24.12.2021 Liikenne Toiveissa liikennemerkki – näin toimien se voi onnistua! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kansalaisten yleisin liikennemerkkeihin kohdistuva toive on nopeusrajoituksen lasku – mutta kaikki toiveet eivät toteudu. Kotikulmilla on haastava liikenneympäristö, johon alueella asuva haluaisi saada kohennusta. Yksistään uusi liikennemerkki voisi parantaa tielläliikkujien – autoilijoiden, pyöräilijöiden, kävelijöiden – turvallisuutta ja sujuvoittaisi liikkumista.Mutta kuinka kansalainen saisi toiveensa lävitse, kuinka siis tulisi toimia, jos haluaisi ehdottaa liikennemerkin pystyttämistä? Kerromme vinkit.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNopeusrajoituksen lasku– Nopeusrajoituksen lasku on yleisin liikennemerkkeihin kohdentuva toive, johtava liikenneturvallisuuden asiantuntija Marko Kelkka Uudenmaan ELY-keskuksesta kertoo.Kelkan mukaan kansalaisten liikennemerkkitoiveita tulee ELY-keskuksille tasaiseen tahtiin, mutta nopeusrajoitukset ovat toivelistalla aivan oma lukunsa.– Niitä tulee moninkertaisesti muihin toiveisiin nähden.Kelkan mukaan toiveita myös uusista suojateistä tulee säännöllisesti.Uusien merkkien toivelistalla kärkisjoilla on myös lapsista varoittava liikennemerkki (A17), joita toivotaan koulujen lähistöille ja ylipäätään lasten säännöllisille kulkureiteille.– Myös pysäköintikieltoja pyydetään toisinaan. Näissä toiveissa tosin pyytäjänä voivat olla asukkaiden lisäksi myös muut tahot, kuten kunnat tai poliisi. Ongelmana on ollut lisääntynyt vaaraa aiheuttava pysäköinti korona-aikana muun muassa virkistysalueiden lähistöillä, Kelkka taustoittaa.Kaikki ideat eivät toteuduYksin Uudenmaan ELY-keskuksen toiminta-alueella (Uudenmaan, Kanta-Hämeen ja Päijät-Hämeen maantiet) tulee nopeusrajoitusaloitteita vuosittain 100–150. Muista liikennemerkeistä aloitteita tulee vuosittain 30–40.– Kaikki aloitteet käsitellään asiantuntijatyönä. Sekä nopeusrajoitus- että muista merkkitoiveista vähän alle puolet johtaa lopulta toimenpiteisiin, Kelkka kertoo.Liikennemerkkien toivojia ei saa lannistaa se tosiasia, ettei likikään kaikkia ehdotuksia voida kuitenkaan toteuttaa, koska ehdotettu toimenpide ei sovi liikenneympäristöön tai se ei palvele kokonaisuuden etua.Jos haluaa tehdä aloitteen uudesta liikennemerkistä, niin oikea tapa on olla yhteydessä liikenteen asiakaspalveluun.Tällä tavoin toimien toimenpide-ehdotus kirjautuu järjestelmiin ja välittyy sitä kautta oikealle asiantuntijalle. Liikennemerkkitoiveiden tekeminen on tehty sikäli aiempaa helpommaksi, että apuna on myös uusi ehdotusapuri, jonka kautta käyttäjä saa alustavia vastauksia yleisimpiin merkkipyyntöihin.Osa merkeistä luvanvaraisiaMuutama liikennemerkki on niin sanotusti luvanvarainen merkki, jolle kansalainen tai yritys voi anoa lupaa. Sellaisia ovat palvelukohteiden opastusmerkit, yksityisen tien mustat tienviitat ja osoiteviitat.– Näistä varsinkin viimeksi mainittu on myös useimmiten sellainen, että anottu lupa melko varmasti taajaman ulkopuolella myönnetään lähimpään maantien liittymään, jos ei jotain erityisiä esteitä sille ole, liikenteenohjauksen asiantuntija Tuomas Österman Väylävirastosta kertoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOmin päin ei saa asentaaKaikki muut liikennemerkkitoiveet ovat tienpitäjän kannalta aloitteita, sillä tieviranomaisella on lain määräämä oikeus ja velvollisuus asettaa itse tarvittavat liikennemerkit teiden varsille. Tämä siis tarkoittaa hyvin yksiselitteisesti sitä, että laki erikseen kieltää muita kuin tienpitäjiä asettamasta liikennemerkkejä tai mitään sellaisia muistuttavaa omin päin tien varteen.Valtion maanteillä tienpitäjänä toimivat paikalliset ELY-keskukset ja niiden liikennevastuualueet. Katuverkolla tienpitäjä on kunta ja yksityisteillä yksityistien tienpitäjä, esimerkiksi tiekunta.– Nämä ovat siis tahoja, joille aloitteita liikennemerkeistä voi tehdä. Yksityisen tien tienpitäjän tulee pysyvän liikennemerkin asettamiseen saada kunnan suostumus, Österman selvittää.Yhteneväisyys taattavaValtion maanteillä erilaiset liikennemerkkialoitteet ovat siinä mielessä melko hankalia käsiteltäviä, että yksittäinen toive tai sen toteuttaminen ei koskaan saisi johtaa tilanteeseen, jossa vastaava tilanne jossain muualla on toteutettu eri tavalla kuin kyseisessä kohteessa. Siksi ELY-keskuksen täytyy aina puntaroida liikennemerkkialoitteita monelta kannalta ja tehdä päätös kokonaisuuden edun perusteella.– Ja siksi joskus yksittäisen toiveen esittäjän voi olla vaikea ymmärtää varsinkaan hänen toiveensa kannalta negatiivista ratkaisua asiaan.Kuka maksaa viulut?Österman kertoo, että luvanvaraisten liikennemerkkien osalta luvansaaja kustantaa saamansa luvan mukaiset merkit itse, mutta kaikkien muiden liikennemerkkien osalta tienpitäjä tekee päätökset itsenäisesti ja myös kustantaa merkit.sTeksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkito, Väylävirasto Lähteet: Väylävirasto, ELY-keskusMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 11.1.2025 Kuolonkolarit Arvaatko, moniko olisi selvinnyt hengissä vakavassa kolarissa käyttämällä turvayötä? 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 10.1.2025 Autoilu Osaatko pysäköidä oikein tien vasempaan reunaan? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti