18.1.2018 Liikenne Turvavyö olisi pelastanut yli 300 ihmishenkeä Liikenneturva, kuva: Ville-Veikko Heinonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Onnettomuustietoinstituutin tutkimus korostaa turvavyön merkitystä vakavissa kolareissa. Turvavyön merkitys vakavissa kolaritilanteissa on ensisijainen. Turvavyön ja turvatyynyn vaikutukset henkilöauto-onnettomuuksissa -tutkimuksessa tarkasteltiin kuljettajan ja etupenkillä matkustavan turvavyön käytön yhteyttä siihen, kuinka vakavasti he vammautuivat.Onnettomuustietoinstituutin (OTI) apurahalla rahoittaman tutkimuksen aineistona oli liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkimia onnettomuuksia vuosilta 1994–2013, joissa ainakin yksi osapuoli oli kuollut. Tarkempi rajaus oli kahden henkilöauton väliset nokkakolarit, joissa törmäys oli tapahtunut 60–120 km/h nopeuksilla. Johtopäätös on selvä: näin rajuissa törmäyksissä turvavyön käytöllä on erittäin kriittinen vaikutus hengissä selviytymiseen.Turvavyön tärkeys nousee esiin liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkimissa kuolonkolareissa. Tutkimuksen aineistosta on pääteltävissä, että vaikka autojen turvallisuus on kehittynyt paljon, on turvavyö yhä tärkein turvavaruste. Auton muista varusteista ei ole juuri hyötyä, jos vyö ei ole kiinni ja kuljettaja tai matkustaja ei siten pysy paikallaan ajoneuvossa.– Kymmenen vuoden aikana (2006–2015) paketti- ja henkilöautoille sattuneissa onnettomuuksissa turvavyön käyttö olisi voinut pelastaa yli 300 henkeä kuolemalta, kirjoittavat tutkijat Esa Räty ja Markus Pöllänen Liikennevakuutuskeskuksen nettisivujen blogissaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJoka viides olisi voinut selvitäTutkimuksen mukaan lähes joka viides tarkastelluissa onnettomuuksissa kuollut turvavyötä käyttämätön henkilö olisi voinut selvitä näistä onnettomuuksista hengissä vyötä käyttämällä.– Turvavyöttömän kuljettajan ja etupenkillä matkustavan riski kuolla oli tarkastelluissa onnettomuuksissa keskimäärin 71 prosenttia korkeampi kuin turvavyötä käyttäneen, Räty ja Pöllänen kertovat blogi-kirjoituksessaan.Tutkimus toi esiin, että onnettomuuksista hengissä selvinneistä kuljettajista ja etupenkillä matkustaneista turvavyön käyttö pelasti kuolemalta joka toisen.Kokonaan vammoitta selvinneistä kuljettajista ja etupenkillä matkustaneista kaiken kaikkiaan 85 prosenttia hyötyi turvavyön käytöstä, kun turvavyö esti vammautumisen.Tutkijat huomauttavat, että turvavyötä käyttämättömillä turvavyö olisi estänyt tai lieventänyt vammoja yhteensä 61 prosentilla kuljettajista ja etupenkillä matkustaneista.Tutkittavaa riittääNyt saadut tulokset turvavyön merkityksestä ovat valaisevia, mutta yhä jää tutkittavaakin.Rädyn ja Pölläsen arvion mukaan turvavyön käytön vaikutuksia tulisi tarkastella myös muissa kuin kohtisuoraan tapahtuneissa törmäyksissä. Samoin tulisi tarkastella myös alemmilla nopeuksilla tapahtuneita törmäyksiä sekä autojen takaistuimilla matkustaneiden vammautumista.Tutkijoista Esa Räty työskentelee liikenneturvallisuuspäällikkönä OTIssa. Markus Pöllänen toimii puolestaan lehtorina Tampereen teknillisen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Vernessä.Onnettomuustietoinstituutti on osa Liikennevakuutuskeskusta.Lähde: Liikennevakuutuskeskus, Onnettomuustietoinstituutti, Turvavyön ja turvatyynyn vaikutukset henkilöauto-onnettomuuksissa (2017) -raportti; Terhi Lahtinen, Hanne Tiikkaja ja Markus Pöllänen Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti