6.8.2019 Ajoneuvot Toyota-pomo: sähköautot uudenlainen haaste hybridien jälkeen, RAV4:n suosio yllätti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hybridivoimalinjan kehitysaskeleet ovat Toyota Europella työskentelevän Matthew Harrisonin mukaan huono vertailukohta sähköautojen kehittämiselle. Toyota on saavuttanut Euroopassa 50% myyntiosuuden hybrideilleen, joten joka toinen liikkeistä poistuva japanilaisyhtiön auto on varustettu sen hybridivoimalinjalla. Askeleet tähän pisteeseen eivät ole olleet täysin ongelmattomia. Toyota Europen markkinointi- ja myyntijohtaja Matthew Harrison on jälleen avannut sanaisan arkkunsa ja kertonut muun muassa miksei siirtymä täyssähköautoihin ole verrattavissa hybridien kehitykseen.Harrison kertoi Automotive News Europelle, että yhtiön neljännen sukupolven hybrideistä saatiin kestävästi kannattavia vain tietyin ponnisteluin. Sarjatuotannolla saavutettujen etujen lisäksi Toyota on karsinut harvinaisten maametallien osuutta hybridijärjestelmässä, alentaen järjestelmän hintaa.Sähköautojen suhteen alan on kuitenkin liikuttava nopeammin. – Jos kestää 20 vuotta, että (täys)sähköstä tulee kannattavaa, kaikki olisivat selvästi enemmän huolissaan, Harrison kommentoi. Nähtäväksi Harrisonin mukaan jää kuitenkin miten uusiutuvan sähkön kapasiteettia saadaan kasvatettua. Vertailu hybridin kehitykseen ei kannata, sillä hybridit eivät tarvitse ulkoista infrastruktuuria tuekseen. Täyssähköautojen kohdalla voidaan keskittyä akkujen tehokkuuteen ja edullisuuteen, mutta latausinfrastruktuurin rakentaminen ei ole vain autovalmistajien käsissä.Toyotalla on positiivinen ongelma uuden RAV4:n kanssa, sillä kolmen vuoden tähtäimessä määritelty vuotuinen valmistusmäärä on osoittautunut riittämättömäksi. Monin paikoin RAV4:n tämän vuoden hybridimallit on jo myyty. Länsi-Euroopassa yhdeksän RAV4:ää kymmenestä on hybridejä. Toisaalta RAV4 ei ole pihinyt asiakkaita C-HR-katumaasturilta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySupra vastaan PriusHybridijärjestelmän mainetta rakentaneesta Priuksesta on tullut monissa paikoin synonyymi Uber-taksipalvelun autojen kanssa. Harrison kommentoi, että uusi maine ei kuitenkaan haittaa, sillä ennen Uber-Priusta käsitteenä oli taksi-Mercedes. – Se on helvetinmoinen väite teknologian luotettavuudesta. 300 000 kilometrin ajaminen ilman, että akustoon tulee häiriötä on erittäin voimakas markkinointiviesti, Harrison linjaa.Toyota palautti hiljattain Supran jälleen mallistoonsa. Hybridien keskellä perinteisen urheiluauton myynnissä on kuitenkin kyse myyntimäärien ja hiilidioksidien sijaan jännityksestä. – Se, että on vahva hybrideissä ei tarkoita, että meidän täytyisi lopettaa jännittävistä urheilumalleista haaveilu, Harrison kommentoi.Gazoo Racingin mukaan brändätty GR Supra ei kuitenkaan ole täysin ristiriidassa Priuksen ja muiden hybridimallien kanssa. Harrison vihjaa, että myös hybridiautoista nähdään GR-malliversioita ja toisaalta GR-brändiä rakennetaan ydinmalliston GR Sport -versioilla. – Kun aloitimme ensimmäisen sukupolven Priuksella, sen muotoilu oli kohtuullisen järkevää hiukan vähätellenkin, ja sen ajokokemus oli epäinspiroiva. Panostimme sen jälkeen hybridien ydinmalleihimme, että saamme niistä parhaimman näköisiä mallivalikoimassa.Lähde: Automotive News Kuvat: Toyota Lue lisää Kaikki artikkelit 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 8.10.2024 Uutinen Ylpeästi sähköllä: Brittiläinen Kia PridEV-sähkökonversio 8.10.2024 Liikenneturvallisuus Talvi tulee, auto lähtee käsistä – nokkakolareita sattuu liukkailla keleillä 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 7.10.2024 Uutinen Sähköautojen paloriskit – näin pelastusala ohjeistaa 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 6.10.2024 Lentokoneet Lentokoneet: uusi israelilainen startup-lentoyhtiö aikoo aloittaa ensi viikolla lennot alle 30 kilometrin päästä Libanonin rajasta 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä