6.8.2019 Ajoneuvot Toyota-pomo: sähköautot uudenlainen haaste hybridien jälkeen, RAV4:n suosio yllätti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hybridivoimalinjan kehitysaskeleet ovat Toyota Europella työskentelevän Matthew Harrisonin mukaan huono vertailukohta sähköautojen kehittämiselle. Toyota on saavuttanut Euroopassa 50% myyntiosuuden hybrideilleen, joten joka toinen liikkeistä poistuva japanilaisyhtiön auto on varustettu sen hybridivoimalinjalla. Askeleet tähän pisteeseen eivät ole olleet täysin ongelmattomia. Toyota Europen markkinointi- ja myyntijohtaja Matthew Harrison on jälleen avannut sanaisan arkkunsa ja kertonut muun muassa miksei siirtymä täyssähköautoihin ole verrattavissa hybridien kehitykseen.Harrison kertoi Automotive News Europelle, että yhtiön neljännen sukupolven hybrideistä saatiin kestävästi kannattavia vain tietyin ponnisteluin. Sarjatuotannolla saavutettujen etujen lisäksi Toyota on karsinut harvinaisten maametallien osuutta hybridijärjestelmässä, alentaen järjestelmän hintaa.Sähköautojen suhteen alan on kuitenkin liikuttava nopeammin. – Jos kestää 20 vuotta, että (täys)sähköstä tulee kannattavaa, kaikki olisivat selvästi enemmän huolissaan, Harrison kommentoi. Nähtäväksi Harrisonin mukaan jää kuitenkin miten uusiutuvan sähkön kapasiteettia saadaan kasvatettua. Vertailu hybridin kehitykseen ei kannata, sillä hybridit eivät tarvitse ulkoista infrastruktuuria tuekseen. Täyssähköautojen kohdalla voidaan keskittyä akkujen tehokkuuteen ja edullisuuteen, mutta latausinfrastruktuurin rakentaminen ei ole vain autovalmistajien käsissä.Toyotalla on positiivinen ongelma uuden RAV4:n kanssa, sillä kolmen vuoden tähtäimessä määritelty vuotuinen valmistusmäärä on osoittautunut riittämättömäksi. Monin paikoin RAV4:n tämän vuoden hybridimallit on jo myyty. Länsi-Euroopassa yhdeksän RAV4:ää kymmenestä on hybridejä. Toisaalta RAV4 ei ole pihinyt asiakkaita C-HR-katumaasturilta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySupra vastaan PriusHybridijärjestelmän mainetta rakentaneesta Priuksesta on tullut monissa paikoin synonyymi Uber-taksipalvelun autojen kanssa. Harrison kommentoi, että uusi maine ei kuitenkaan haittaa, sillä ennen Uber-Priusta käsitteenä oli taksi-Mercedes. – Se on helvetinmoinen väite teknologian luotettavuudesta. 300 000 kilometrin ajaminen ilman, että akustoon tulee häiriötä on erittäin voimakas markkinointiviesti, Harrison linjaa.Toyota palautti hiljattain Supran jälleen mallistoonsa. Hybridien keskellä perinteisen urheiluauton myynnissä on kuitenkin kyse myyntimäärien ja hiilidioksidien sijaan jännityksestä. – Se, että on vahva hybrideissä ei tarkoita, että meidän täytyisi lopettaa jännittävistä urheilumalleista haaveilu, Harrison kommentoi.Gazoo Racingin mukaan brändätty GR Supra ei kuitenkaan ole täysin ristiriidassa Priuksen ja muiden hybridimallien kanssa. Harrison vihjaa, että myös hybridiautoista nähdään GR-malliversioita ja toisaalta GR-brändiä rakennetaan ydinmalliston GR Sport -versioilla. – Kun aloitimme ensimmäisen sukupolven Priuksella, sen muotoilu oli kohtuullisen järkevää hiukan vähätellenkin, ja sen ajokokemus oli epäinspiroiva. Panostimme sen jälkeen hybridien ydinmalleihimme, että saamme niistä parhaimman näköisiä mallivalikoimassa.Lähde: Automotive News Kuvat: Toyota Lue lisää Kaikki artikkelit 18.6.2025 Uutinen Juhannusliikenteessä hyytyy vuosittain satoja autoja – tässä yleisimmät syyt matkan katkeamiseen 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 20.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Grand Canyon:On – laadukasta ajokokemusta kohtuuhintaan 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster