10.7.2025

Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa

Kuva Toyota

Vetyä nielevällä polttomoottorilla varustettu GR Yaris toimii kuin mikä tahansa Rally 2 -luokan Yaris.

Toyota uskoo saavuttavansa kaikkien autonvalmistajien yhteisen hiilineutraaliustavoitteen omalta osaltaan lanseeraamansa multi-pathway solutionin kautta. Erotuksena esimerkiksi keskittymisestä pelkkään akkusähköön, Toyotan ratkaisuun kuuluu ainakin täyshybrideitä, lataushybrideitä, akkusähköautoja, vetyä polttokennossa ja vetyä polttomoottorissa eli hiilineutraaliuteen aiotaan päästä montaa eri polkua pitkin.

Yksi niistä poluista on peräti rallipolku.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lähes päästötön ralliauto

Toyota GR Yaris Rally2 H2 Concept on omanlaisensa jatkokehitelmä vuoden 2022 Belgian ralleissa esitellystä GR Yaris H2 -konseptista, jota ajoivat paikan päällä Toyotan ex-toimitusjohtaja Akio Toyoda sekä Juha Kankkunen. Ensimmäisen vetykäyttöisen, polttomoottorisen kilpa-autokonseptinsa Toyota esitteli tosin jo vuonna 2021 Corollaan perustuen. Se on osallistunut rata-autosarjaan Japanissa.

Nyt ollaan siis tekemisissä vetykäyttöisen ralliauton kanssa. GR Yaris Rally2 H2 Concept on nimensä mukaisesti varustettu Rally2 -luokan speksien mukaisesti, mikä koskee alustaa ja koria kaikkine rallikoukeroineen. Oletettavasti se koskee mahdollisimman pitkälle myös voimalinjaa, mutta siitä Toyota ei kovin paljon tiedotteessaan puhu. Oletettava 1,6-litrainen rivikolmonen käyttää siis polttoaineenaan vetyä, joka on puristettu tankkiin paineistamalla.

Käytännössä ainoa pakoputkesta tuleva päästö vesihöyryn lisäksi on voiteluöljy, jota väkisinkin palaa aina hieman seassa, ei tosin nimeksikään muutaman kymmenen kilometrin rallipätkällä.

Toyota GR Yaris Rally2 H2 Concept on toki kehitetty Toyotalle vuosien varrella karttuneen vetypolttomoottoriosaamisen turvin, mutta suurin osa sen kehitystyöstä on tapahtunut nimenomaan Toyota Gazoo Racingin kotikonnuilla Jyväskylässä. Autolla on ajettu seudulla jo raskaampiakin testiajoja, mutta varsinainen debyytti tullaan kokemaan Secto Rally Finlandin Harjun erikoiskokeen yhteydessä, jolloin autoa ajaa melko itseoikeutetusti Juha Kankkunen.

Toyota aikoo esitellä rallitapahtumassa myös vetypolttokennoautoaan Miraita sekä muita malleja.

Lähde: Toyota

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat