23.3.2020

Tulossa Harley-Davidson Bronx – kaupunkitaistelija

Harley-Davidson Bronx

Streetfighter-luokkaan tuleva Bronx on kaikkien aikojen urheilullisin Harley-Davidson.

Harley-Davidson pyrkii oikaisemaan pahaan luisuun joutuneen myyntikäyränsä täysin uusilla malleilla. Yksi niistä on streetfighter-luokkaan tuleva Bronx, jota vauhdittaa 975-kuutioinen V2-moottori.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Täysin uusi vai uudistettu moottori?

Uudessa Revolution Max -moottorissa sylinterien välinen kulma on 60 astetta. Samasta moottorista on olemassa myös isompi 1250-kuutioinen versio, joka tullaan näkemään Pan America -seikkailupyörässä.

Vaikka H-D puhuu täysin uudesta moottorista, niin on jopa todennäköistä että moottori on läheistä sukua aikaisemmin V-Rod -malleissa käytetylle Revolution-moottorille. Ainakin sylinterien välinen kulma ja isomman moottorin iskutilavuus ovat yhtenevät. Muiden nykyisten H-D -mallien ilma/nestejäähdytteisistä moottoreista poiketen Revolution-moottori on kokonaan nestejäähdytteinen.

Bronxin 975-kuutioisen moottorin tehoksi luvataan 115 hevosvoimaa ja vääntölukemaksi 95 newtonmetriä. Moottori on rakenteeltaan kapea ja toimii osana kantavaa runkorakennetta. Värinöitä vähentää erillinen tasapainoakseli. Toisiovetona näyttäisi kuvien perusteella olevan hihnavetojärjestelmä.

Harley-Davidson Bronx

Suurin uudistus ohjaustangossa

Hallintalaitteissa on yksi Bronxin mullistavin uudistus. Harley-Davidson on nimittäin ”aina” luottanut kahteen erilliseen vilkkukatkaisijaan, vasen vilkku toimii vasemman käden peukalolla ja oikean puolen vilkkua operoidaan oikean käden peukalolla. Kuvien perusteella Bronxissa olisi muiden merkkien yleisesti käyttämä yhden vilkkunapin järjestelmä. Tämäkin osoittaa, että milwaukeelaisvalmistaja haluaa ennemminkin kosiskella muiden merkkien omistajia ja uusia harrastajia kuin perinteistäHarrikka-väkeä.

Jarruissa tehdas tekee yhteistyötä Brembon kanssa, ja kuvissa näyttää etupäässä olevan nelimäntäiset radiaalisatulat kahdella jarrulevyllä.

Harley-Davidson Bronx

Rengaspuolella jatketaan yhteistyötä Michelinin kanssa. Kuvissa on sama Michelin Scorcher -rengas jota käytetään esimerkiksi LiveWire-sähköpyörässä. Yhteistyö rengasvalmistajan kanssa saattaa merkitä myös sitä, että uutta Bronxia varten kehitellään kokonaan uusi rengas, onhan pyörä hyvin erityyppinen kuin markkinoilla nykyisin olevat Harley-Davidson -mallit.

Harley-Davidson on aikaisemmin ilmoittanut Bronxin olevan valmis ja tulevan markkinoille vuoden 2020 loppupuolella. Jos koronavirusepidemia ei aiheuta tähän muutoksia, niin mallin julkistusta voidaan odotella kesälomien jälkeen.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Harley-Davidson

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat