29.12.2022

Tulevia keräilyharvinaisuuksia: Ducati Panigale V4 #63 ja #19 Champion Replicat

Ducati voitti tänä vuonna sekä MotoGP- että Superbike-luokassa kuljettajien maailmanmestaruuden. Molemmista voittajapyöristä tulee tarjolle Champion Replica -erikoismallit.

Ducati Panigale V4 Champion Replicat ovat perusmallia kisahenkisemmin väritettyjä, niissä on enemmän hiilikuituosia ja muutamia rata-ajoon tarkoitettuja herkkuja. Molempia valmistetaan 260 kappaletta, ja valmistusmäärä viittaa Ducatin perustamisvuoteen 1926.

Erikoisinta näissä malleissa on kuitenkin historia niiden takana, sillä tämä vuosi oli Ducatin historian ensimmäinen, jolloin se voitti samalla kaudella sekä MotoGP- että Superbike-luokassa kuljettajien maailmanmestaruuden.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mestarien kunniaksi

Prototyyppipyöräluokka MotoGP:ssä Ducati joutui metsästämään mestaruutta peräti 15 vuoden ajan, sillä edellinen bolognalaistehtaan pyörällä mestariksi ajanut kuljettaja oli aussi Casey Stoner kaudella 2007.

Nyt saman tempun teki numerolla #63 ajanut italialaiskuljettaja Francesco Bagnaia, joka neljännellä kaudellaan kuninkuusluokassa ajoi maailmanmestaruuteen Ducatilla. Bagnaiasta tuli samalla ensimmäinen italialaismerkillä MotoGP-mestaruuteen ajanut italialaiskuljettaja 50 vuoteen. Edellinen oli MV Agustalla vuonna 1972 silloisen kuninkuusluokka 500-kuutioisten mestariksi ajanut Giacomo Agostini.

Tuotantopyöriin perustuvassa Superbike-luokassa Ducatin kuiva kausi oli lähes yhtä pitkä, sillä edellinen Ducatilla mestaruuteen ajanut kuljettaja oli espanjalainen Carlos Checa, joka V2-moottorisella Ducati 1098R:llä ajoi mestariksi kaudella 2011.

Tänä vuonna mestari tuli myöskin Espanjasta, kun Ducati Panigale V4 R:n satulassa mestaruuteen taituroi 37-vuotias Alvaro Bautista kilpailunumerolla #19.

Yhdeksi kauden suurimmista puheenaiheista nousi Bautistan pieni koko (169 cm ja 60 kg), ja kilpakumppanit olivat jo kauden aikana vaatimassa pienempien Supersport- ja Supersport300-luokkien tavoin sääntöihin pyörän ja kuljettajan yhteistä minimipainoa, kun säännöt nykyään määräävät Superbike-luokassa minimipainon vain pyörälle. Kilpakumppaneiden mukaan pienikokoinen Bautista saa hyötyä koostaan sekä huippunopeudessa, kaarrenopeuksissa että ennen kaikkea renkaiden kestävyydessä kilpailun aikana.

Mestari Bautista puolestaan sanoi lähtevänsä matkaan kilpakumppaneihinsa nähden takamatkalta, sillä pienestä koosta (vähemmän voimaa ja lyhyemmät raajat) on hänen mukaansa vain haittaa tehokkaan 1000-kuutioisen pyörän käsittelyssä. Niin tai näin, niin mestarin nimi tänä vuonna on joka tapauksessa Alvaro Bautista.

Kuljettajan nimikirjoituksella

Molemmissa Champion Replica -erikoismalleissa on kuljettajan nimikirjoitus tankissa lakkapinnan alla, identtinen väritys kyseisen mestaruuspyörän kanssa, ohjauskolmioon laserkaiverrettuna mallin nimi ja pyörän järjestysnumero ja mukana tulee myös aitoustodistus.

Teknisenä erona perusmalliin on yhdeksänlevyinen STM-EVO SBK -kuivakytkin, kun perusmallissa on käytössä monilevyinen märkäkytkin. Äänenvaimentimeksi on vaihdettu Akrapovicin katulaillinen, mutta kaksi kiloa vakiovaimenninta kevyempi vaimennin, Rizoman valmistamat billet-alumiiniset säädettävät jalkatapit, etujarrun MCS-pääsylinteri vasemman käden etäisyyssäädöllä sekä kisaplexi.

Ulkoisesti erikoismallit tunnistaa myös hiilikuituosista, joita ovat mm. lokasuojat, etujarrujen tuuletuskanavat ja äänenvaimentimen lämpösuoja. Jokainen ostaja saa lisäksi pyörän mukana Ducati Data Analyzer+ -tiedonkeruujärjestelmän, kilpailukäyttöön tarkoitetun tankin korkin, rekisterikilven ja peilien poistosarjan sekä hiilikuituisen avoimen kytkinkopan.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Ducati

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat