26.10.2023

Tulihan Se sieltä – Toyota Land Cruiser Se tietää mahdollisesti jossain tulevaisuudessa häämöttävää sähköistä mallia

Toyota Land Cruiser on ollut - ja on edelleen uusimmissakin sukupolvissaan - polttomoottorin kykyjen suuri puolestapuhuja. Kuitenkin mikäli tätä tuoretta konseptia on uskominen, täyssähköistäkään Land Cruiseria ei ole jätetty laskuista pois, joskaan se ei vaikuta olevan huomisen eikä ihan ylihuomisenkaan asia.

Toyota on vyöryttänyt autoilevan maailman silmille aikamoisen määrän sähköisiä konseptiautoja sen jälkeen, kun se julkisti ihka ensimmäisen globaalin täyssähkömallinsa, bZ4X:n, pari vuotta sitten. Näin ollen kuningas Land Cruiserin nimelle tehty sähkökonsepti olikin vain ajan kysymys.

Toyota julkisti Land Cruiser Se -konseptin pressisivustonsa kautta digitaalisina havainnekuvina. Mitään toimivaa Se:tä ei siis tiettävästi ole vielä olemassa edes konseptin tasolla, paitsi ehkä jossain syvällä Toyota Cityn uumenissa. Ylipäätään kovin vähän tietoja konseptista tässä vaiheessa herui julkisuuteen. Havainnekuvien lisäksi viralliset tiedot kattavat käytännössä ainoastaan mitat, eikä meillä ole mitään varsinaisia tietoja esimerkiksi voimalinjasta. Tai on toki: Toyota kertoo, että Land Cruiser Se tarjoaa "väkevästi vääntävän ajokokemuksen".

Land Cruiser Se on todella muhkean kokoinen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Edessä jonkinasteinen pyörän keksiminen uudestaan

Vaikka valtava määrä perustavia tietoja puuttuukin, kuvat kertovat tunnetusti paljon, ja esimerkiksi mitat puhuvat omaa kieltään.

Näyttääkin siltä, että mikäli sähköinen Land Cruiser on toteutumassa jollain aikataululla suunnilleen Se-konseptin askelmerkeillä, uutta kulmaa saadaan muihinkin asioihin kuin käyttövoimaan.

Toyotan Land Cruiser Se:lle ilmoittamat mitat ovat: pituus 515 senttimetriä, korkeus 170,4 senttimetriä, leveys 199 senttimetriä ja akseliväli 305 senttiä. Tässä silmiin pistää erityisesti akseliväli, joka on miltei 20 senttimetriä vasta hiljattain ensiesiteltyä J250 -mallia pidempi. Mittasuhteet ovat siis melko lailla erilaiset kuin tähänastisissa tuotanto-Land Cruisereissa, tiivistettynä auto on matalampi ja pidempi. Akseliväli muun muassa kertoo, että Se painottuu totuttua enemmän kadulle. Tikapuurunko vaihtunee väkisinkin crossover-SUV -henkisempään alustaan, ja pohjasta löytyy jättimäinen akku.

Land Cruiserille vieraiden piirteiden vastapainona on toki myös tuttuja juttuja, kuten maastokelpoisuus, vakuuttaahan Toyota, että "auto herättää luottamusta vaikeiden maastojen läpi kulkiessa". Ja jos muotoilu vaikuttaa Land Cruiserille vieraalta, aina voi tukeutua keulalta lajityypillisesti auki kirjoitettuna löytyvään tekstiin.

Lähde ja kuvat: Toyota Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat