5.3.2025

Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot?

Teksti Raimo Tengvall
Kuva Moottorin arkisto

Vielä kymmenen vuotta sitten sai 20 vuotta vanhan halvan, mutta toimivan auton tyypillisesti alle 1 000 eurolla. Nyt 20 vuotta vanhat autot maksavat tyypillisesti jo lähes 3 000 euroa. Mitä on tapahtunut, ja mistä se voisi johtua?

Oletko joskus hankkinut toimivan auton muutamalla satasella – markoissa tai euroissa? Aiemmin se oli mahdollista. Pikkurahalla sai katsastetun kulkupelin, jolla pystyi ajamaan kesän yli tai pidempäänkin.

Kun autoon tuli vika, korjaamiseen tuskin meni montaa satasta edes ammattimaisella autokorjaamolla. Jos vika oli isompi, auto meni romuttamolle ja tilalle oli helppo hankkia toinen, muutaman satasen maksanut auto.

Nykyään tilanne on muuttunut. Nettiautoa edullisesta päästä haravoimalla huomaa, että katsastetuista ja kunnolla toimivista autoista pyydetään yleensä yli 1 000 euroa.

Toki hyvä tinkaaja voi onnistua saamaan auton halvemmalla, jos myyjällä on kiire myydä. Lisäksi edullisia autoja metsästävät kokeilevat yhä useammin Huutokaupat.comia. Silti sielläkin hinnat kohoavat usein nelinumeroisiksi, jos on kyse katsastetusta ja toimivasta autosta.

Tyypillinen edullisimpien autojen hintataso on siis noussut. Asiaa ei helpota, kun 2000-luvun alkupuolen autoon tulee vika. Usein jo vianetsintä vie aikaa, ja korjauksen kanssa lasku on helposti useita satasia. Kun tilalle ei saa enää hankittua toimivaa autoa alle 1 000 eurolla, useamman satasen hintainen vika kannattaakin korjata ja jatkaa vielä saman vanhan auton käyttöä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Historiadata vahvistaa: tarjonta puolittunut

Moottori sai Nettiautolta ainutlaatuista historiadataa siitä, miten edullisimpien autojen markkina on kehittynyt. Tiedot ovat vuosilta 2024, 2014 sekä 2007, joka oli vanhin vuosi, jolta vielä löytyi täysin luotettavat tiedot. Kyseessä ovat autoissa olleet pyyntihinnat.

Mukaan otimme hintavälit 2 001–3 000 euroa, 1 001–2 000 euroa, 501–1 000 euroa sekä 100–500 euroa. Alle 100 euron autoja ei ole otettu mukaan, sillä ne todennäköisesti eivät ole oikeita kokonaisia toimivia autoja.

Erot ovat aika hurjia. Vielä vuonna 2007 Nettiautossa myytiin todella halpoja, korkeintaan 500 euron autoja lähes yhtä paljon kuin 501–1 000 euron autoja. Nämä ovat olleet tyypillisimmin vuosilta 1988–1989, jolloin Suomeen rekisteröitiin ennätysmäärät uusia autoja.

Hanki rajaton lukuoikeus

Haluatko jatkaa lukemista?

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat