6.8.2019 Ajoneuvot Toyota-pomo: sähköautot uudenlainen haaste hybridien jälkeen, RAV4:n suosio yllätti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hybridivoimalinjan kehitysaskeleet ovat Toyota Europella työskentelevän Matthew Harrisonin mukaan huono vertailukohta sähköautojen kehittämiselle. Toyota on saavuttanut Euroopassa 50% myyntiosuuden hybrideilleen, joten joka toinen liikkeistä poistuva japanilaisyhtiön auto on varustettu sen hybridivoimalinjalla. Askeleet tähän pisteeseen eivät ole olleet täysin ongelmattomia. Toyota Europen markkinointi- ja myyntijohtaja Matthew Harrison on jälleen avannut sanaisan arkkunsa ja kertonut muun muassa miksei siirtymä täyssähköautoihin ole verrattavissa hybridien kehitykseen.Harrison kertoi Automotive News Europelle, että yhtiön neljännen sukupolven hybrideistä saatiin kestävästi kannattavia vain tietyin ponnisteluin. Sarjatuotannolla saavutettujen etujen lisäksi Toyota on karsinut harvinaisten maametallien osuutta hybridijärjestelmässä, alentaen järjestelmän hintaa.Sähköautojen suhteen alan on kuitenkin liikuttava nopeammin. – Jos kestää 20 vuotta, että (täys)sähköstä tulee kannattavaa, kaikki olisivat selvästi enemmän huolissaan, Harrison kommentoi. Nähtäväksi Harrisonin mukaan jää kuitenkin miten uusiutuvan sähkön kapasiteettia saadaan kasvatettua. Vertailu hybridin kehitykseen ei kannata, sillä hybridit eivät tarvitse ulkoista infrastruktuuria tuekseen. Täyssähköautojen kohdalla voidaan keskittyä akkujen tehokkuuteen ja edullisuuteen, mutta latausinfrastruktuurin rakentaminen ei ole vain autovalmistajien käsissä.Toyotalla on positiivinen ongelma uuden RAV4:n kanssa, sillä kolmen vuoden tähtäimessä määritelty vuotuinen valmistusmäärä on osoittautunut riittämättömäksi. Monin paikoin RAV4:n tämän vuoden hybridimallit on jo myyty. Länsi-Euroopassa yhdeksän RAV4:ää kymmenestä on hybridejä. Toisaalta RAV4 ei ole pihinyt asiakkaita C-HR-katumaasturilta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySupra vastaan PriusHybridijärjestelmän mainetta rakentaneesta Priuksesta on tullut monissa paikoin synonyymi Uber-taksipalvelun autojen kanssa. Harrison kommentoi, että uusi maine ei kuitenkaan haittaa, sillä ennen Uber-Priusta käsitteenä oli taksi-Mercedes. – Se on helvetinmoinen väite teknologian luotettavuudesta. 300 000 kilometrin ajaminen ilman, että akustoon tulee häiriötä on erittäin voimakas markkinointiviesti, Harrison linjaa.Toyota palautti hiljattain Supran jälleen mallistoonsa. Hybridien keskellä perinteisen urheiluauton myynnissä on kuitenkin kyse myyntimäärien ja hiilidioksidien sijaan jännityksestä. – Se, että on vahva hybrideissä ei tarkoita, että meidän täytyisi lopettaa jännittävistä urheilumalleista haaveilu, Harrison kommentoi.Gazoo Racingin mukaan brändätty GR Supra ei kuitenkaan ole täysin ristiriidassa Priuksen ja muiden hybridimallien kanssa. Harrison vihjaa, että myös hybridiautoista nähdään GR-malliversioita ja toisaalta GR-brändiä rakennetaan ydinmalliston GR Sport -versioilla. – Kun aloitimme ensimmäisen sukupolven Priuksella, sen muotoilu oli kohtuullisen järkevää hiukan vähätellenkin, ja sen ajokokemus oli epäinspiroiva. Panostimme sen jälkeen hybridien ydinmalleihimme, että saamme niistä parhaimman näköisiä mallivalikoimassa.Lähde: Automotive News Kuvat: Toyota Lue lisää Kaikki artikkelit 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa