18.1.2018 Liikenne Turvavyö olisi pelastanut yli 300 ihmishenkeä Liikenneturva, kuva: Ville-Veikko Heinonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Onnettomuustietoinstituutin tutkimus korostaa turvavyön merkitystä vakavissa kolareissa. Turvavyön merkitys vakavissa kolaritilanteissa on ensisijainen. Turvavyön ja turvatyynyn vaikutukset henkilöauto-onnettomuuksissa -tutkimuksessa tarkasteltiin kuljettajan ja etupenkillä matkustavan turvavyön käytön yhteyttä siihen, kuinka vakavasti he vammautuivat.Onnettomuustietoinstituutin (OTI) apurahalla rahoittaman tutkimuksen aineistona oli liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkimia onnettomuuksia vuosilta 1994–2013, joissa ainakin yksi osapuoli oli kuollut. Tarkempi rajaus oli kahden henkilöauton väliset nokkakolarit, joissa törmäys oli tapahtunut 60–120 km/h nopeuksilla. Johtopäätös on selvä: näin rajuissa törmäyksissä turvavyön käytöllä on erittäin kriittinen vaikutus hengissä selviytymiseen.Turvavyön tärkeys nousee esiin liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkimissa kuolonkolareissa. Tutkimuksen aineistosta on pääteltävissä, että vaikka autojen turvallisuus on kehittynyt paljon, on turvavyö yhä tärkein turvavaruste. Auton muista varusteista ei ole juuri hyötyä, jos vyö ei ole kiinni ja kuljettaja tai matkustaja ei siten pysy paikallaan ajoneuvossa.– Kymmenen vuoden aikana (2006–2015) paketti- ja henkilöautoille sattuneissa onnettomuuksissa turvavyön käyttö olisi voinut pelastaa yli 300 henkeä kuolemalta, kirjoittavat tutkijat Esa Räty ja Markus Pöllänen Liikennevakuutuskeskuksen nettisivujen blogissaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJoka viides olisi voinut selvitäTutkimuksen mukaan lähes joka viides tarkastelluissa onnettomuuksissa kuollut turvavyötä käyttämätön henkilö olisi voinut selvitä näistä onnettomuuksista hengissä vyötä käyttämällä.– Turvavyöttömän kuljettajan ja etupenkillä matkustavan riski kuolla oli tarkastelluissa onnettomuuksissa keskimäärin 71 prosenttia korkeampi kuin turvavyötä käyttäneen, Räty ja Pöllänen kertovat blogi-kirjoituksessaan.Tutkimus toi esiin, että onnettomuuksista hengissä selvinneistä kuljettajista ja etupenkillä matkustaneista turvavyön käyttö pelasti kuolemalta joka toisen.Kokonaan vammoitta selvinneistä kuljettajista ja etupenkillä matkustaneista kaiken kaikkiaan 85 prosenttia hyötyi turvavyön käytöstä, kun turvavyö esti vammautumisen.Tutkijat huomauttavat, että turvavyötä käyttämättömillä turvavyö olisi estänyt tai lieventänyt vammoja yhteensä 61 prosentilla kuljettajista ja etupenkillä matkustaneista.Tutkittavaa riittääNyt saadut tulokset turvavyön merkityksestä ovat valaisevia, mutta yhä jää tutkittavaakin.Rädyn ja Pölläsen arvion mukaan turvavyön käytön vaikutuksia tulisi tarkastella myös muissa kuin kohtisuoraan tapahtuneissa törmäyksissä. Samoin tulisi tarkastella myös alemmilla nopeuksilla tapahtuneita törmäyksiä sekä autojen takaistuimilla matkustaneiden vammautumista.Tutkijoista Esa Räty työskentelee liikenneturvallisuuspäällikkönä OTIssa. Markus Pöllänen toimii puolestaan lehtorina Tampereen teknillisen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Vernessä.Onnettomuustietoinstituutti on osa Liikennevakuutuskeskusta.Lähde: Liikennevakuutuskeskus, Onnettomuustietoinstituutti, Turvavyön ja turvatyynyn vaikutukset henkilöauto-onnettomuuksissa (2017) -raportti; Terhi Lahtinen, Hanne Tiikkaja ja Markus Pöllänen Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 30.1.2025 Sähköautot Älylataus voi tuoda säästöjä sähköautoilijalle – mutta kuinka paljon? 29.1.2025 Uutinen Volkswagen peruu ID.7:n Pohjois-Amerikasta – sähköautot eivät myy USA:ssa 29.1.2025 Uutinen Kovaa hintakilpailua: ”ajamaton” MG 4 alkaen 22 900 ja uusi 24 500 euroa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki”