21.7.2019 Ajoneuvot Tavoitteena Kuu ja kuuauto: Toyota ja Japanin avaruusvirasto yhteistyöhön Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyotan mallistossa aikoinaan nähty varustetaso Linea Luna saa hiukan erilaisen paluun, sillä Japanin avaruusvirasto haluaa japanilaisen kuuauton tositoimiin 2030-luvulla. Japanin avaruusvirasto JAXA ja Toyota ovat päässeet sopimukseen yhteistyöstä. Yhdessä kaverukset aikovat tutkia, miten mahdollista olisi valmistaa sähkötekniikkaan perustuva kuuauto.Kuussa on viime vuosina ollut merkittävän hiljaista pysäköintirintamalla, sillä NASA:n ikonisen kuumönkijän parkkikiekossa lukee edelleen pysäköintiaikana 1972. JAXA ja Toyota ovat kuitenkin yhtä mieltä, että mikäli Kuuhun mielitään jälleen, kannattaa kulkupelin suunnittelu aloittaa ajoissa.Toyotan visioissa uusi kuumönkijä on kuusirenkainen. Kuussa käytettävän energian rajallisuuden vuoksi uusi auto perustuisi alkuperäisen Kuumönkijän tavoin sähkötekniikkaan. Toyota aikoo kuitenkin höystää suoranaista akkutekniikkaa vielä polttokennolla, sillä autolle toivotaan yli 10 000 kilometrin toimintamatkaa. Toyota puolestaan toivoo suuria voimalinjan polttokennopuolelta. Ajoneuvo on varustettu myös autonomisen ajamisen toiminnoin ja se on suunniteltu kestämään Kuun äärimmäiset lämpötilat ja tyhjiöt sekä Kuun maastonmuodot.Toyotan ja JAXA:n uusi kuuauto on suunniteltu paineistetuksi, joten autossa voisi hengailla ilman avaruuspukua. Pituutta ajoneuvolla on kuusi metriä, leveyttä 5,2 metriä ja korkeutta 3,8 metriä. 13 neliömetrin sisätilat on suunniteltu kahdelle, mutta hätätilanteessa auto kykenisi tarjoamaan suojaa jopa neljälle avaruusseikkailijalle. Japanilaisinstituutiot aloittivat paineistetun kuumönkijän tutkimushankkeen toukokuussa 2018, sillä molemmat arvioivat, että juuri paineistetut kuuautot tulevat olemaan Kuun jatkotutkimuksissa kriittisessä asemassa. Luonnollisesti Kuussa hankittua tietotaitoa halutaan hyödyntää myös mahdollisten Mars-hankkeiden kanssa.– Se, että Toyota on mukanamme kansainvälisen avaruustutkimuksen haasteessa vahvistaa luottamustamme. Miehitetyt mönkijät paineistetuilla matkustamoilla ovat elementti, joilla tulee olemaan tärkeä rooli täysiverisessä tutkimuksessa ja Kuun pinnan käytössä, lausahti JAXA:n pääjohtaja Hiroshi Yamakawa.– Autoteollisuus on pitkään tehnyt bisnestä lähinnä "kotikaupungin" ja "kotimaan" konsepteilla. Tästä eteenpäin maailmanlaajuisiin ympäristöhaasteisiin vastatessa "kotiplaneetan", josta me kaikki olemme kotoisin, käsite tulee olemaan erittäin tärkeä, sanaili puolestaan Toyotan vinkeä pääjohtaja Akio Toyoda.Aivan ensi vuoden automallistosta kuumönkijää on turha etsiä, sillä JAXA toivoo saattavansa auton avaruuteen aikaisintaan 2029, varsinaisen tutkimustoiminnan käynnistyessä kunnolla 2030-luvulla. Lähde ja kuvat: ToyotaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa