29.8.2024

Tuore sähköautoiluraportti: latauspisteistä noin 70 % mahdollistaa vähintään 150 kW -tehon

Kuva Marko Jokela

Vuoden 2024 aikana sähköautokanta on kasvanut 32 684 sähköautolla, joista täyssähköautojen osuus on ollut 15 581 autoyksilöä.

Vuoden 2024 aikana Suomen teillä liikkuva sähköautokanta on kasvanut 32 684 sähköautolla, joista täyssähköautojen osuus on ollut 15 581 autoyksilöä. Sähköautokanta oli kesäkuun 2024 lopussa 251 552 kpl edustaen 8,8 % koko henkilöautokannasta Suomessa. Täyssähköautojen osuus kaikista sähköautoista on 39 prosenttia.

Tiedot ilmenevät tuoreesta Sähköisen liikenteen tilannekatsaus Q2/2024 -raportista.

Vuonna 2024 autokannan uusiutuminen eli ensirekisteröityjen ja käytettynä maahantuotujen henkilöautojen yhteismäärä on pysynyt edellisvuosien tasolla. Autokannan uusiutumisesta 57 % on sähköautoja. Täyssähköisten kuorma-autojen ja pakettiautojen määrä on kasvanut tasaisesti. Kesäkuun lopussa täyssähköisiä kuorma-autoja oli 84 kpl ja pakettiautoja 3 744 kpl.

Henkilöautoliikenteen sähköistyminen ei ole Suomessa ollut yhtä voittokulkua: täyssähköautoja on rekisteröity aiempaa vähemmän ja autokauppa on muutoinkin matanut. Moottori uutisoi toukokuussa kehityskulusta otsikolla Lisää sähköautoja Suomen teille – mutta kovin kasvu laantui.

Ilmiön taustalla on ollut se, että täyssähköautojen kohonneen tilauskannan purkauduttua jo vuonna 2023 uusien täyssähköautojen osuus henkilöautokannan kasvusta pieneni.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Teholatausta tullut ilahduttavasti

Täyssähköautojen ja suuritehoisten latauspisteiden suhdeluku (30) on täyssähköautokannan vahvasta kasvusta huolimatta säilynyt erittäin hyvällä tasolla. Latauspisteistä noin 70 % mahdollistaa vähintään 150 kW lataustehon.

Yhdistyksen keräämien tuoreimpien tietojen mukaan julkisten peruslatauspisteiden (≤22 kW) määrässä tapahtui merkittävä pyrähdys vuoden toisella neljänneksellä. Kasvuun on osaltaan vaikuttanut laki, joka velvoittaa ei asuinkäytössä olevien rakennusten pysäköintipaikoille latauspisteitä vuoden 2024 loppuun mennessä.

Haasteena raskas liikenne

Raskaan liikenteen sähköistyminen on oma haasteensa.

Sähköinen liikenne ry:n toimitusjohtaja Heikki Karsimus linjaa, että ”on välttämätöntä, että sähkölatausverkoston kehittämistä edistetään erityisesti raskaassa liikenteessä. Latausinfratuki on yksi tärkeimmistä toimenpiteistä, jolla raskaamman liikenteen käyttövoimamurrosta voidaan vauhdittaa. Nykyinen sähkökuorma-autojen kanta ei luo lähivuosina edellytyksiä markkinaehtoiselle latauspisterakentamiselle.”

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat