: Euro NCAP Lue lisää Kaikki artikkelit 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen 10.3.2025 Autoilu Uutta pintaa yli 3 000 tiekilometrille – tiestön nykykunnon ylläpito vaatisi enemmän 7.3.2025 Liikennepolitiikka Autoliitto: tavoitteeksi matka-aikojen lyhentäminen – 300 miljoonaa euroa perustienpitoon ja 300 miljoonaa euroa korjausvelan poistamiseen 6.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tästä lentokoneesta Ilmavoimat sai alkunsa – päivälleen 107 vuotta sitten Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 12.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota C-HR+ on japanilaisvalmistajan uusi aluevaltaus sähköautomaailmaan 12.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Fiat asensi 875-kuutioisen kaksipyttyisen bensiinimoottorin seitsenpaikkaiseen tila-autoon 13.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötestin tähti Mercedes-Benz 250 TD myydään huutokaupalla 12.3.2025 Koeajo Koeajo: uusi Audi Q5 sai ne tyypilliset muutokset – jatkossa Suomeen vain lataushybridinä 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija