10.6.2020 Ajokortit Traficom kuoppasi kiitellyn mobiiliajokortin – taustalla viraston taloustilanne Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mobiiliajokortin paluu yhä mahdollista. ”Asiakkaidemme kannalta on ikävää, että sovelluksen saaminen nyt siirtyy.” Liikenne- ja viestintävirasto Traficom kuoppasi laajalti kiitellyn ja kiinnostusta herättäneen mobiiliajokortin sisältävän Autoilija-sovelluksen kehittämisen. Päätöksen taustalla julkilausuttuna syynä on viraston heikentynyt taloustilanne.– Koronaviruksesta aiheutuvien vaikutusten vuoksi olemme arvioineet taloudellista tilannettamme emmekä tällä hetkellä pysty kehittämään tätä sovellusta, Traficomin ylijohtaja Olli Lindroos perustelee.Lindroosin mukaan Autoilija-sovellus on katsottu palveluksi, jota ei tässä taloudellisessa tilanteessa ole pakko kehittää juuri nyt.– Asiakkaidemme kannalta on ikävää, että sovelluksen saaminen sovelluskauppoihin nyt siirtyy. Harmillinen ja valitettava juttu, mobiiliajokortti oli maailmallakin tiiviisti seurattu hanke.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTestaus alkoi jo 2017Autoilija-sovellus julkaistiin testikäyttöön ensimmäisen kerran 2017 joulukuussa. Toukokuussa 2019 sovelluksesta avattiin rajattu beta-versio ja sillä oli noin 40 000 käyttäjää. Sovelluksen beta poistettiin käytöstä helmikuussa 2020, mutta uuden version kehittämistä jatkettiin tähän päivään asti.Päätösperustelut löytyvät yksilöidysti pyydetyistä Traficomin kokouspöytäkirjoista – jotka lopulta tulivatkin useamman viikon jälkeen. Traficomissa 16.4. pidetyssä ohjausryhmän kokouksessa todettiin, että osa viraston hankkeista siirretään myöhemmäksi tai ajetaan alas. Kustannussyistä ja viraston koronakurimuksenkin muokkaaman talouden sopeuttamiseksi on kokouksessa todetun mukaan pakko tehdä priorisointeja, joka on syynä sille, että jatkokokeilun kynnyksellä ollut mobiiliajokortin kehitys päätettiin keskeyttää.Mobiiliajokortin mahdollisen uudelleensynnytyksen vuoksi päätettiin, että hankkeen kehitystyö ajetaan alas hallitusti, jotta kehitystä voidaan tulevaisuudessa tarvittaessa jatkaa.Mobiiliajokortin alasajo sai siunauksensa: uutta mobiiliajokortin versiota ei julkaista, eikä kansalaisten mobiiliajokortin kokeilukäyttöä siten aloiteta aiemmin kaavaillusti eli 31.5.2020.Aikataulu jatkosta aukiYlijohtaja Olli Lindroos toteaa, että virasto sai Autoilija-sovelluksestaan paljon hyvää palautetta. Lindroos lohduttaa mobiiliajokorttia odottavia autoilijoita, että tehty työ virastossa ei ole kuitenkaan mennyt hukkaan.– Voimme hyödyntää jo tehtyä työtä, kun sovelluksen kehittäminen katsotaan taas mahdolliseksi. Mitään aikataulua projektin mahdolliselle jatkamiselle emme kuitenkaan pysty tässä taloustilanteessa antamaan.Vuolasta hehkutustaTammikuussa 2019 liikenne- ja viestintäministeriön tiedotteessa hehkutettiin ajatusta mobiiliajokortista varsin vuolaasti: ”Ajokorttilain muutos mahdollistaa jatkossa sen, että ajo-oikeus voidaan osoittaa myös sähköisesti ns. mobiiliajokortilla. Mobiiliajokortti olisi mobiililaitteeseen ladattava vapaaehtoinen ja maksuton lisäpalvelu perinteisen ajokortin rinnalla. Mobiiliajokortti on arkea helpottava liikenteen sähköinen palvelu ja käytännön esimerkki hallituksen norminpurkuhankkeista.”Tiedotteessa mainittiin myös, että ”Oleellista on, että palvelun tietosuojasta ja tietoturvasta on huolehdittu ennen sen yleistä käyttöönottoa.”Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLait ovat valmiinaLiikenne- ja viestintäministeriön palveluosaston osastopäällikkö Olli-Pekka Rantala tuo esiin, että mobiiliajokortin käyttöönottoa oli lakivalmistelujen näkökulmasta tehty huolellisesti.– Mobiiliajokortti oli laajalti kiitelty idea, muttei näytä ainakaan nyt toteutuvan. Kenties mobiiliajokortti tulee myöhemmin käyttöön, toivottavasti, sitä varten lait on valmisteltu ja kirjoitettu, joten käyttöönotto ei tule estymään ainakaan lakisyistä, Rantala taustoittaa. Lue lisää: Mobiiliajokortti viivästyy – taustalla toimintavarmuuden varmistaminen Mobiiliajokortti ja ajoneuvon tietojen haku rekisteritunnuksella testikäytössä Pahvista älypuhelimeen – Trafin mobiiliajokortti kokeiluun vuoden lopussa Ajokortti älypuhelimeen on jo lähellä – mobiiliajokortti tulossa lopulta tarjolle Teksti: Marko Jokela Kuva: Moottorin kuva-arkisto Lähteet: Traficom, liikenne- ja viestintäministeriö Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Autoilu Ikää karttuu, ajamiset ajettu – uhkana sosiaalinen eristäytyminen 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa