17.1.2022 Liikenne Tutkimus: Air New Zealand turvallisin lentoyhtiö, Finnair kärkijoukoissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kattava, tuore ja arvostettu tutkimus paljastaa erot eri lentoyhtiöiden turvallisuudessa sekä toimenpiteissä koronavirusta vastaan. Vältettäviä lentoyhtiöitä 24. Air New Zealand -lentoyhtiö nousi ykköseksi arvostetun www.airlineratings.com -sivuston tutkimuksessa, joka erottelee lentoyhtiöiden jyvät akanoista turvallisuuden näkökulmasta. Tuoreessa tutkimuksessa ilmailuasiantuntijoiden ja journalistien kokoama verkkosivusto on vertaillut kaikkiaan 385 lentoyhtiön turvallisuutta useasta eri näkökulmasta.Vertailutaulukkoon listatuista 358 lentoyhtiöistä noin 40 prosenttia (146 yhtiötä) on saanut turvallisuudesta täyden seitsemän tähden arvosanan.Uuden-Seelannin Air New Zealand -lentoyhtiö nousi koko listauksen parhaaksi. Australialainen Qantas joutui luopumaan usean vuoden kärkisijastaan vuonna yhden vaaratilanteen vuoksi. Lisäksi mainitaan 19 muuta turvallisinta lentoyhtiötä, mukana Finnair.Lisäksi listataan 10 turvallisinta halpalentoyhtiötä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHuonoimmatkin yhtiöt listataanVertailu listaa myös huonoimmat lentoyhtiöt: Heikon turvallisuuden yhtiöitä on 24. Kolmen tähden yhtiötä on 10, kahden tähden yhtiöitä kuusi ja huonoja yhden tähden yhtiöitä kahdeksan. Näitä lentoyhtiöitä lentomatkustajan kannattaa välttää.Kaupallisten lentoyhtiöiden vertailusivusto Airlineratings on perustettu kesäkuussa 2013 ja turvallisuusvertailu julkistettiin nyt yhdeksännen kerran. Listauksen kriteereitä on muutettu yhä enemmän onnettomuuksia ja vakavia vaaratilanteita painottavaksi.Palvelu on listannut 358 lentoyhtiötä seitsemän tähteä sisältävällä luokitusjärjestelmällään. Turvallisuuden lisäksi Airlineratings julkaisee myös palvelutaso- ja covid-19 -listauksia. Palvelua ovat käyttäneet jo miljoonat lentomatkustajat 195 maasta.Turvallisuuslistauksessa otetaan huomioon lukuisia eri tekijöitä, muun muassa onnettomuudet ja vakavat vaaratilanteet viime vuosina, lentoyhtiön turvallisuuskulttuuria mittaavat auditoinnit, yhtiöiden aloitteellisuus turvallisuusasioissa, lentokonelaivaston ikä sekä uusimpana kriteerinä Covid -19 Compliance eli määräysten mukaisten turvallisuustoimenpiteiden noudattaminen koronaviruksen leviämistä vastaan.Nämä 20 turvallisinta yhtiötä20 turvallisinta lentoyhtiötä paremmuusjärjestyksessä: Air New Zealand, Etihad Airways, Qatar Airways, Singapore Airlines, TAP Air Portugal, SAS, Qantas, Alaska Airlines, EVA Air, Virgin Australia/Atlantic, Cathay Pacific Airways, Hawaiian Airlines, American Airlines, Lufthansa/Swiss Group, Finnair, Air France/KLM Group, British Airways, Delta Air Lines, United Airlines ja Emirates.Nämä 20 parasta erottuvat ylivertaisesti muista. Parhaiden yhtiöiden keskinäiset erot turvallisuudessa ovat hyvin pienet. Uuden-Seelannin Air New Zealand nousi turvallisimmaksi. Se on lentänyt turvallisesti, vaikka sen kotimaassa on erittäin vaativat vuoristo- ja sääolosuhteet ja osa lentoasemista sijaitsee erittäin syrjäisessä ympäristössä. Yhtiö on myös tiennäyttäjä uusimpien teknisten innovaatioiden käyttöönotossa ja sen lentokonelaivaston keski-ikä on vain 6,8 vuotta.Uutena tulokkaana 20 parhaan listalle nousi portugalilainen TAP Air Portugal. Se noteerattiin viidenneksi parhaaksi ja pudotti Southwest Airlines -yhtiön listalta. TAP Air Portugal on perustettu vuonna 1945 ja se on ensimmäinen eurooppalainen lentoyhtiö, jolla on ollut pelkästään suihkukoneita vuodesta 1967 alkaen. Vuonna 1972 yhtiö sai ensimmäisen Boeing 747 -jumbon. Nykyään TAP Air Portugal käyttää pelkästään Airbus -lentokoneita. Lentokonelaivaston keski-ikä on 8,1 vuotta.Vaaratilanne tiputti EmiratesiaYhdistyneiden Arabiemiirikuntien Emirates putosi sijalta 5 sijalle 20 vaaratilanteen seurauksena. 20.12.2021 Emirates -yhtiön Boeing 777-300 -laajarunkokoneen lähtökiito Dubaissa meni pitkäksi yli kiitotien päädyn, mutta kone nousi lopulta ilmaan vähäisin vaurioin.Aikaisempien vuosien paras, australialainen Qantas, putosi kärjestä seitsemännelle sijalle vuonna 2018 Perthissä sattuneen vaaratilanteen vuoksi. Yhtiön Boeing 737 rullasi aktiiviselle kiitotielle ja oli vähällä törmätä yhtiön toiseen Boeing 737 -koneeseen. Airlineratingsin listauksessa tämä näkyy vasta nyt, sillä onnettomuustutkintaraportti julkaistiin vasta loppuvuodesta 2020.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyFinnairin maine erinomainenQantasille ei ole sattunut ainuttakaan kuolonuhreja vaatinutta onnettomuutta suihkukoneiden aikakautena. Qantasilla on puhtaat paperit suihkukoneliikenteessä, mutta Qantas ei ole yksin. Myös muilla kokeneilla lentoyhtiöillä kuten Hawaiian Airlines ja Finnair on puhtaat paperit suihkukoneliikenteessä. Turvallisuuslistaus on suomalaisittain varsin mairitteleva, sillä Finnair on jälleen kärkijoukossa – kuten kaikissa aikaisemmissakin Airlineratings.com -vertailuissa.Finnairin turvallisuustilasto on vakuuttava: ei kuolemaan johtaneita onnettomuuksia 58 vuoteen. Viimeisin turma tapahtui Finnairin edeltäjän, Aero Oy:n, DC-3-mäntämoottoripotkurikoneelle Maarianhaminassa marraskuussa vuonna 1963.10 turvallisinta halpalentoyhtiötäTurvallisimmat halpalentoyhtiöt ovat aakkosjärjestyksessä Allegiant, Easyjet, Frontier, Jetstar Group, Jetblue, Ryanair, Vietjet, Volaris, Westjet ja Wizz.Airlineratings hehkuttaa vietnamilaisen Vietjet -yhtiön menestystä. Se on saavuttanut parhaan seitsemän tähden arvosanan vuodesta 2018 lähtien. Se on kansainvälisen ilmakuljetusliiton IATAn jäsen ja sillä on myös IATAn IOSA -auditointi (IATA Operational Safety Audit). Myös Vietjet -yhtiön lentokoneiden tekninen lähtöluotettavuus on hyvä, 99,64 prosenttia. Yhtiöllä on pelkästään Airbusin lentokoneita.Toisin kuin monet muut halpalentoyhtiöt, useimmat turvallisimmista halpalentoyhtiöistä ovat läpäisseet Kansainvälisen ilmakuljetusliiton IATA:n (International Air Transport Association) vaativan IOSA-auditoinnin (IATA Operational Safety Audit), jossa tarkastetaan yli 1 000 kohtaa joka toinen vuosi. Edellä mainituilla yhtiöillä on myös erinomainen turvallisuustilasto. Aikaisemmin tältä listalta puuttuneet, turvallisuustilastoissa hyvin menestyneet suuret halpalentoyhtiöt, Ryanair ja Easyjet nousivat viime vuodesta alkaen kärkijoukkoon, koska nyt IOSA-arvioinnin voi nyt korvata erinomaisella turvallisuustilastolla – ei kuolonuhreja vaatineita onnettomuuksia 20 vuoteen.Hyvästä turvallisuustilastosta huolimatta Norwegian puuttuu edelleen parhaiden listalta, sillä Norwegian ei ole teettänyt IOSA-auditointia ja se on toiminut nykyisessä muodossaan halpalentoyhtiönä vasta vuodesta 2002 alkaen, joten viime vuonna 20 vuotta ei tullut vielä täyteen. Auditointien puutteesta johtuen Norwegian menetti yhden tähden.Neljä tärkeätä arvostelukriteeriäLentoyhtiöllä on mahdollisuus saada AirlineRatings.com -sivuston turvallisuusluokituksessa enintään seitsemän tähteä. Huonoin kokonaisarvosana on yksi tähti.Arvostelukriteerit:Kuolemaan johtaneet onnettomuudet viimeisen viiden vuoden ajalta Vakavat vaaratilanteet viimeisen kahden vuoden ajalta Auditoinnit: IOSA-auditointi, lentoyhtiön kotimaan ICAO -auditointi, lentoyhtiön kotimaan FAA -hyväksyntä, EU:n hyväksymä (Ei EU:n kieltolistalla) Covid-19 -Compliance -määräystenmukaisuusLisäksi tuloksissa otetaan huomioon lentokonekaluston ikä ja uusien turvallisuusinnovaatioiden käyttöönotto.Ilman onnettomuuksia antaa kolme tähteä, ilman vakavia vaaratilanteita kaksi tähteä. Hyväksytyistä auditoinneista saa yhden tähden, samoin Covid-19 -määräystenmukaisuudesta. Ajan saatossa kriteerejä on muutettu siten, että onnettomuuksien ja vaaratilanteiden painotus on kasvanut ja auditointien merkitys on vähentynyt. Vuosi sitten uutena kriteerinä otettiin käyttöön Covid-19 -Compliance eli Covid-19-määräystenmukaisuus.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMikä tekee lentoyhtiöstä turvallisen?– 20 turvallisinta lentoyhtiötä erottuvat edukseen turvallisuuden edelläkävijöinä muun muassa ottamalla käyttöön uusimmat turvallisuusinnovaatiot sekä uusimmat lentokonemallit (esim. Boeing 787 Dreamliner ja Airbus A350), airlineratings.com -verkkosivuston päätoimittaja Geoffrey Thomas taustoittaa vertailua.– Vaikka lentokoneiden toimintavarmuus on yleisesti ottaen hyvä, kaikkien yhtiöiden lentokoneille tapahtuu vuosien saatossa erilaisia läheltä piti -tilanteita (lieviä tai vakavia vaaratilanteita), jotka eivät johdu lainkaan lentäjistä, vaan ovat yleensä lennon aikana ilmenneitä erilaisia vikoja, yleensä pikkuvikoja mutta joskus myös isoja, vakavia vikoja. Juuri se, miten taitavasti ja turvallisesti lentäjät hallitsevat vikatilanteet, erottaa hyvän lentoyhtiön turvattomasta lentoyhtiöstä.Viime vuonna listaukseen on lisätty uusi arvostelukriteeri, Covid -19 Compliance eli määräysten mukaisten turvallisuustoimenpiteiden noudattaminen koronaviruksen leviämistä vastaan.Lentoturvallisuusarvioinnin lisäksi Airlineratings arvioi erikseen myös tuotteen (esimerkiksi istuinväli, ruokailu, viihdejärjestelmä, ym.) sekä erillisen, yksityiskohtaisen Covid -19 -turvallisuusarvioinnin. Erillisistä tuotearvioinneista ja Covid-19-turvallisuudesta maksimiarvosana on seitsemän tähteä.Tilastot eivät kerro kaikkeaLentoyhtiön turvallisuuskulttuuri, henkilöstön koulutus sekä lentokaluston laatu ja huolto ovat keskeisiä asioita turvallisuudessa.Turvallisuuteen vaikuttavat monet tekijät: esimerkiksi lentoyhtiön johdon asenne lentoturvallisuuden kehittämiseen ja ylläpitoon, lentoyhtiön