26.9.2018 Liikenne Turha pelko uudistusta kohtaan – opetuslupalaiset läpäisevät ajokokeen hyvin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kuljettajatutkinnon uudistus on nostanut vahvasti opetusluvan suosiota. Heinäkuussa voimaan tullut ajokorttikoulutuksen muutos helpotti opetusluvan saamista. Opetuslupia onkin myönnetty ennätystahtiin heinä-elokuussa, yhteensä yli 11 000.Koulutuksen muutosten taustalla oli tavoite, että oleellista ei ole, missä ja miten opetus on hankittu, vaan se, että uudet kuljettajat tulisivat entistä valmiimpina liikenteeseen.– Aiempaa useampi ajokorttia hankkiva saattaa siis nyt yhdistää autokoulu- ja opetuslupaopetusta aikaisempaa enemmän, Trafin asiantuntija Marjo Immonen kertoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOpetuslupalaiset vahvojaKokonaisvaltaiseen ajotaidon arvosteluun ja liikennetilanteiden laajaan hahmottamiseen perustuvat muutokset tekivät kokeista vaativampia, mikä näkyy myös ensimmäisellä kerralla läpipäässeiden osuuksissa.Uudistus vähensi pakollisten tuntien määrää autokouluissa, mutta toi samalla mm. opetuslupaoppilaat ammattimaisen opetuksen pariin jo ennen kuljettajantutkinnon suorittamista. Nykyään kaikkien ajokorttia suorittavien tulee käydä riskikoulutus autokoulussa tai muun Trafin hyväksymän liikenneturvallisuuskouluttajan luona.Vaikka ennen uudistusta heräteltiin pelkoja, että opetusluvalla harjoittelevat eivät olisi riittävän valmiita ajo- ja teoriakokeisiin, osoittavat Trafin tuoreet tilastot pelot turhiksi.Heinä-elokuussa opetuslupalaisista 70 % suoritti ajokokeen hyväksytysti ensimmäisellä yrityskerralla, kun autokouluissa opetuksen saaneiden osuus oli 61 %. Edeltävinä vuosina ja alkuvuonna 2018 opetusluvalla opetuksen saaneiden ensimmäisellä kerralla hyväksyttyjen ajokokeiden osuus oli autokouluissa opetuksen saaneita alhaisempi.Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen on tyytyväinen, että kuljettajantutkintouudistus ilmiselvästi kantaa nyt toivottua hedelmää.– Nyt ajokokeen arvostelu on aiempaa kokonaisvaltaisempaa, eikä ajokoe enää kaadu johonkin yksittäiseen virheeseen, kuten mokaamiseen jonkin tietyn liikenneympäristön yhdessä erityispaikassa.– On tärkeää, jota Autoliittona olemme painottaneet, että ajotaitoa arvioidaan kokonaisuutena. Tärkeintä on, että liikenteeseen saadaan parempia ja valmiimpia kuljettajia, Nieminen tähdentää.– Usein opetusluvalla ajokorttia hankkivilla on huomattavasti enemmän ajoharjoittelua takanaan kokeeseen mennessä kuin pelkästään autokoulussa opiskelleilla, Trafin Marjo Immonen taustoittaa.Teoriakoe aiempaa vaativampiUusittu teoriakoe on vaativampi sekä autokouluissa opiskeleville että opetuslupalaisille. Koe testaa liikennetilanteiden hahmottamista ja riskien hahmottamista aiempaa tarkemmin.Trafin tuoreiden tilastojen mukaan ensimmäisellä yrityskerralla B-luokan teoriakokeen suoritti heinä-elokuussa hyväksytysti 76 % teoriakokeen tehneistä, mikä on 11 prosenttiyksikköä vähemmän kuin alkuvuonna 2018.Opetusluvalla opetuksen saaneista 79 % läpäisi teoriakokeen ensimmäisellä yrityskerralla, kun autokoulussa opetuksen saaneista ensimmäisellä yrityskerralla läpi pääsi 76 %.Autoliitto: lisäjarrupolkimesta luovuttavaUudistuneeseen kuljettajatutkintoon on jäänyt Autoliiton näkemyksen mukaan muutamia valuvikoja, jotka Pasi Niemisen mielestä kaipaisivat vielä korjaamista. Yksi niistä on se, että kuljettajatutkinto pitäisi voida suorittaa automaattivaihteisella autolla ilman, että se johtaisi rajoituksiin ajaa luvallisesti vain automaattivaihteisella autolla.– Kyllä jokainen osaa itse arvioida, onko jokin auto tekniikaltaan sellainen, ettei ole sen kanssa sinut. Autotekniikan kehittyessä automaattivaihteisten autojen määrä autokannasta on kasvusuunnassa.Toinen ongelma on opetuslupa-autojen lisäjarrupoljin-pakko.– Missään muualla maailmassa ei ole tällaista teknistä vaatimusta. Henkilöauton käyttö opetusluvalla onnistuu itselle ja kanssakulkijoille turvallisesti aivan varmasti ilman lisäjarrupoljintakin. Sen asentaminen on myös turha kustannustaakka ja se rajoittaa sitä, mitä ajoneuvoja opetuksessa voi käyttää, Nieminen huomauttaa.Teksti: Marko Jokela Lähde ja taulukot: Trafi Kuva: Moottorin arkisto/Jari SaarentausMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Liikenne Vappu tuo harrasteajoneuvot liikenteeseen – vanha auto vaatii erityistä huomiota 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 14.4.2025 Uutinen Autoliitolta tärkeä vinkki pääsiäisliikenteeseen: ”Jos jonossa lähtee pomppimaan nopeuttaakseen omaa matkaa…” 9.4.2025 Taksit Uber julkaisi listan kyytiin unohtuneista tavaroista – mukana viikinkisarvi ja akvaario 6.4.2025 Liikenne Moottori 100 vuotta: löysimme Suomen hiljaisimman tien 3.4.2025 Uutinen Liikennevision puute ja heikentyvä väyläverkko voi vaikuttaa jopa Suomen kasvunäkymiin ja turvallisuuteen 30.3.2025 Autoilu Autoilija, näin voit välttää ruuhkat ja kiertää tietyöt 25.3.2025 Liikenne Näin vaihdat renkaasi itse 28.2.2025 Uutinen Katso rangaistustaulukko: rattijuopumus rapsauttaa jopa 5 vuoden ajokiellon Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA - vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa