18.1.2018 Liikenne Turvavyö olisi pelastanut yli 300 ihmishenkeä Liikenneturva, kuva: Ville-Veikko Heinonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Onnettomuustietoinstituutin tutkimus korostaa turvavyön merkitystä vakavissa kolareissa. Turvavyön merkitys vakavissa kolaritilanteissa on ensisijainen. Turvavyön ja turvatyynyn vaikutukset henkilöauto-onnettomuuksissa -tutkimuksessa tarkasteltiin kuljettajan ja etupenkillä matkustavan turvavyön käytön yhteyttä siihen, kuinka vakavasti he vammautuivat. Onnettomuustietoinstituutin (OTI) apurahalla rahoittaman tutkimuksen aineistona oli liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkimia onnettomuuksia vuosilta 1994–2013, joissa ainakin yksi osapuoli oli kuollut. Tarkempi rajaus oli kahden henkilöauton väliset nokkakolarit, joissa törmäys oli tapahtunut 60–120 km/h nopeuksilla. Johtopäätös on selvä: näin rajuissa törmäyksissä turvavyön käytöllä on erittäin kriittinen vaikutus hengissä selviytymiseen. Turvavyön tärkeys nousee esiin liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkimissa kuolonkolareissa. Tutkimuksen aineistosta on pääteltävissä, että vaikka autojen turvallisuus on kehittynyt paljon, on turvavyö yhä tärkein turvavaruste. Auton muista varusteista ei ole juuri hyötyä, jos vyö ei ole kiinni ja kuljettaja tai matkustaja ei siten pysy paikallaan ajoneuvossa. – Kymmenen vuoden aikana (2006–2015) paketti- ja henkilöautoille sattuneissa onnettomuuksissa turvavyön käyttö olisi voinut pelastaa yli 300 henkeä kuolemalta, kirjoittavat tutkijat Esa Räty ja Markus Pöllänen Liikennevakuutuskeskuksen nettisivujen blogissaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Joka viides olisi voinut selvitä Tutkimuksen mukaan lähes joka viides tarkastelluissa onnettomuuksissa kuollut turvavyötä käyttämätön henkilö olisi voinut selvitä näistä onnettomuuksista hengissä vyötä käyttämällä. – Turvavyöttömän kuljettajan ja etupenkillä matkustavan riski kuolla oli tarkastelluissa onnettomuuksissa keskimäärin 71 prosenttia korkeampi kuin turvavyötä käyttäneen, Räty ja Pöllänen kertovat blogi-kirjoituksessaan. Tutkimus toi esiin, että onnettomuuksista hengissä selvinneistä kuljettajista ja etupenkillä matkustaneista turvavyön käyttö pelasti kuolemalta joka toisen. Kokonaan vammoitta selvinneistä kuljettajista ja etupenkillä matkustaneista kaiken kaikkiaan 85 prosenttia hyötyi turvavyön käytöstä, kun turvavyö esti vammautumisen. Tutkijat huomauttavat, että turvavyötä käyttämättömillä turvavyö olisi estänyt tai lieventänyt vammoja yhteensä 61 prosentilla kuljettajista ja etupenkillä matkustaneista. Tutkittavaa riittää Nyt saadut tulokset turvavyön merkityksestä ovat valaisevia, mutta yhä jää tutkittavaakin. Rädyn ja Pölläsen arvion mukaan turvavyön käytön vaikutuksia tulisi tarkastella myös muissa kuin kohtisuoraan tapahtuneissa törmäyksissä. Samoin tulisi tarkastella myös alemmilla nopeuksilla tapahtuneita törmäyksiä sekä autojen takaistuimilla matkustaneiden vammautumista. Tutkijoista Esa Räty työskentelee liikenneturvallisuuspäällikkönä OTIssa. Markus Pöllänen toimii puolestaan lehtorina Tampereen teknillisen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Vernessä. Onnettomuustietoinstituutti on osa Liikennevakuutuskeskusta. Lähde: Liikennevakuutuskeskus, Onnettomuustietoinstituutti, Turvavyön ja turvatyynyn vaikutukset henkilöauto-onnettomuuksissa (2017) -raportti; Terhi Lahtinen, Hanne Tiikkaja ja Markus Pöllänen Lue lisää Kaikki artikkelit 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 - huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?