raportointikulttuurin avoimuus, ulkoistettujen toimintojen laatu ja niiden valvonta (esimerkiksi huollot ja korjaukset), viranomaisvalvonnan ja lennonvarmistuksen taso, lentoasemien toiminnan taso ja infrastruktuuri, maapalvelut ja ympäristö, turvatarkastusten perusteellisuus, sää, maasto, ja monet muut tekijät, esimerkiksi rikollisuus.Menneisyys ei ole tae tulevaisuudesta: ilmailuturvallisuus ei ole pysyvä tila. Turvallisuuslupaus täytyy lunastaa joka päivä ja joka lennolla uudestaan. Tarkastuslistat on käytävä huolellisesti läpi ennen jokaista lentoa. Jos miehistö on kiireinen ja väsynyt, voi jotain oleellista jäädä tarkastamatta, mikä lisää vaaratilanteen ja onnettomuuden riskiä.Myös taloudellisen paine voi aiheuttaa turvallisuusriskin, mikäli yhtiön turvallisuuskulttuuri ei ole kunnossa. Edellä mainitusta kritiikistä huolimatta turvallisuustilastot ja -selvitykset antavat matkustajalle hyödyllistä tietoa siitä, mitä lentoyhtiöitä kannattaa välttää ja mitä suosia.Vältä näitä lentoyhtiöitäListalla on 24 turvallisuudeltaan heikkoa lentoyhtiötä, jotka ovat saaneet vain yksi–kolme tähteä. Näitä yhtiöitä kannattaa välttää.Heikoimpia yhden tähden yhtiöitä on kahdeksan, aakkosjärjestyksessä: Air Algerie (Algeria), Airblue (Pakistan), Blue Wing (Suriname), Iran Aseman Airlines (Iran), Pakistan International Airlines PIA (Pakistan), Nepal Airlines (Nepal), Scat (Kazakstan) ja Sriwijaya Air (Indonesia).Kuusi kahden tähden yhtiötä aakkosjärjestyksessä: Afriqiyah Airways (Libya), Conviasa (Venezuela), Ethiopian Airlines (Etiopia), Iran Air and Iran Air Tour (Iran), Pegasus (Turkki) ja UT Air (Venäjä).10 kolmen tähden yhtiötä aakkosjärjestyksessä: Aeroflot (Venäjä), Air India Express (Intia), Air Asia Indonesia (Indonesia), Airlines PNG (Papua-Uusi Guinea), Asiana Airlines (Etelä-Korea), US Bangla Airlines (Bangladesh), Cubana (Kuuba), Egyptair (Egypti), Lao Airlines (Laos) ja Malaysia Airlines (Malesia).Huonoimpien yhtiöiden listalla on useita EU:n kieltolistalla olevia lentoyhtiöitä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytä yhtiölistausta suunnitteluapunaKesäkuussa 2013 perustettu ja usein päivitetty www.airlineratings.com -verkkosivusto on hyvä tarkistuslista matkaa suunnittelevalle – etenkin silloin, jos on menossa johonkin eksoottiseen kohteeseen paikallislennolla. Listalta voi tarkistaa, ovatko edes lentoyhtiön perusasiat kunnossa. Klikkaamalla lentoyhtiön nimeä saa turvallisuuden lisäksi runsaasti tietoa myös lentoyhtiön historiasta, vahvuuksista, palvelutasosta, mukavuudesta, viihdejärjestelmistä sekä koronatoimenpiteiden määräysten täyttämisestä.Lentoturvallisuutta voi vertailla valitsemalla kaikki lentoyhtiöt tai klikkaamalla vain tietyt yhtiöt. Yhtiökohtaiset tuotearvioinnit löytyvät aakkosjärjestyksessä, esimerkkinä Finnair.Teksti: Timo Turkula Kuvat: Avauskuva Marko Jokela, muut kuvat Moottorin arkisto Lähteet: www.airlineratings.com, www.lentoposti.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Avustinkatras kasvaa 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Klassikko Klassikko: Škoda Octavia RS vm. 2000 – Willkommen in der Familie! 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti